הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת 'קומפוסט שלוחות' נקנסה בסכום של 630 אלף שקלים


נגד החברה ומנהליה הוגש כתב אישום בגין זיהום שדות חקלאיים בבוצה מסוכנת, הפרת תנאים ברישיון עסק ופעולה המזהמת או העלולה לגרום לזיהום מים. במסגרת הסדר טיעון הוטלו על הנאשמים התחייבויות בסך למעלה ממיליון שקלים וקנס בהיקף מצטבר של 630 אלף שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-12-2016



צילומים בשטח באתר שלוחות מ-2014. צילום: המשרד להגנת הסביבה

כתב אישום חמור שהגיש המשרד להגנת הסביבה בנובמבר 2015 לבית משפט השלום בנצרת נגד מפעילות אתר הקומפוסט שלוחות - חברת שימי מועלם גידולים חקלאיים והאגודה השיתופית החקלאית קומפוסט שלוחות, הגיע לסיומו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת הסדר טיעון הודו והורשעו הנאשמים בעבירות של השלכת פסולת ברשות הרבים; הפרת תנאים ברישיון עסק ופעולה המזהמת או העלולה לגרום לזיהום מים.

במסגרת גזר הדין הטילה על הנאשמים השופטת הבכירה לילי יונג-גפר קנס בסך מצטבר של 630 אלף שקלים והתחייבויות גבוהות בסך מצטבר לכל הנאשמים של יותר ממיליון שקלים. כמו-כן, הוטל על שני מנהליה של חברת שימי מועלם גידולים חקלאיים, הנאשמים המרכזיים, מאסר על תנאי בגין עבירה של ביצוע פעולה המזהמת או העלולה לגרום לזיהום מים.

בחקירה שערכה המשטרה הירוקה ועל בסיסה הוגש כתב האישום עלה, כי "קומפוסט שלוחות", שהוקמה לצורך ייצור דשן לשימוש בשטחים החקלאיים ונמצאת בקיבוץ שלוחות שבעמק המעיינות בצפון, השליכה במשך כשנתיים בוצה גולמית מסוכנת ומזוהמת שנאספה ממכוני טיהור שפכים ברחבי הארץ לשדות הקיבוצים באזור.

הבוצה, שנועדה לעבור טיפול קומפוסטציה, לא טופלה כלל והושלכה בשדות בעודה מכילה רעלים מסוגים שונים, מתכות כבדות וריכוזים מסוכנים של קוליפורמים וחיידקים צואתיים נוספים. פעילות החברה גרמה למפגעים סביבתיים חמורים; לחשש ממשי לזיהום למקורות מים; לכלוך רב וגרימת ריח חזק ובלתי סביר לתושבי האזור שלווה במצבורי זבובים.

הנאשמים הם: קומפוסט שלוחות; שימי מועלם גידולים חקלאיים; שמעון מועלם ודן מועלם (שני הנאשמים המרכזיים שניהלו את האתר); תומר מועלם; תאופיק גריפאת; מוראד סעאידה; סאלח חמזה; ומוחמד גריפאת.

התיק עוסק בהפעלת אתר לייצור קומפוסט בין חודש מארס 2013 לתחילת דצמבר 2014 לפחות – תקופה שבה אף הפרו מפעילות האתר ומנהליהן את תנאי רישיון העסק שלהם, בכך שקלטו בוצה בהיקף גדול בהרבה מהמותר על-פי התנאים - חריגה של לפחות 8,000 טון של בוצה ובתקופות מסוימות אף חריגה של עד 20,000 טון בוצה.
 
(ג"פ 3210-11-16, ת"פ 57974-11-15)