הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעוד שבועיים: הצבעה בכנסת על מחירי המים לחקלאות


ההצעה שאושרה בוועדת הפנים מבקשת לתקן את שיטת התעריפים הנהוגה מאז קום המדינה - לפיה חלק מהחקלאים משלמים 3 ₪ לקוב מים וחלקם 1.4 ₪. על פי ההצעה המחיר לחקלאים יהיה אחיד ויעמוד על 1.81 ₪ בתוך חמש שנים. משרד החקלאות: חקלאים שמורידים להם מחירים שמחים, ואלה שמעלים להם מאוכזבים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-12-2016



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הפנים של הכנסת קיימה אתמול (ב') דיון אחרון בהצעת חוק המים. ההצבעה על ההצעה שאושרה לקריאה שנייה ושלישית, תתקיים בעוד כשבועיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצעת החוק קובעת שמשק המים יהיה משק ארצי. מחירי המים לחקלאות שהיו צריכים לעלות ב-1 בינואר 2017 ל-3 ₪ לקוב יעמדו על 1.98 ₪ לקוב. אגודות המים ימשיכו להפיק ולמכור מים.

היטלי ההפקה, שעמדו בכל שנה על 300 מיליון ₪ ממשקי בית פרטיים ועוד 50 מיליון מהחקלאות, יעברו מעתה מאוצר המדינה למשק הסגור של המים. מחירי המים לחקלאים יושוו ויועמדו על תעריף אחיד בשתי פעימות, כשהתעריף הסופי בעוד שנתיים לכולם יהיה 1.81 ₪ לקוב, ולמשק שאין לו אופציה לרכוש מי קולחין – התעריף יעמוד על  1.54 ₪ לקוב. החקלאים שמחיר המים שלהם יעלה, ייהנו מעליה מדורגת במהלך 5 שנים.

ההצעה שאושרה בוועדת הפנים של הכנסת מבקשת לתקן את שיטת התעריפים הנהוגה מאז קום המדינה - לפיה חלק מהחקלאים משלמים 3 ₪ לקוב מים וחלקם 1.4 ₪, משמעותה - הורדת מחיר המים עבור חלק קטן מהחקלאים, אך מאידך יועלה מחירם עבור מספר גדול יותר של חקלאים.

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם: "אגודות מים קיבלו בעבר זיכיונות מהמדינה. נגמרו הקלמנטינות. הייתי משוכנע שישפילו עיניים, יגידו תודה על מה שקיבלו וילכו. יש החלטת ממשלה להזרים מים מותפלים לכינרת. אלה ששואבים מים מהכינרת, מה הם שואבים? מים שעלותם 40 אגורות או שעלותם 3 שקלים? המים הם נכס של המדינה. כחלק מהצעת החוק, גם האוצר יחזיר 350 מיליון שקל שגבה כל שנה כהיטל, כסף שנלקח שלא בצדק, ויחזור עכשיו למשק המים. מחירי המים צריכים להיות שווים. לא יכול להיות שחקלאי אחד ישלם תעריף שונה במאות אחוזים מחקלאי אחר, כששניהם צריכים בסוף למכור תפוח לרשת השיווק. איך הוא יתחרה עם החקלאי שמשלם גרושים על המים שלו? איך ייתכן שאחד משלם 2.5 ₪ לקוב והשני 80 אגורות?"

ח"כ יצחק ועקנין, ממובילי הצעת החוק עם יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם: "מה שנעשה בתעריפי המים בחקלאות בלתי אפשרי. כשגובש הסכם המים התרעתי שיביא אותנו לפי פחת. היינו צריכים להתמודד עם אגודות עם תעריפים שונים. באותה מועצה אזורית מי שהיה חבר באגודת מים שילם פחות ממי שלא. שברנו את הראש בניסיון לרצות את כולם ועל מנת שנוכל לקיים חקלאות. אין רצון להלאים. זו בשורה".

לקראת הדיון בוועדת הפנים של הכנסת, פנה שר החקלאות אורי אריאל לשר האוצר משה כחלון וקרא לו למשוך את הצעת אנשי האוצר. במכתבו מציין אריאל כי הוא תומך במתווה המים החלופי שגובש יחד עם התאחדות חקלאי ישראל, וטוען כי המתווה המוצע של האוצר ייצור משבר ופגיעה בחקלאות ובחקלאים. '' אני רואה בחקלאי ישראל נדבך אסטרטגי החורג מראייה כלכלית ומספרית מצומצמת. ישנו מתווה מוסכם עם ההתאחדות על הפעולות והדרכים שיש לנקוט על מנת להפחית את מחירי המים לחקלאות'' לדבריו אריאל "המתווה המוסכם מבוסס על אמבטיות אזוריות שיבטיחו מחיר נמוך יותר לחקלאי ישראל". יש לציין כי המתווה גובש בין נציגי החקלאים לבין משרד האוצר לפני קרוב לשמונה שנים, ומאז לא נעשה צעד משמעותי להורדת המחירים. השר אורי אריאל פועל במהלך החודשים האחרונים כדי לגבש מתווה חדש, המוסכם הן על החקלאים והן על האוצר.

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו אמר בדיון: "חקלאים שמורידים להם מחירים ישמחו, ואלה שמעלים להם מאוכזבים. אם האוצר היה מביא 200 מיליון כל שנה, לא היה דיון".

תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב: "החקלאים הם יחידה קרבית בעוטף עזה - נלחמים בקסאמים ובגנבים. עכשיו מחפשים פעילות לא חקלאית, כי החקלאות לא מאפשרת להתפרנס. חקלאות זה ציונות. הורדת מחירי המים פוגעת בחקלאים אחרים, אבל אותנו דפקו כל השנים. כולם צריכים לשלם מחיר שווה. התאחדות החקלאים לא מייצגת אותי בעניין הזה".

ראש המועצה האזורית מרחבים שבנגב שי חג'ג', מי שהוביל את הדרישה להגיע למחיר שוויוני אמר בדיון: "הניסיון הזה למשוך את המאבק להשוואת המחירים - כאילו זה מאבק בין חקלאים - הוא לא נכון. אנחנו לא נגד מי שמשלם פחות, אלא להפך. אני רק אומר שבנגב ובמדינת ישראל אי אפשר לגדל חקלאות ב 2.5 ₪ לקוב. אי אפשר. זה אומר שמשקים אצלנו נסגרים אחד אחרי השני. ההובלה של ניהול משק מים ארצי הוא מתחייב. אם אח"כ באזורים מסוימים יצטרכו לתת טיפול נקודתי - יינתן טיפול נקודתי. המים הם נכס של המדינה. לא ייתכן שיהיו פערים כאלה במחירים. זה לא הוגן ולא מוסרי. יש ליצור שוויון, כפי שכל אזרחי המדינה משלמים מחיר אחיד עבור חשמל."

שמואל מזרחי, חוף הכרמל: "אגודת המים שלנו קמה בעשר אצבעות. הוצאנו הרבה כסף מכיסנו. אתם רוצים לגלגל אותנו חזרה לימי מקורות העליזים שסגרו לנו את המים ויבשו מטעים וחממות? בחוף הכרמל המושבים לא משלמים שקל יותר מהקיבוצים. אנחנו כולנו מסבסדים את יושבי ההר שאין להם מי קולחין".

ח"כ איתן ברושי: "המדינה יודעת להביא כסף. אני מציע להראות מה תוצאות הצעת החוק בתום שנה".

ח"כ יעקב פרי: "אני רוצה לשמוע את החקלאים המתנגדים. כשאני שומע את יו"ר הוועדה הצעת החוק נשמעת לי היגיון צרוף, אבל יש עמדות אחרות לפיהן תהיה פגיעה אמתית במגדלים".

ח"כ עומר בר-לב: "אני מתנגד למחיר מים אחיד. גם מחיר של קרקע בצפון תל אביב לא זהה למגרש בעוטף עזה. מים וקרקע שניהם קריטיים במדינה קטנה. במקומות שיקר להפיק מים המדינה צריכה לעזור. 300 המיליון שהמדינה נהגה לסחוב ממשק המים הסגור, שיפסיקו לגנוב. המדינה לא מכירה בכך שהחקלאות זה ערך לאומי ובגלל זה היא צריכה לסבסד את החקלאות במקומות שיש צורך".

משה גראזי, מנהל רשות המים: "אילולא הצעת החוק מחיר המים אמור לעלות ל-3 ₪ לקוב".

אודי אדירי, סגן הממונה על התקציבים: "לא מדובר במהלך שמכניס כסף. ההיפך. אנחנו מפסיקים לגבות את היטל ההפקה והכסף הזה יעזור לייצר תעריף יותר נמוך וגם אחיד. כשמחצית מהמים השפירים הם מים מותפלים, זמינות המים תלויה במערכת הארצית. אפשר היום לשאוב מים מנחל בצפון רק בגלל שמי השתייה אינם מהכינרת. לכן לא ניתן להמשיך לדבר במחירים שונים. צריך להתעורר".