הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד הכלכלה: שוק שמן הזית נפתח לתחרות


שר האוצר והכלכלה משה כחלון, חתם היום על עדכון תקן שמן הזית, אשר יאפשר התאמה לתקינה הבינלאומית ויבוא שמן זית ממגוון מדינות לישראל. כמו כן, מסדיר התקן החדש את סוגיית ציון מקור השמן שבבקבוק ומגביר את השקיפות עבור הצרכן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-11-2016



שמן זית ישראלי איכותי מבית הבד של הגולן, צילום: סמדר טלמון

שר האוצר הכלכלה והתעשייה משה כחלון , חתם היום על עדכון תקן שמן הזית, אשר יאפשר התאמה לתקינה הבינלאומית ויבוא שמן זית ממגוון מדינות. זאת בהתאם למדיניות משרד הכלכלה ובהמשך להמלצות הוועדה להגברת התחרות ולהסרת חסמים בייבוא.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"המהלך ממשיך ליישם את מדיניות הממשלה לפתיחת השוק לייבוא, הגברת התחרות והסרת חסמים במטרה להמשיך ולהפחית את יוקר המחייה בישראל'' אמר היום שר האוצר כחלון. ''ע"פ הדו"ח האחרון של קרן המטבע העולמית ישראל היא מהמדינות הבודדות בהן מדיניות הממשלה הביאה לירידת מחירי המזון. רק בשנה האחרונה מחירי הירקות והפירות ירדו ב-3.6%, מחירי המזון ירדו ב-1.6% ומחירי התחבורה והתקשורת בכשלושה אחוזים."

עוד נמסר ממשרד הכלכלה, כי ''המשרד מבצע עבודה מקיפה תוך בחינת כלל התקנים, בכדי למנוע קיומן של דרישות ייחודית בתקינה, שאינן מחויבות ומייצרות חסמי סחר, מובילות לריכוזיות ומונעות קיום של מגוון מוצרים עבור הצרכנים''.

כל פי נתוני משרד הכלכלה, שמן זית כתית מעולה מהווה כיום 88% משוק שמן זית בישראל, כאשר מחירו בארץ גבוה ממחירו באירופה באופן מובהק. בשוק שמן הזית כתית בישראל מצויים עשרות מותגים שונים, חלקם על טהרת השמן המקומי, חלקם על על טהרת שמן מיובא ורובם מכילים תערובת של שמן מקומי ושמן מיובא. 50% משוק שמן הזית, נשלט על ידי שלושה מותגים מובילים – יד מרדכי, זיתא ועץ הזית. בשנה האחרונה ירד מעט מחיר השמן בבקבוק לצרכן, לאור פתיחה של מכסות יבוא פטורות ממכס.

בכדי להתמודד עם פערי מחירים אלו, פעל משרד הכלכלה בחודשים האחרונים לאמץ רגולציה בינלאומיות ללא סעיפים ייחודיים, אשר הופיעו בגרסת התקן שהועברה לראשונה ממכון התקנים ועלולים להוות חסם סחר, בראשם:

• איסור סימון מילות תואר כגון: טבעי, טהור, 100% וכו׳, אשר מבדיקת משרד הכלכלה, מופיעות על גבי שמנים במדינות מפותחות - האיחוד האירופי וארה״ב ואשר היווה גורם לקושי בייבוא, ייקור המוצרים עבור הצרכן הסופי או הימנעות מייבוא בשל חוסר כדאיות כלכלית עקב הצורך בהחלפת התווית.

• ציון אם השמן מכיל יותר או פחות מ-50% שמן ישראלי על גבי התווית. דבר המקשה על היבואנים, מייקר את עלות שיווק השמנים ולעיתים אף לא ישים ושכך, שוב, מונע למעשה ייבוא.

• סידור מדינות מקור השמן לפי סדר יורד - דרישה ייחודית שלא קיימת במדינות מפותחות ואשר מונעת ייבוא (מאחר ולעיתים משנים תמהיל מדינות המקור) או מייקרת אותו - עקב הצורך להחליף תוויות עבור כל בקבוק.

יחד עם זאת, מסדיר התקן החדש את סוגיית ציון מקור השמן שבבקבוק ומגביר את השקיפות עבור הצרכן, כפי שמקובל גם בתקינה הבינ"ל והאירופאית. לפיכך יוכל כעת הצרכן ללמוד מן התווית שעל הבקבוק האם השמן שבבקבוק הוא כולו ישראלי, כולו זר, או בלנד של שמן מקומי ושמן זר.

עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ציין כי "מהלך זה הינו חלק ממאמץ ממשלתי רחב הבא לידי ביטוי גם בחוק ההסדרים וכן בהמלצות הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים ביבוא אשר תורם לעדכון הרגולציה הישראלית בהתאם לרגולציה הבינלאומית, הורדת חסמי יבוא, עידוד תחרות והפחתת יוקר המחייה בישראל. "