הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס אחיטוב לחקלאות: מסר אחיד לחקלאים - התארגנות


הכנס שהתקיים השנה לראשונה, התמקד בנושאים הבוערים בענף - עובדים זרים, פתיחת השוק ליבוא, פערי התיווך, יכולת התארגנות החקלאים ועוד. חה''כ איתן ברושי: ''אני קורא לכם להוביל את המאבק מלמטה - אף עובד בירושלים לא יגיד לכם איך לגדל מלפפונים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-11-2016



פאנל פערי התיווך בכנס אחיטוב לחקלאות, צילום: יח''צ

כנס אחיטוב לחקלאות ה-1 שהתקיים השנה לראשונה, נחתם עם מסר אחיד וברור לחקלאים "התארגנות, התארגנות, התארגנות". הכנס שנערך במושב אחיטוב ביוזמת מועצת עמק חפר, תנועת המושבים ומושב אחיטוב, התמקד בנושאים הבוערים בענף החקלאות שעובר בשנים האחרונות טלטלות קשות, וכמו כן באתגרים העומדים בפניו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כנס אחיטוב לחקלאות סחף אליו מאות חקלאים ומובילי דעה לצד אנשי ממשל ובעלי תפקידים מובילים בענף. בין המברכים הראשונים בכנס היו מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל חה''כ אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור, וחה"כ איתן ברושי.

מדברי מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן הצטיירה תמונת מצב עגומה על היצוא חקלאי הישראלי ועל התמיכה בחקלאות: "אנחנו נמצאים כיום במצב סטטי כבר 5 שנים, היצוא החקלאי שנע סביב ה-30 מיליארד שקלים בשנה ולא זז. המשבר ברוסיה וגורמים חיצוניים למערכת הביאו לכך שהיצוא ירד במיליארד שקלים. הבעיה בתחום היא התחרות. מדינת ישראל תומכת ב-10-12% מהתפוקה החקלאית -תמיכה שנעה סביב 3-3.5 מיליארד שקלים. לעומת זאת ב-OECD החקלאים נתמכים בכ-18% - כלומר תמיכה כפולה מחקלאי ישראל. בקרב ממשלות ישראל האחרונות החקלאות לא עניינה אותן, עובדה שתקציב משרד החקלאות לא זז במילימטר, אין השקעות, פרויקטים לא מתבצעים ואנחנו הולכים אחורה''

אם לא נטפל בהתארגנויות - ניתן לאחרים לפגוע בנו

אתמול התבשרנו על
פתיחת הייבוא של שמן הזית
דבר אשר יפגע ישירות בחקלאים ויזרים לפה סחורה פגומה שאפילו איטליה וספרד לא מוכנות להכניס אותה לשטחן'' הוסיף וילן. ''היבוא נפתח בגלל שהממשלה חושבת שהצרכן סובל ויש סגידה לצרכנים. לכן 85% מתצרוכת הדגים בישראל מגיעה כיום מסין. לסיכום מוכרחים ללחוץ ציבורית, תקשורתית ועם הלובי החקלאי החזק שיש לנו בכנסת כיום, אני מאמין שניתן לשנות מציאות".


מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן, צילום: יח''צ

מאיר צור מזכ"ל תנועת המושבים ויו''ר התאחדות חקלאי ישראל:  "אני חושב שלמרות הקושי, נפל האסימון למדינת ישראל שצריך לשנות את התפיסה לגבי החקלאות, אם רוצים ש החקלאים ימשיכו לעבד את השטחים. היינו רק השבוע אצל שר האוצר והוא לא נפל מהכיסא שלו כשאמרנו לו 'תפתח את נושא העובדים הזרים, פשוט תיתן להם לעבוד'. נפל גם האסימון לגבי מחירי המים בתקווה שכבר החל מה1/1 , מחירי המים השפירים הולכים לכיוון של ירידה משמעותית. זה תהליך שלוקח זמן ויש כרגע סכסוכים וחוסר אחדות אצלנו גם בין חקלאי הצפון והדרום.  יש שינוי מגמה למקום חיובי, אבל מצד שני זה לא יקרה אם לא נעבוד קשה ואם לא נדע להיות סובלניים אחד לשני. אם לא נטפל בהתארגנויות - ניתן לאחרים לפגוע בנו".

ח"כ איתן ברושי ראש השדולה החקלאית בכנסת, קרא למשרד האוצר 'להפסיק לעשות מהחקלאים קרקס' וקרא לחקלאים ''להפסיק להתנהג כמו כבשים בנעלי בית'. ''שנת 2017-18 לא יכולה להמשיך כרצף ישיר למה שהיה. עלינו להתגבר על הפיצולים בתוכנו כי הממשלה מנצלת בשיטת הפרד ומשול את הפיצול בהנהגה. מהלכי האחדות עוד לא הושלמו וכרגע עוד יש פיצולים בהתאחדות ובהתיישבות . בתקציב משרד האוצר חסרים 300 מליון שקלים כדי לקיים פעילות שגרתית וזה מראה על השחיקה האיומה והמדאיגה במעמד החקלאות בישראל. אני לא מאמין לאף מילה של האוצר ומציע לכם החקלאים גם לא לאמין ולדוגמא כל ההתעסקות עם חוק מס מעסיקים שהיה לא חוקי ולא מוסרי.''

לצאת ממחאה שקטה למחאה רועשת

''כיום אנחנו נמצאים בנקודה קריטית וצריכים מנהיגות ונחישות'' אמר ברושי ''בכל העולם כולל הנשיא שלנו שחזר מביקור בהודו, משבחים את החקלאות הישראלית ורק פה מחסלים אותה. צריך לצאת ממחאה שקטה למחאה רועשת, צריך להגיד לממשלה עד כאן. כשאנחנו החקלאים נראים כמו קבוצה רופסת, כבשים בנעלי בית, אז מורחים אותנו בהבטחות ועושים מאתנו קרקס וצחוק. אני קורא לכם להוביל את המאבק מלמטה - אף עובד בירושלים לא יגיד לכם איך לגדל מלפפונים."

בכנס נכחו גם ראשי מועצה עמק חפר, מועצת מנשה, מועצת ג'ת, מועצת לב השרון שהכריזו יחד על הקמת מו''פ (מרכז יחידת מחקר ופיתוח) של היצור החקלאי באזור המרכז. מדובר במהלך שמועצה אזורית עמק חפר יזמה והובילה, עקב בקשות של חקלאים מהשטח שהעלו רעיונות להקמת המו"פ. המרכז יוקם במושב אחיטוב בשיתוף פעולה עם המועצות השכנות וכן עם מחוז מרכז במשרד החקלאות . בטקס ההשקה נכחו רני אידן ראש מועצת עמק חפר, אלדד שלם מ"מ ראש מועצת עמק חפר , אילן שדה ראש מועצת מנשה , צביקה גרבר מנכ"ל אפיקי עמק חפר, ענבל נבו מנהל פרויקט הקמת המו"פ, מנשקה יו"ר הוועדה החקלאית מועצת חוף כרמל .


פרופ' אבי שמחון - ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, צילום: יח''צ

בנוסף נערכו שני פאנלים חשובים העוסקים בנושאים בוערים בחקלאות. הראשון בנושא עובדים זרים – ככה אי אפשר להמשיך אותו הנחה יו"ר אגף המשק בתנועת המושבים פלג אוריון בו השתתפו : יו"ר התאחדות חקלאי ישראל " ח"כ אבשלום (אבו) וילן , יו"ר השדולה החקלאית בכנסת ח״כ איתן ברושי , אלי אהרון מנהל אגף המקצועי של ארגון מגדלי הירקות וארגון חקלאות אורגנית, יהודית כרמי - מנהלת תחום עבודה ועובדים זרים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר ויו"ר הועדה החקלאית של רמת הנגב יענקלה מוסקוביץ . הפאנל השני עסק בתנאי סחר, ייבוא, ומה שביניהם בהנחייתה של אילנית חיות כתבת בכירה לשיווק וקמעונאות בגלובס, בו השתתפו : מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, סמנכ"ל בכיר למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות " אורי צוק בר, גלעד אלירז – מנהל תחום בכיר סחר חוץ במשרד החקלאות בועז סופר – יועץ מקצועי להתאחדות חקלאי ישראל במו"מ מול המדינה, מנכ"ל חברת שיווק תוצרת חקלאית דוד חי ודודו עברי יועץ לחברות, לשעבר מנכ"ל ענבי טלי.

את הכנס חתם פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה שנתן סקירה בנושא חקלאות ישראלית לאן? . בדבריו הרחיב על כך שהעולם משתנה והחקלאות צריכה להשתנות גם כן. יש צורך כיום לעזור לאנשים באופן אינדיבידואלי ולא לענף שלם. החקלאות כיום משתנה יש כאלה שמרוויחים ויש כאלה שמפסידים חשוב שהחקלאים יתחילו לחשוב בכיוון של "מה יהיו הגידולים הכדאיים בעתיד? מה אנשים רוצים על הצלחת שלהם? אילו דברים טריים נגדל שהם יותר טובים ממזון מיובא?. שמחון טען שהוא בעד להסיר את כל המכסים ולהסיר את ההגנות על הענפים כי התפוקה החקלאית בישראל בפועל גדלה פי 30 ב-50 שנה האחרונות והתוצר החקלאי גדל פי 15. ''נתונים אלו מוכיחים כי החקלאות עוברת התייעלות – פחות אנשים עובדים ומייצרים על יותר שטח " סיכם שמחון.