הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך בית גידול לדג 'בינון דור' שנמצא בסכנת הכחדה


הדג הנדיר התגלה בשנות ה-60 בעמק בית שאן וזוהה כמין חדש למדע אשר גדל רק בישראל. לפני חמש שנים נותרו בטבע עשרות בודדות של דגיגי בינון דור ואז החלו המאמצים להרבות אותם. לאחרונה השלימה רשות הטבע והגנים בית גידול חדש עבור הדג בשמורת טבע תל סהרון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-11-2016



שאול גולדשטיין ויורם קרין משיבים דגי בינון דור לטבע, צילום: יניב כהן - רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים, הפועלת להצלה של הדג הנדיר 'בינון דור', השלימה לאחרונה פרויקט ייחודי הכולל הקמה של בית גידול חדש לדג בשמורת טבע תל סהרון. בית הגידול המלאכותי ישמש כאתר נוסף לאלו הטבעיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הנחל שהוקם יש מאין, תוכנן ועוצב על מנת לספק לדג את התנאים המיטביים שנדרשים עבורו לגדילה ולרבייה. הנחל כולל ערוץ זרימה מרופד תשתית אבן ואזורי בריכות עבור הדגיגים הצעירים.

'בינון דור' הוא מין של דג נדיר שאורכו כ-5 ס''מ שחי בנחלים רדודים ומעיינות בין סלעים ושורשים, ונמצא בסכנה קריטית להכחדה. הבינון נמצא במעיינות עמק בית שאן בשנות ה-60 על ידי ד"ר מנחם גורן - מומחה לדגים מאוניברסיטת תל אביב, וזוהה כמין חדש למדע. אז גם הבינו החוקרים, כי דג זה השוכן על קרקעית הנחל, הינו אנדמי (ייחודי) לישראל ולאזור מעיינות עמק בית שאן.

בעבר הופיע דג הבינון גם בעמק הירדן. מבחינה משפחתית, בינון דור הוא תת-מין של דג בינון הירדן. הוא נוצר, ככל הנראה, לאחר שאוכלוסיית בינון הירדן התבודדה באזור עמק בית שאן ועברה שינויים אבולוציוניים אשר הביאו לקביעתם כמין נפרד.


דג 'בינון דור' הנדיר, צילום: ירון קרוטמן - רשות הטבע והגנים

עם השנים, בשל פגיעה מתמשכת בנחלי עמק בית שאן הלכה והתמעטה אוכלוסיית הדגים לאוכלוסייה קטנטונת של 40 דגים בלבד בנחל עין מלקוח. רשות הטבע והגנים החליטה לנסות ולהרבות את הדג הנדיר מחשש שיעלם לגמרי, ולשם כך הוקם גרעין רבייה מיוחד שמטרתו לייצר דגיגים אותם ניתן יהיה להשיב לטבע. הפרויקט הוכתר כהצלחה ומאז 2013  ישנם כבר 6000 דגי 'בינון דור' בגרעין הרבייה, שחלק נכבד מהם מושבים לטבע. גרעין הרבייה בניהולו של ד"ר ירון קרוטמן הצליח לעמוד באתגר ותרם ידע רב על הביולוגיה של הדג ועל התנאים הנדרשים להחזקתו.

במסגרת השקת בית הגידול החדש בתל סהרון והשבת הדגים לטבע, ערכה רשות הטבע והגנים טקס חגיגי במעמד מנכ"ל הרשות מר שאול גולדשטיין. בטקס הודתה בין השותפים לפרויקט, המשרד להגנת הסביבה, אגודת המים אפיקי מים ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי. אחד משיאי הטקס היה הענקת אות הוקרה של רשות הטבע והגנים לפרופ' מנחם גורן, שמצא והגדיר את הדג 'בינון דור', ומאז מלווה את הרשות בהצלתו כמו גם דגי מים מתוקים נוספים ודגי ים.