הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרויקט שיקום: נחל סעדיה חוזר לחיים


תוואי הערוץ המקשר בין תעלת הניקוז של אזור התעשייה הצ'ק פוסט ונחל סעדיה, סבל שנים רבות מזיהום חמור. כעת, בפרויקט משותף של רשות נחל הקישון ועירית חיפה, הופרדו מי הנחל ממערכת הניקוז, וקרקעית התעלה המזוהמת המתחברת אליו נוקתה. בעתיד ישוחזר נתיב זרימתו של הנחל בחזרה אל הקישון בכדי לשקם את המערכת האקולוגית במקום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-11-2016



תעלת הניקוז בנחל סעדיה אחרי העבודות. צילום: יונתן שביט - רשות נחל הקישון

פרויקט להפרדת מי הנחל ממערכת הניקוז וניקוי הקרקעית המזוהמת מהתעלה המתחברת לנחל, בוצע לאחרונה במאמץ משותף של רשות נחל הקישון ומחלקת רשת ביוב וניקוז בעיריית חיפה בראשות יזיד אבו ראס.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תוואי הערוץ המקשר בין תעלת הניקוז לנחל, סבל שנים רבות מזיהום קרקע ומים, שהתבטאו בריחות קשים ובריכוזי שמן מינרלי גבוהים בקרקעית. במוצא הניקוז עמדו לאורך השנה מים עכורים המזהמים את נחל סעדיה, שיצרו מפגע סביבתי חמור. מבדיקות שערכה רשות נחל הקישון נמצאו בנחל קוליפורמים צואתיים, אמוניה וסולפיד יחד עם ריכוז חמצן מומס אפסי. הנתונים העידו על זיהום ישן מביוב ועל הזמן הארוך שהמים עומדים בתעלה.

במהלך העבודות לטיפול במפגע נבנה סכר בטון על הערוץ, נחפרה הקרקעית שתפונה ותטופל בהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה. מי הניקוז המזוהמים נשאבו והועברו לטיפול.

"מערכת הניקוז של אזור התעשייה שבצ'ק-פוסט תוכננה להתנקז אל ערוץ הנחל, כ-20 מטר לפני הערוץ הראשי'' מסבירה רקפת קובליו רוט, ראשת תחום תעשייה ותשתיות ברשות נחל הקישון. ''המערכת הוצבה כך שהיא נמוכה מפני המים בנחל, ועל כן המוצאים שלה מוצפים תמידית. במידה ומגיעים אליה תשטיפים מזוהמים כמו שאריות דלקים, גלישות ביוב, שמני מוסכים וכדומה, הנחל סובל מזיהום. על כן הוחלט לטפל מיידית במפגע ללא דיחוי".


תעלת הניקוז בנחל סעדיה לפני העבודות, צילום: רקפת קובליו רוט - רשות נחל הקישון

מעיין סעדיה שימש בעבר הרחוק כמקור מי שתייה לעיר חיפה. עם השנים, השימוש במי המעיין לשתייה פסק, וכיום הנחל זורם בערוץ פתוח אל נחל קישון. מי הנחל צלולים ומהווים פינת חמד של טבע עירוני. בזמן בניית מנהרות הכרמל יבשה הנביעה, אך היא התחדשה לאחר סיום העבודות. מאז חזר המעיין לשפוע והושבו אליו מינים מקומיים בפעולות יזומות של רשות נחל הקישון בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים.

שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "הרשות מתכננת לשחזר את נתיב הזרימה של הסעדיה, יובל היסטורי של נחל קישון, בחזרה אל הקישון באמצעות יצירת פארק צפרות ושטחי אחו-לח בקרבת הנחל. פעולה זו תגדיל את מגוון בתי הגידול במורד הקישון ותמשוך אליה מיני עופות, צמחים ובעלי חיים נוספים ותחזק את המערכת האקולוגית הקיימת במקום".