הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים יוצאים למאבק על המים: ''מדובר בסם החיים של החקלאות''


תיקון 27 לחוק המים, במסגרתו דורש האוצר כי הפקת המים בחקלאות תבוטל, יעלה בקרוב להכרעה בכנסת. בכנס חרום של החקלאים ופורום אגודות ומפיקי המים, הוחלט לפתוח במאבק על עתיד משק המים. ''המדינה מנסה לחמוס לידיה את הפקת המים החקלאית בצעד שהוא לא פחות מהלאמה של רכוש פרטי של החקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-11-2016



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

החקלאים יוצאים למאבק נגד התיקון לחוק המים: בכנס חירום שקיימו התאחדות חקלאי ישראל ופורום אגודות ומפיקי המים ביום חמישי האחרון, הוחלט לפתוח בסדרת צעדים אסטרטגיים במסגרת המאבק על עתיד משק המים החקלאי בישראל. הכנס התקיים בהשתתפות עשרות ראשי ועדות חקלאיות, רכזי משקים, ראשי אגודות מים והנהגות ההתאחדות והתנועה הקיבוצית,.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשבועות הקרובים תכריע ועדה משותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הפנים והסביבה של הכנסת בנושא תעריפי המים לחקלאות, זאת במסגרת תיקון 27 לחוק המים אשר המפחית את מחירם לצרכנים הביתיים, אך במסגרתו דורש משרד האוצר כי ההפקה והמכירה הפרטיות של המים בחקלאות יבוטלו - מה שיוביל לייקור המים החקלאיים בעשרות אחוזים. החוק יידון בועדה המשותפת לפני העברתו לאישור בקריאה שניה ושלישית.

מבחינת החקלאות הישראלית, משמעות התיקון לחוק הינה ייקור כל סוגי המים לחקלאות בעשרות אחוזים, פגיעה אנושה בתשתיות ההפקה והאספקה העצמאיות שהוקמו ע"י החקלאים מכספם, עד כדי הלאמה שלהן, ומתן חיזוק אדיר למונופול חברת מקורות. דבר זה, טוענים בענף החקלאות, יביא בטווח הארוך לייקור מחירי המים לא רק לחקלאים, אלא לכלל הצרכנים בכל הארץ.

בכנס החירום שהתקיים שבוע שעבר אמר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "תיקון 27 לחוק המים, לידתו בהסכם קואליציוני בין ראש הממשלה לשר אריה דרעי, ומשמעותו אחת- הלאמה של אגודות המים ושליטה מוחלטת של מונופול 'מקורות' במשק מים. כרגע מתקיים דיון רווי פופוליזם שבו אנשי האוצר, שאין להם שום הבנה של הנתונים, מציגים תמונת מצב בלתי מבוססת ומנסים לשסות את החקלאים אלה באלה, בסיוע של חברת מקורות, שמפעילה לחץ פוליטי וציבורי חזק מאוד בכדי להעביר את תיקון החוק במתכונתו הנוכחית. מי שקונה את הסיסמאות שלפיהן החוק הזה יוזיל לו את מחיר המים טועה וטועה בגדול. אין ספק שצריך לטפל במחירי המים לחקלאות, אך הדרך לעשות זאת היא לא לקחת כסף מחקלאי אחד כדי לממן חקלאי אחר. נושא המים הוא חלק ממאבק ציבורי, גדול ומקיף, על עתיד החקלאות כולה. עומדים להחריב עלינו את הבית ולכן אנחנו הולכים עכשיו למלחמה, בכל הכלים שעומדים לרשותנו".


כנס חרום - המאבק בחוק המים, צילום: דורית אורלי

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: "ממשלת ישראל החליטה לסגת מעקרון היסוד של הציונות ואומרת לנו – אתם רוצים חקלאות, תממנו אותה בעצמכם. עכשיו זה הזמן שבו אנחנו צריכים להתאחד כולנו מאחורי עמדה משותפת, כנגד מדיניות ה'הפרד ומשול' שבאמצעותה מנסה משרד האוצר להחליש אותנו. התנועה הקיבוצית כולה עומדת מאוחדת עם התאחדות חקלאי ישראל והחקלאים לכל אורך המאבק הזה ומי שלא מבין כיצד בציניות מנסים לפלג ולפצל אותנו, ובשם פוליטיקה מקומית קטנה יפגע במאבק הכולל, נדע לבוא אתו חשבון אחר כך".

נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים דובי אמיתי: "חברת מקורות מנסה להשתלט באמצעות תיקון 27 על כל אספקת המים לחקלאות, פעולה אשר תשמוט את השליטה הן של החקלאים והן של חברי הכנסת במחיר המים. תמוה בעיניי מדוע ממשלת ישראל מבקשת לפעול באנטיתזה למדיניותה ובמקום לאפשר תחרות, מחזקת את המונופול הכי לא יעיל במדינת ישראל ואת זה קבעו מבקר המדינה וועדת בלינקוב".

 יו"ר פורום אגודות וספקי המים ארז וייסמן: "אגודות המים, יחד עם התאחדות חקלאי ישראל, הקימו מטה משותף בראשות יועד לודר מנהל אגודת המים חוף הכרמל, שיוביל את המאבק על עתיד משק המים לחקלאות, ואנחנו פועלים במספר מישורים במשולב. חשוב להבין שזה מחייב את כולנו כאן להירתם ולקחת חלק במאבק וגם לגייס את השטח לטובת פעולות מחאה, שכבר מתוכננות. אסור לנו להמשיך לשבת בשקט ולחכות שהגל הזה יעבור, כי זה לא יקרה. אם החוק הזה, כפי שהוא מוצע כרגע, יאושר, אני לא יודע מה תהיה אחריתנו. אנחנו יוצאים למלחמה הזאת מתוך הבנה שאנחנו נלחמים פה על חיינו".

ראש מטה המאבק על משק המים לחקלאות יועד לודר: "בתום הכנס הוחלט כי נציגי פורום אגודות וספקי המים והתאחדות חקלאי ישראל יערכו בימים הקרובים כנסי הסברה בקרב החקלאים, על מנת להציג את עיקרי החוק ואת האיום חסר התקדים הגלום בו, כלפי החקלאות בישראל כולה. בהמשך, מתוכננת שורת צעדי מחאה ובהם הפגנות, השבתות שירותים, חסימת צמתים ופעולות נוספות של החקלאים, בכל הארץ. החקלאים יוצאים למאבק על קיום החקלאות ושמירה על מטה לחמם".