הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מלונאות בעמק ססגון: הוגש ערר על אישור תכנית הבנייה


החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ועיריית נתיבות הגישו היום ערר על התוכנית לבנית מיזם המלונאות בבקעת תמנע - המועמדת להיות 'אתר מורשת עולמי'. לטענת העותרים הוועדה המחוזית לא בחנה חלופות ואישרה את התכנית בניגוד להמלצת יועץ מקצועי מטעמה. ''פגיעה בלתי הפיכה בסביבה בתולית על חשבון הדורות הבאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-11-2016



עמק ססגון. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה וראש עיריית נתיבות, הגישו היום (ה') למועצה הארצית לתכנון ובנייה, ערר על החלטת הוועדה המחוזית דרום לאשר המיזם המלונאי בעמק ססגון שבבקעת תמנע, אשר התקבלה לפני כחודש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שלושת העותרים טוענים כי הוועדה המחוזית דרום לא קיימה דיון בחלופות לפרויקט, זאת על אף שדוח מקצועי וחיצוני שהוועדה עצמה הזמינה, המליץ על חלופה אחרת – חלופת המבואה הדרומית, ודירג את החלופה המקודמת בעמק ססגון, כחלופה השנייה הגרועה ביותר, מבין 10 חלופות שנבדקו.

"בקעת תמנע היא מרחב גיאוגרפי עשיר באוצרות טבע נופיים, גיאולוגיים והיסטוריים, ולכן מועמדת הבקעה להיות מוכרזת כ'אתר מורשת עולמי' של אונסקו", נכתב בערר. "עמק ססגון מהווה כיום את המרחב הנופי בכל בקעת תמנע, בכך שאינו מופר בידי אדם, והוא נגיש ופתוח לכל אדם ללא תשלום. עמק ססגון נמצא בין שני הרי אבן החול הנובית – גבעת ססגון והר מכרות. שביל ישראל חוצה את חלק הארץ היפהפה הזה ומוביל את המטיילים ממרגלות מעלה מלחן, בואכה הר תמנע, בין צוקים בראשיתיים".

"התכנית נשוא הערר היא למיזם מלונאי שאפתני, בלב ליבו של אותו שטח מדברי רגיש וייחודי. מיזם זה מאיים לפגוע פגיעה בלתי הפיכה בסביבה הבתולית של עמק ססגון ובציבור הישראלי, על חשבון הדורות הבאים". נכתב בעתירה.

למרות הנזק הצפוי להיגרם לטבע ולסביבה בעקבות הפרויקט, טוענים העותרים, "הוועדה המחוזית לא מילאה, בפועל, את חובתהלבחון חלופות לתכנית. הנספח הנופי-סביבתי שהוגש לוועדה המחוזית, הציג עמדה ברורה ונחושה באשר לפגיעה האנושה בעמק ססגון, במידה ויאושר מיקומו המקורי של המיזם המלונאי. עורכי הנספח הנופי -סביבתי, המליצו, בעדיפות הראשונה, על חלופת "המבואה הדרומית", בין השאר כיוון שהיא נמצאה כמאזנת בצורה הטובה ביותר בין היתכנות תיירותית, לבין פגיעה פחותה בסביבה. לדעת העוררים, הנספח הנופי-סביבתי הוא מאוזן ושלם בכל ההיבטים המקצועיים - תכנוניים הנדרשים – צורכי הסביבה מזה וצורכי התיירות מזה".

"והנה, בכל זאת, החליטה הוועדה המחוזית, בניגוד להמלצת יועצה המקצועי האובייקטיבי, לאשר את המיזם המלונאי במיקומו בעמק ססגון; חלופה שדורגה כנחותה כמעט לכל החלופות האחרות שנסקרו. אנחנו מבקשים מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה לבחור בחלופת המבואה הדרומית, שהוצעה כטובה ביותר בנספח הנופי-סביבתי. אם במקום זאת יקום בעמק ססגון המיזם המלונאי, שיהרוס לבלי שוב שטחי בראשית - נכסים טבעיים עוצרי נשימה של נוף וסביבה, תהיה זו בכייה בלתי נתפסת לדורות. לא אנחנו לבדנו נשלם את מחיר החורבן, כי אם ילדינו והדורות הבאים אחרינו" כותבים העותרים.