הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הגשם הצפוי עלול לסחוף את אפר השריפות במורדות הכרמל


מזג האוויר הקיצוני, שהיה אחד מהגורמים המרכזיים לעוצמתן של השריפות, הביא את כולנו לקוות לגשם שיגיע, אך לדברי פרופ' ויטנברג, בגלל המשטחים האטימים בחיפה, בניגוד לשטחים הפתוחים, גשם חזק יחלחל פחות למי תהום ויהפוך לנחל עירוני זורם שיסחף את האפר הרב ויזהם את הסביבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-11-2016



צוותי המשרד להגנת הסביבה, צילום: דוברות המשרד

''ללא הערכות מתאימה, הגשם שאמור לרדת החל מיום רביעי השבוע, עלול לסחוף את האפר הרב שנותר בחיפה ולזהם את הסביבה'', כך אומרת פרופ' לאה ויטנברג, מומחית לסחיפות קרקע ושריפות יער מאוניברסיטת חיפה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מזג האוויר הקיצוני, שהיה אחד מהגורמים המרכזיים לעוצמתן של השריפות, הביא את כולנו לקוות לגשם שיגיע, אך לדברי פרו'פ ויטנברג "בחיפה, בגלל המשטחים האטימים, בניגוד למתרחש בשטחים פתוחים, גשם חזק שיורד מחלחל פחות למי תהום והופך לנחל עירוני זורם. לאחר השריפות האחרונות נותרה כמות גדולה של אפר ומזהמים אחרים על פני השטח, אשר עלולים להיסחף בנגר העלי ולגרום להצפות, נזקים למערכות הניקוז ולפגיעה נוספת בטבע".

רוב האזורים בחיפה מכוסים בשכבה שמונעת חדירת מי גשם לקרקע, מה שגורם ליצירה של נגר עילי. נגר זה הופך גם בימים רגילים לזרם שיוצר הצפות, פגיעה ברכוש ועוד. אולם לאחר השריפות האחרונות שאירעו בערים, נותרה על פני השטח כמות גדולה של אפר ושיירים חרוכים בדרגות שריפה שונות. "על פי תחזית השירות המטאורולוגי, ביום רביעי הקרוב חזויה להיכנס לאזורנו סופת גשם אשר תתחזק לקראת סוף השבוע. מצב זה עלול להוביל להצפות ונזקים בשטחים השרופים ובאלו הסמוכים להם, כתוצאה מעומס המזהמים ועליה בשיעור הנגר והסחף העירוניים. החשש הוא מפני פגיעה בתשתיות, במערכות האקולוגיות המתקיימות בוואדיות ואף מזיהום מי הים, אליו זורמים המים בסופו של דבר", אומרת פרופ' ויטנברג.

נקודה נוספת קשורה להתחדשות הטבע. במקרה של השריפה הגדולה בכרמל, לפני כשש שנים, אמרו המומחים כי מבחינה אקולוגית, הצמחייה הטבעית מתחדשת במהירות יחסית. אולם במקרה הנוכחי – הצמחייה אומנם נראית דומה, אולם העובדה שהיא נמצאת בעיר הופכת את תוצאות השריפה לבלתי ידועות. "המערכת העירונית עשויה להיות שונה מזו המוכרת לנו בטבע. בחיפה הצומח הטבעי מעורב במינים אחרים שמקורם בצמחית הגינות. הקרקע שונה במאפייניה מהקרקע הטבעית והיא מעורבת בפסולת בניין ובתשטיפים עירוניים. מצב זה טרם נלמד וקשה להסיק מהניסיון שנצבר בשטחים הפתוחים לגבי הצפוי במרחב העירוני". אומרת פרופ' ויטנברג.

התראה  על מערכת חורפית גשומה וסוערת

מחברת מטאו-טק נמסר, כי החל רביעי ועד ליום שישי יפקוד את ישראל גשם משמעותי ובו יירדו עשרות מילימטרים של גשם. ביום רביעי לקראת הצהריים יחלו לרדת גשמים בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה, אשר ילוו בסופות רעמים ובמשבי רוח חזקים של עד 70 קמ''ש. בדרום הארץ יעשה אביך ויתכנו סופות חול מקומיות

ביום חמישי מזג האוויר יהיה גשום וסוער. גשמים חזקים יירדו בעיקר בצפון ובמרכז, קיים חשש להצפות במרכזי הערים לאורך מישור החוף. יתחוללו סופות רעמים וינשבו רוחות חזקות במהירות של 40-70 קמ''ש. בדרום יעשה אביך ויתחוללו סופות חול. הטמפרטורות ירדו בשיעור ניכר ויעשה קר. בפסגת החרמון צפוי שלג ראשון לעונה. הים יעשה רוגש עד סוער והגלים יגיעו לגובה של 2.5 עד 5 מטרים. לקראת ערב יתפשטו הגשמים עד לצפון הנגב

ביום שישי בשעות הבוקר יהיה גשום וסוער מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. צפויים גשמים חזקים וקיים חשש להצפות ולשיטפונות במקומות הנמוכים. אחר הצהריים צפויה החלשה ברוחות ובגשמים.