הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אין מועמדים: נסגר המכרז להקמת מפעל אמוניה בנגב


אף לא חברה אחת ניגשה למכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום וכעת הממשלה צריכה לדון בחלופות שונות. השר להגנת הסביבה: ''לא נשלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה בחיפה, נעשה הכל על מנת שלא יישאר שם''. עמותת צלול: ''הכתובת היתה על הקיר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-11-2016



מיכל האמוניה במפרץ חיפה צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

היום (ב') נסגר המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום של הוצאתו ממפרץ חיפה, דבר שהתחייבו עליו רבות כבר בעבר - ואף חברה לא הגישה את מועמדותה למכרז.

​​» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהמשך להחלטת הממשלה לקדם הקמה של מפעל לייצור אמוניה באזור מישור רותם שבנגב במהירות האפשרית, במטרה ליצור חלופה לסגירת מיכל האמוניה הקיים במפרץ חיפה, מעדכן המשרד להגנת הסביבה, כי למרות כל המאמצים של הממשלה וההטבות הפיננסיות שניתנו, לא התקבלו הצעות במכרז עד לפתיחת תיבת המכרזים היום בשעה 14:00.

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי ''הממשלה שאפה להקים את המפעל במישור רותם - חלופה שנבחרה לאחר בחינת חלופות שונות, ולהקטין בכך את הסיכון הסביבתי לתושבי חיפה''.
לצורך כך, הממשלה אף אשרה הגנות פיננסיות משמעותיות:
א. מענק הקמה מהמדינה בסכום מקסימלי של עד 240 מיליון שקל.
ב. פיצוי שהמדינה תספק למקרה קיצון שיביא לסגירת המפעל, בגובה מקסימלי של עד 480 מיליון שקל.
כעת, הממשלה תדון בחלופות השונות, ותעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי.

ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "המשרד להגנת הסביבה לא ישלים עם מיקומו הנוכחי של מכל האמוניה בחיפה, ויעשה הכל על מנת שלא יישאר שם. כעת, הממשלה צריכה לדון בחלופות השונות, ונעדכן בכך את הציבור בהקדם האפשרי"

בעמותת צלול אומרים בתגובה כי  "הכתובת הייתה על הקיר, כשהממשלה בחרה להטיל את פרסום המכרז על המשרד להגנת הסביבה - שאין לו שום ניסיון במכרזים מסוג זה. ממשלת ישראל שהבטיחה שמיכל האמוניה הישן והמסוכן בחיפה ייסגר בראשית 2017, לא עמדה בהבטחתה ולא הסירה את האיום המרחף על חייהם של תושבי הצפון. עמותת צלול דורשת מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקחת את הנושא תחת אחריותו ולהורות על סגירת המיכל בהקדם האפשרי. עד למועד הסגירה על חברת חיפה כימיקלים ועל חברת דשנים, ש-96% מהגז המסוכן מיועד לשימושן, למצוא פתרון לאספקת האמוניה.

עוד נמסר מהעמותה, כי היא תתנגד בכל תוקף לכל ניסיון לחדש את היתר הרעלים למיכל, שתוקפו יפוג בראשית 2017. ''לאחר גרירת הרגליים, שנמשכה במשך שנים, על הממשלה להוכיח לתושבי הצפון שחייהם אינם הפקר''.

האמוניה הנצרכת במדינת ישראל משמשת בעיקרה לייצור דשנים, לשימוש בתהליכי ייצור שונים וכן לתעשיות הביטחוניות. היקף הצריכה המקומית של אמוניה הוא בסך של כ-120,000 טון בשנה. אמוניה היא סחורה הנסחרת במספר נמלים בשוק העולמי ונכון להיום המשק הישראלי מייבא את מלוא הביקוש מחו"ל, באמצעות מכל האמוניה שבנמל הקישון במפרץ חיפה.

בישראל יש שני צרכני אמוניה עיקריים: חיפה כימיקלים הצורכת כ-60%-70% מהכמות המיובאת, ודשנים הצורכת את מרבית היתרה. שתי החברות מייצרות דשנים, רובם לייצוא. כמויות קטנות יחסית של אמוניה נרכשות על ידי לקוחות מקומיים אחרים לתעשיית הכימיה ולמערכות קירור (כ-10% מסך הצריכה המקומי).

לפני כשנה סייר השר להגנת הסביבה אבי גבאי במיכל האמוניה עם סגן שר הבריאות חה''כ ליצמן והבטיח כי בטווח של שלוש שנים תפסיק מדינת ישראל לייבא אמוניה והמיכל ייסגר. ''אנחנו עובדים ביחד בשיתוף פעולה ולוקחים אחריות ביחד כדי לפתור את הבעיה במפרץ חיפה''