הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: אכיפה נגד המפחמות ברשות הפלסטינית


המנהל האזרחי נכנס הלילה לאזור המפחמות שבצפון השומרון והחרים 160 טון של גזעי עץ וכלים הנדסיים. הפעולה בוצעה במסגרת תוכנית בינמשרדית כוללת לפתרון בעיית המתקנים לייצור פחם הפועלים בשטחי B ברשות, אשר גורמים לזיהום אוויר חמור בישובים הפלסטינים וביישובי אזור מנשה, כרכור ופרדס חנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-11-2016



פינוי עצים מהמפחמות ברשות הפלסטינית, צילום: דוברות מתפ''ש

מבצע אכיפה ראשון למניעת זיהום האוויר מהמפחמות: יחידת הפיקוח של המנהל האזרחי ביצעה לראשונה אכיפה נגד מפחמות בשטח B באזור השומרון, כאשר במהלך הלילה (ד') הוחרמו 160 טון של גדמי עצים וכלים הנדסיים שיועדו לבערה במפחמות ליצור גחלים. כך נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההחלטה על ביצוע אכיפה, בהנחיית מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב פולי מרדכי, התקבלה לאחר שנבחנו ההשלכות הצפויות מביצוע אכיפה ולאחר שניסיונות ההידברות אל מול הפלסטינים לא צלחו.

המבצע החל לאחר שראש המנהל האזרחי תת אלוף אחוות בן חור, התריע בפני הרשות הפלסטינית כי במידה וזו לא תפעל לסגור את המפחמות, יבצע המנהל פעולות אכיפה כנגד זיהום המפחמות.

''עצים אלו משמשים לבערה במפחמות לצורך ייצור גחלים, והחרמתם היא צעד משמעותי בדרך להפסקת הזיהום ושיפור איכות האוויר. במקביל, פתח המנהל האזרחי בדיאלוג עם בעלי המפחמות למציאת פתרונות טכנולוגיים הולמים לבעייה.'' נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.

בחודשים האחרונים מוביל המשרד להגנת הסביבה תוכנית בינמשרדית כוללת לפתרון בעיית המפחמות – מתקנים לייצור פחם הפועלים בשטחי B ברשות הפלסטינית אשר גורמים לזיהום אוויר חמור בישובים  הפלסטינים ובישובים פרדס חנה כרכור, זכרון יעקב, בנימינה, חריש, חדרה, מועצת מנשה, ישובי השומרון ועוד.

פעולה זו היא חלק מתוכנית הפעולה הבין-משרדית בהובלת המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות, הכוללת מספר צעדים: הוצאת צו המסדיר את הכריתה וההובלה של עצי מטעים המשמשים חומר גלם למפחמות; תמרוץ לחקלאים על-ידי קול קורא לרכישת מרסקות גדמים גדולות לשם ריסוק העצים הנעקרים במטעים והקמת מפחמות ידידותיות לסביבה  בעלות כולל של 6 מיליון שקלים ; קידום תוכנית לעידוד הקליטה של גדמי המטעים במתחמים ומתקני טיפול ייעודיים, באמצעות תמיכה תקציבית בסך כולל של 1.5 מיליון שקלים וכן פיקוח באמצעות גיוס כוח אדם ייחודי. כמו כן, פרסם המשרד להגנת הסביבה קול קורא לתמיכה בייצור כופתיות ביומסה מהגדמים לצורך יצירת חלופה כלכלית למפחמות, בסך כולל של 26 מיליון שקל ומקדם פיילוט לשימוש בגדמי מטעים במתקנים של חברת חשמל.

בעקבות הפעולה שהתבצעה השבוע לראשונה בשטחי B אומר השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "החרמת גדמי העצים היא לא הצעד האחרון, אך צעד משמעותי. אנחנו מחויבים להוביל את נושא המפחמות עד שהמפגע יוסר. אני מברך את משרד הביטחון והמנהל האזרחי שהצטרפו אלינו בתוכנית הכוללת למיגור תופעת המפחמות הפוגעת באיכות החיים של תושבי האזור. כל משרדי הממשלה בהובלתנו מחויבים לנושא, ונמשיך לפעול עד שהמפגע יוסר''.

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אני שמח לראות שהמלחמה שאנחנו מובילים מתחילה לשאת פירות. זהו תהליך עבודה ארוך, אך שלב זה הוא משמעותי במיוחד. יחד עם הפעולות האחרות שאנחנו נוקטים בהן, כמו הפסקת הכנסת הגדמים מישראל כחומר גלם לפחם, סגירת המצבורים ברשות הפלסטינית והגברת הפיקוח, יובילו לפתרון הבעיה".

יו''ר ועדת הפנים והגנת הסביבה דודי אמסלם, כתב בדף הפייסבוק שלו: ''הבוקר החלו כוחות צה"ל בהחרמת הגזם ובפעילות אכיפה לחיסול המפחמות בצפון השומרון. הבטחתי שאעצור בכל מחיר את הטרור האקולוגי שמאיים על תושבי פרדס חנה כרכור, זכרון יעקב, בנימינה, חריש, חדרה, מועצת מנשה, ישובי השומרון ועוד. כעת, נפעל במרץ ליישום התקנות, אותן העברנו בוועדת הפנים ואמשיך בע"ה עד שיגיע הרגע שהמחדל הזה יהיה מאחורינו. יש עוד לא מעט מקומות בארץ שנאבקים לנשום אוויר נקי ואני מתחייב שאגיע לכולם. תודה לכל מי שסייע לי להיחשף לנושא החשוב הזה. מעריך את כולכם על הנחישות והעיקשות. רק ככה משיגים את היעדים ומנצחים''.