הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מי האחראי לטיפול בבולענים בים המלח ?


עד היום אין גורם מוסמך ואחראי שמטפל בעניין הבולענים בים המלח, המסכנים חיי אדם, מבנים ותשתיות. בשנה האחרונה לבד נפערו כ-700 בולענים באזור, בקצב המהיר בעולם. גם בוועדה לביקורת המדינה לא הצליחו היום להכריע מי יטפל בתופעה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-11-2016



ים המלח, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ריב סמכויות בוועדה לביקורת המדינה בין משרדי הממשלה: גם היום (ב') לא הצליחה הוועדה להכריע מי יטפל בתופעה המטרידה והמסוכנת של הבולענים באזור ים המלח. בעוד הממשלה הטילה במשך השנים את האחריות על משרד התיירות, שם טוענים כי אין להם ידע מקצועי לטיפול בנושא.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) "מקומם שהנושא נידון מספר חודשים, ומנכ"ל משרד רה"מ אינו מכיר את הבעיות הרציניות באזור. הממשלה לא טיפלה כראוי בנושא ועד היום אין גורם מוסמך ואחראי שמטפל בעניין המסכן חיי אדם, מבנים ותשתיות, בשנה האחרונה לבד נפערו כ-700 בולענים, בקצב המהיר בעולם. למשרדי הממשלה אין את המשאבים לטיפול  ולכן על משרד ראש הממשלה לשאת באחריות לתקצוב ובסמכות לטיפול בנושא".

לאחר שמנכ''ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר סירב להגיע לדיון הקודם ועורר את כעסם של חברי הוועדה, הפעם הוא נכח בדיון.  גרונר הדגיש כי משרד התיירות הוא בעל הסמכות והאחריות לטיפול בעניין, "יש למשרד גורם מקצועי לטיפול בכך, הממשלה החליטה על כך כמה וכמה פעמים והוא אינו יכול להתנער מאחריותו. זה תקדים מסוכן שמשרד מודה ש'אמנם הדבר בתחום אחריותי - אך לא מתאים לי'. כאילו שמשרד הביטחון יתנער מהגנה על עוטף-עזה או גבול הצפון''.

עוד הוסיף גרונר, כי לתופעה אין פתרון לטווח הקצר, ולטווח הארוך הפתרון הוא תעלת הימים שתייצב את מפלס המים בים המלח. ''במיזם זה אנו מעורבים. הטיעון של 'חוסר תקציב' איננו קביל". הוא עדכן כי כבר בשבוע שעבר נקבעה פגישה עם נציגי התושבים על-מנת לרתום את כל המשרדים לסייע להם.

סמנכ"ל משרד התיירות דורון אהרן: "הגשנו למשרד ראש הממשלה עבודה כללית ומקיפה לטיפול בעניין, ויש להטיל זאת על המשרדים המתאימים - ולא עלינו". סיגל גבאי, מנהלת פיתוח התשתיות במשרד הדגישה כי כל החלטות הממשלה הטילו על המשרד הכנת תכניות בעניין - אך לא את הטיפול בהן.

חה''כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הדגיש את תחושת חוסר-האונים של חברי הכנסת ותושבי האזור מול אוזלת ידה של הממשלה, וגם התכנית שכבר אושרה - לא מבוצעת. ברושי קרא להקצות תקציב ייעודי לטיפול בנושא.

חה''כ בני בגין (הליכוד), גיאולוג בהכשרתו: ''הטלת האחריות על משרד התיירות, בטעות יסודה, ועליה לשוב למשרד התשתיות ולמכון הגיאולוגי. ניתן לחזות את הבולענים מראש, אך לא למנוע אותם''.

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, הדגיש כי "גם תעלת הימים איננה פתרון - היא תעלה את המפלס ב 12 ס"מ בשנה - מול ירידת המפלס במטר שלם כל שנה. ים המלח הוא נכס לאומי ובינלאומי, והטיפול חייב להיות מערכתי, שיקום תשתיות תחבורה, חקלאות חלופית , פתרונות תיירות, שיקום הנוף, ביטוח וניקוי השטח מנזקי הבולענים".

שמעון דניאל, מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות ים המלח, הזהיר מפורשות כי גם עצירת ירידת המפלס, לא תמנע את תופעת הבולענים.


מלווין בלאו, חבר קיבוץ מצפה שלם קרא להכיר בתופעה כ"מכת טבע" כדי שהתושבים יוכלו לשקם את פרנסתם, לאור סגירת חוף מינרל. מנכ"ל משרד ראש הממשלה הקריא את החלטת הממשלה המבהירה כי "על משרד התיירות להפעיל תכנית לאומית לשיקום ופיתוח אזור ים המלח ושיקום בתשתיות שנפגעו או מצויים בסיכון כתוצאה מאי-יציבות קרקע או בולענים".

 ישיבת המעקב הבאה בעניין תתקיים בקרוב בעין גדי, והמנכ"ל הוזמן גם אליה.