הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צו חדש מאפשר זכויות הצבעה שוות במושבים


הצו עליו חתם השבוע השר כחלון, מאפשר למושבי עובדים לתקן את תקנון האגודה ולקבוע שוויון בזכויות ההצבעה בין נחלות. תנועת המושבים: ''מדובר בבשורה שלא מעט מושבים ציפו לה וזאת בשל הרצון ליצור משקל סגולי שווה לכל נחלה בלי קשר למספר החברים בה ובכך ליצור איזון בתוך המושב בקבלת ההחלטות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-11-2016



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר הכלכלה והתעשייה משה כחלון חתם השבוע על צו המאפשר למושבי עובדים המעוניינים בכך, לתקן את תקנון האגודה ולקבוע שוויון בהתאם לאמור בצו, בזכויות ההצבעה בין נחלות במושב עובדים.

הצו אינו מחייב את האגודות, אלא חל באופן וולונטרי ורק על אגודות אשר יוסיפו את הסעיפים הרלבנטיים לתקנון המושב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצו קובע כי מספר הקולות באסיפה כללית של חברי האגודה בכל מתכונת של הצבעה, לרבות בקלפי, יהיה כך:

לכל משק חקלאי יהיו שישה קולות שיחולקו באופן שוויוני בין בעלי הזכויות בו שהינם חברי אגודה. הבחירה בשישה קולות לכל משק נובעת מכך שזהו המצב המקסימלי שיכול להתרחש בנחלה עם שלושה דורות נשואים שחיים במשק (אב, בן, נכד), כלומר גם למשק בו יש שלושה דורות נשואים יהיו שישה קולות וגם למשק בו ישנה אלמנה יהיה אותו מספר קולות, כלומר שוויון.

במשק בו ישנם ארבעה חברים לכל חבר יהיה קול אחד ולבעלי הזכויות במשק שני קולות נוספים, כלומר סך הכל שישה קולות.

במשק בו חמישה חברים, לכל חבר יהיה קול אחד ולבעל המשק קול נוסף. אם יש שני בעלי משק והסכימו שניהם על כך, יקבל אחד מהם קול נוסף.

במידה ויש חברי אגודה שאינם בעלי משק חקלאי כמו בית מקצועי או משקי עזר, יהיה לכל אחד מהם קול אחד.

יועץ משפטי ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח: "סוגיית השוויון בזכויות ההצבעה במושבי העובדים מעסיקה את חברי האגודות לא מעט, בתנועת המושבים עסקנו בניסיון לאפשר לאגודות לתקן את תקנוני המושבים בעזרת צו כללי ופנינו לרשם האגודות על מנת לקדם במשותף את העניין מול משרד המשפטים''.

יפרח מוסיף כי ''מדובר בבשורה שלא מעט מושבים ציפו לה וזאת בשל הרצון לתקן את תקנון האגודה וליצור משקל סגולי שווה לכל נחלה בלי קשר למספר החברים בה ובכך ליצור איזון בתוך המושב בקבלת ההחלטות כך שהנחלה תהיה זו שיונקת את הזכות וממנה מתקבלות ההחלטות בתוך המושב בצורה שוויונית ומאוזנת. אגודה אשר ברצונה להחיל על עצמה את ההסדר צריכה לכנס את האסיפה הכללית ולבצע תיקון תקנון כך שיוכנסו הסעיפים הללו, שינוי התקנון מצריך פרוצדורה אשר כתובה בפקודת האגודות השיתופיות ומחייבת רוב מיוחד ולבסוף חתימת הרשם מכניסה את השינוי לתוקף".