הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מזג האוויר: גל שריפות וזיהום אוויר גבוה בשל ריכוזי אבק


תנאי מזג האוויר הנוכחי לא צפויים להשתנות עד תחילת השבוע הבא ועל כן צפוי אירוע זיהום אוויר מתמשך של ריכוזי אבק עם עליות וירידות ברמתו הקשור במערכת סינופטית הגורמת שגורמת להסעת אבק מאזור ירדן. בתוך כל, גל השריפות עדיין נמשך בכל רחבי הארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-11-2016



השריפה היום בישוב נטף ליד ירושלים, צילום: ליעד כהן - רשות הטבע והגנים

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בכל אזורי הארץ שמדרום לחיפה שרר היום (ד') זיהום אוויר גבוה בשל ריכוזי אבק. ריכוזים אלה לא חצו את ערך ההתרעה העומד על 300 מק"ג/מ"ק למשך ממוצע רץ של 24 שעות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נכון לשעה 16:00 במרבית התחנות שמדרום לחיפה הגיעו הריכוזים לערכים שבין 46% ל-87% מערך ההתרעה. בבאר שבע הגיע הריכוז ל–99% מערך ההתרעה. לעומת זאת באזור חיפה והקריות ובגליל המערבי איכות האוויר הייתה בינונית והריכוזים הגיעו לערכים שבין 26% ל–41% מערך ההתרעה.

המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאוכלוסיה הרגישה להימנע מפעילות מאומצת.

עוד נמסר מהמשרד, כי העלייה בריכוזי האבק קשורה במערכת סינופטית הגורמת לרוחות מזרחיות חזקות במיוחד אשר גורמות ליובש קיצוני ולהסעת אבק מאזור ירדן. השילוב של יובש קיצוני ורוחות חזקות גורם לליבוי השריפות באזורים השונים בארץ ולהסעת עשן ולעליה בריכוזי חלקיקים הקשורים בתוצרי שריפה אשר מסכנים את הבריאות וזאת בנוסף לעליה בריכוזי האבק הטבעי.

תנאי מזג האוויר הנוכחי לא חזויים להשתנות עד תחילת השבוע הבא ועל כן צפוי אירוע זיהום אוויר מתמשך של ריכוזי אבק עם עליות וירידות ברמות הזיהום האוויר. אירועי אובך ממושכים שנמשכו לפחות שלושה ימים כתוצאה מהסעת אבק ממזרח פקדו את אזורינו בספטמבר 2015 ובמרץ 2012.


השריפה היום בישוב נטף ליד ירושלים, צילום: ליעד כהן - רשות הטבע והגנים

בתוך כך, גל שריפות החורש ברחבי הארץ נמשך גם היום. לאור התגברות השריפות והצפי להמשך מזג האוויר הקיצוני, הורה ממלא מקום נציב הכבאות, טפסר בכיר שמעון בן-נר, על מעבר לעבודה במתכונת חירום לאורך כל שעות היממה וביטול החופשות. כמו כן אושר גיוס כבאים מפיקוד העורף.

בשריפה שהשתוללה בזכרון יעקב מאתמול (ג') בצהריים, פעלו כ-150 לוחמי אש עם 61 רכבי כיבוי וכן כל 14 מטוסי הכיבוי של טייסת הכיבוי האווירי. מאמצי הכיבוי נמשכים גם היום כשלוחמי האש מתמודדים עם רוחות חזקות ותוואי טופוגרפי קשה.

הבוקר פרצה שריפה גדולה גם ביער הסמוך לישוב נטף. 25 צוותי כיבוי בפיקודו של מפקד תחנה אזורית בית שמש, טפסר ראובן יצחק פעלו במקום, בסיוע שמונה מטוסי כיבוי. בעקבות הערכת מצב, הוחלט על פינוי כלל תושבי הישוב מבתיהם ואחר הצהריים כאשר הושגה שליטה על האש הורשו התושבים לחזור לבתיהם. נכון לשעה 16:30 דווח כי השריפה מתפשטת לעבר פארק קנדה (צפונית לשער הגיא). 63 צוותי כיבוי עם 13 מטוסים ושבעה רכבי כיבוי מצה"ל פועלים בשטח. מחקירה ראשונית עולה כי השריפה החלה בעקבות הדלקת מדורה על ידי פועלים שעבדו באזר הר הרוח.


נזקי השריפה בישוב נטף ליד ירושלים, צילום: אורי קייזר  - רשות הטבע והגנים

פקחי רשות הטבע הגנים עסקו כבר מאתמול בסיוע לכוחות בשטח בכיבוי האש באזור זיכרון יעקב והיום בשריפה בנטף , שכילתה אלפי דונם גם בשמורת הטבע כפירה. זאת במיוחד במטרה למזער עד כמה שניתן את הנזקים האדירים לחי ולצומח באזור.

"אלו מראות קשים. עולם שלם שנשרף. בעלי חיים ועולם צומח עשיר שלא הצלחנו להגן ולשמור עליו'' אומר מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, שהגיע לשטח לסייע לצוותיים באזור נטף. ''מעבר לעונשים הכבדים שיש להטיל על האחראים לכך, חובה לשלב הסברה מעמיקה לציבור הרחב. השריפות האלה אינן גזירת גורל".


השריפה בנטף, צילום: אורי קייזר  - רשות הטבע והגנים

גולדשטיין מוסיף כי בשנתיים האחרונות השלימה רשות הטבע והגנים כמעט 1000 דונם כקווי חיץ בעלות של 600 אלף ₪, וזאת רק בשמורת כפירה בלבד. גולדשטיין קרא לממשלה לתקצב את ביצוע קווי החיץ ואת תחזוקתם בשטחים הפתוחים בבסיס תקציבי.

גם בישוב דולב שבמערב בנימין פרצה הלילה שריפת חורש גדולה שהתפשטה לתוך הישוב. בשטח פועלים 63 לוחמי אש ומתנדבים לצד ארבעה מטוסי כיבוי. לוחמי האש ממשיכים לבלום את האש בקו הבתים ולא דווח עד כה על נזק למבנים.

בתוך כך הורחב היום צו איסור הדלקת אש שפרסמה הרשות הארצית לכבאות והצלה (האוסר על הדלקת אש בשטחים פתוחים) עד ליום שישי 25.11, בשעה 22:00 בכל רחבי הארץ ועד אזור צומת הערבה בדרום.