הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שפעת עופות התגלתה בקיבוץ חפציבה


צוותי משרד החקלאות ופיתוח הכפר נמצאים בשטח ופועלים לטיפול במחלה. על פי תוצאות בידוד הנגיף במעבדה, מדובר בזן שהתגלה כעת גם באירופה, מה שמחזק את ההשערה כי ציפורים נודדות הביאו את הנגיף לישראל. במשרד החקלאות מדגישים כי ניתן להמשיך ולצרוך עופות וביצים, מאחר שמדובר בלול לרבייה בלבד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-11-2016



שפעת עופות בלול בשרון, צילום ארכיון: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עדכון יום שני 14.11.2016

צוותי משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועלים מאתמול בשטח הלול בקיבוץ חפציבה בעמק יזרעאל למיגור מחלת השפעת שהתגלתה במקום אתמול. בהתאם לנוהל השפעת העולמי, המבוצע גם בישראל, העופות הנגועים יומתו ויוטמנו. מפקחי המשרד ממשיכים בניטור אקטיבי בכל האזור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תוצאות בידוד הנגיף במעבדת המכון הווטרינרי מעלות כי מדובר באותו תת-זן של שפעת עופות שהתגלה עתה גם במספר מדינות באירופה, אשר מעולם לא אותר לפני כן בישראל. דבר המחזק את הסברה כי ציפורים נודדות שעתה חולפות מעל ישראל מאירופה דרומה, הביאו את המחלה גם לישראל. המשרד ממשיך בתחקיר אפידמיולוגי.

משרד החקלאות קורא למגדלי ציפורי נוי ועופות חצר וכן לולי חופש, להחזיק את העופות בתוך מבנים, ולמנוע שוטטותם בשטח פתוח בכדי להקטין את סכנת ההידבקות מעופות בר.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר ממשיך בניטור שוטף של כלל משקי העופות בישראל. במקביל, מדריך ומנחה משרד החקלאות את כלל משקי העופות בארץ באופן פרטני לטובת העלאת הבטיחות הביולוגית, ומבקש לעדכן על כל תמותה חריגה בלול.

יום ראשון אחר הצהריים
בלול עופות בקיבוץ חפציבה שבעמק יזרעאל אובחנה מחלת שפעת העופות, כך נמסר ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר. בעקבות תמותת עופות שהחלה אתמול (שבת) בלול, נשלחו בעלי-החיים לבדיקה במעבדות המכון הווטרינרי במשרד החקלאות. תוצאות המעבדה התקבלו הערב (א'), ומהן עולה כי מדובר בשפעת עופות.

תמותת עופות נבדקת באופן שגרתי, בכדי לאתר את המחלה קרוב ככל הניתן להתפרצותה. מדובר בלול עופות לרבייה - לא ביצי מאכל ולא עופות למאכל. במשרד החקלאות מדגישים כי ניתן להמשיך ולצרוך עופות וביצים, מאחר שאין מדובר בלול של ביצי מאכל או עופות למאכל המיועדים לשיווק. ככלל, ללא קשר למקרה זה, במשרד מדגישים כי יש לצרוך ביצים ועופות שנקנו במקומות מסודרים ובושלו כיאות.

בהתאם לנוהל השפעת העולמי המבוצע גם בישראל, העופות הנגועים יומתו ויוטמנו בכדי למנוע התפשטות המחלה. צוותי משרד החקלאות ופיתוח הכפר כבר נמצאים בשטח וביצעו הסגר לתנועת בעלי חיים במקום.

על פי המידע שמצוי בידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, כרגע קיימת שפעת עופות גם באירופה - בגרמניה, שוויץ, דנמרק, הונגריה ואוסטריה. ''לא מן הנמנע שציפורים נודדות שעתה חולפות מעל ישראל מאירופה דרומה, הביאו את המחלה גם לישראל. המשרד החל במקביל בתחקיר אפידמיולוגי על מנת להתחקות אחר מקור המחלה''.  אומרים במשרד.

שפעת העופות התגלתה בפעם האחרונה בישראל בתחילת ובאמצע שנת 2015.