הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מזג האוויר: בתוך שבועיים - נזקים של למעלה מ-20 מיליון ₪ לחקלאות


בחברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, התקבלו למעלה מ-1,000 דיווחים על משקים חקלאיים שנפגעו ממזג האוויר הסוער בשבוע שעבר ובאירוע הקרה שהתרחש ימים ספורים קודם לכן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-12-2016



נזקי מזג האוויר בשדות ארטישוק, צילום: חברת קנט - הקרן לנזקי טבע בחקלאות

בתוך שבועיים בלבד, מ-20 בנובמבר עד 5 בדצמבר, נגרמו לחקלאים נזקים המוערכים בלמעלה מ-20 מיליון ₪ כתוצאה מפגעי מזג האוויר. כך עולה מסיום השלב הראשון של הערכת נזקי מזג האוויר הסוער בשבוע שעבר ומהקרה שהתרחשה מספר ימים קודם לכן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנתוני חברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי בתקופה זו בלבד התקבלו במשרדי החברה למעלה מ-1,000 דיווחים של חקלאים שדיווחו על נזקים שנגרמו לגידולים, בהיקפים של אלפי דונמים.

כ-50% מההודעות היו על פגיעות בגידולי הירקות השונים, ברמות נזק שונות, המגיעות בחלק מהמקרים לאבדן מוחלט של היבול - בעיקר בשטחים פתוחים. עיקר הנזק מהקרה נגרם לגידולי תפוחי האדמה. כמו כן נזקים כבדים נגרמו לגידולי הגזר והבצל וכן לגידולי החצילים, החסה, הברוקולי והארטישוק במרכז הארץ. בנוסף נרשמה פגיעה בגידולי עגבניות בשטח פתוח ובבתי רשת בכל חלקי הארץ וכן פגיעה בגידולי תבלינים בבקעת הירדן.

בנוסף, הרוחות העזות שנשבו בסוף השבוע גרמו לפגיעה משמעותית ולנשר של פרי האבוקדו. זאת לאחר שגידולים אלו נפגעו גם בקרה שהתרחשה באזורים שונים בארץ מספר ימים קודם לכן. בעקבות זאת התבצע קטיף הצלה בזנים של האבוקדו בהם ניתן היה לבצע אותו.

פרי נוסף שנפגע בצורה משמעותית מהרוחות והקרה הוא האפרסמון, כאשר הפגיעה במטעים גרמה גם לנשירת עלים מוגברת. כעת מגדלי האפרסמון עושים מאמצים לבצע קטיף מהיר של הפירות, לפני שיתרככו על העצים כתוצאה מפגעי מזג האוויר. ענף נוסף שנפגע מהקרה ומהסערה הוא ענף ההדרים כאשר עיקר הנזק שנרשם היה של נשר פרי לקרקע.

מזג האוויר הסוער והקר לא פסח גם על גידולי בעלי החיים החקלאיים וגרם לתמותה של דגים בבריכות הדגים.

בקנט אומרים כי הערכה סופית של הנזקים שנגרמו מהסערה הראשונה של החורף יקבעו רק בהמשך והחקלאים יפוצו בהתאם.