הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מבקר המדינה: ליקויים רבים בענף הדיג במשרד החקלאות טרם תוקנו


משרד מבקר המדינה מפרסם את נתוני המעקב לבחינת תיקון ליקויים בענף הדיג במשרד החקלאות. הדו''ח עוסק בנושאי הפיקוח על הדיג ואכיפת פקודת הדיג, קשרי הגומלין בין אגף הדיג ויחידת האכיפה, צי הדיג המורשה, ניהול הפעילות בכינרת והפיקוח הווטרינרי על דגי המאכל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-11-2016



 צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ממצאי המעקב של משרד מבקר המדינה לבחינת תיקון ליקויים בענף הדיג במשרד החקלאות, מלמדים כי ליקויים רבים שעלו בביקורת הקודמת טרם תוקנו. כמו כן, מידע מפורט במספר נושאים שמשרד המבקר ביקש לקבל מיחידת האכיפה לא נמסר לו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחודשים פברואר-אוגוסט 2010 בדק משרד מבקר המדינה את תפקודו של אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. ממצאי הביקורת פורסמו בדוח מבקר המדינה 61ב לשנת 2011. בחודשים פברואר-ספטמבר 2015 ביצע משרד מבקר המדינה לסירוגין מעקב לבחינת תיקון כמה מהליקויים שהועלו בביקורת הקודמת ויישום ההמלצות הנוגעות להם.

במעקב נבדק תפקודו של משרד החקלאות בנושאים האלה: הפיקוח על הדיג ואכיפת פקודת הדיג בים התיכון ובכינרת, קשרי הגומלין בין אגף הדיג ויחידת האכיפה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות, צי הדיג המורשה, ניהול פעילותו של אגף הדיג בכינרת והפיקוח הווטרינרי על דגי מאכל בשלבים השונים.

הליקויים העיקריים שנמצאו במעקב:

הפיקוח על הדיג ואכיפת פקודת הדיג

קשרי הגומלין בין אגף הדיג ליחידת האכיפה: בעקבות ליקויים שעלו בביקורת הקודמת העביר משרד החקלאות בשנת 2012 את הפיקוח על הדיג מאגף הדיג שמשימתו לשמור על הדגה בכינרת, בים התיכון ובמפרץ אילת ולמנוע פגיעה בהתחדשות אוכלוסיית הדגים בתחומי המים של מדינת ישראל, לידיה של יחידת האכיפה שתפקידה לספק שירותי אכיפה ליחידות המשרד השונות ובהן אגף הדיג. מנהל אגף הדיג נותר פקיד הדיג הראשי המוסמך על פי דין לאכוף את ההסדרים החלים בתחום הדיג. אולם העברת הפיקוח לידיה של יחידת האכיפה לא הביאה לידי שינוי ממשי בהיקפיה של אכיפת פקודת הדיג, 1937 (להלן - פקודת הדיג) במשרד החקלאות.

במסמך הדגשים וההנחיות שהעביר אגף הדיג ליחידת האכיפה חסרה הסדרה של כמה נושאים. כמו כן לא נעשתה הסדרה של פעולות הדיווח שתעביר יחידת האכיפה לאגף. עוד נמצא כי מנהל יחידת האכיפה לא דיווח לאגף הדיג באופן קבוע ושוטף על פעולות האכיפה של היחידה ועל תוצאותיהן.

הכשרת פקחים של יחידת האכיפה: מנהל יחידת האכיפה לא מסר למשרד מבקר המדינה את פירוט ההכשרות המחייבות את העוסקים בתחום אכיפתן של הוראות פקודת הדיג. כמו כן, היחידה לא המציאה למשרד מבקר המדינה את פירוט ההכשרות שעבר כל פקח.

האמצעים לקיום פעולות הפיקוח וניצולם: משרד החקלאות דיווח כי באוגוסט 2015 התקשר המשרד עם ספק שירותי תובלה ימית לשם הפעלתם של פקחי יחידת האכיפה בים התיכון. על פניה הודעת משרד החקלאות על עיבוי מערך האכיפה הימית היא הודעה הנראית כשינוי לטובה ממצב המבטא חסר יסודי ומשמעותי. עם זאת, משרד החקלאות לא מסר למשרד מבקר המדינה את מסמכי ההתקשרות וגם לא פירוט כלשהו של תכנית עבודה ליישום מתכונת האכיפה באמצעות מערך סירות האכיפה האמור. המשרד אף לא מסר פרטים אודות תוצאות ביניים, הנוגעות להגברת אפקטיביות האכיפה, מאז החלה הפעלתו של מערך הסירות.

בשנת 2014 הופעלה סירת גומי חצי קשיחה במשך שבועיים וחצי בלבד מתוך החודשיים שנדרשו לצורך אכיפה מוגברת של סגירת שמורת הבטיחה המצויה באזור הכינרת, שבתקופת הקינון וההטלה של דגי אמנון הגליל נאסר בה הדיג לתקופה של עד 60 יום ברציפות. בשנת 2015 הייתה הסירה האמורה מקולקלת במשך כחודש מתוך חדשיים בתקופה זו. בחודשים ינואר-יולי 2015 נעשתה אכיפה ימית באמצעות הסירה בים התיכון שלוש פעמים בלבד.

תפוקות אכיפתה של פקודת הדיג

במסגרת תפקידם פקחי יחידת האכיפה מדווחים על אירועים שבהם עולה חשש להפרת פקודת הדיג ותקנותיה. כאשר מתרחש אירוע שבו פקח פותח בחקירה הוא מעביר את תיק החקירה ללשכה המשפטית במשרד החקלאות לפתיחת תיק משפטי. מרשימות התיקים המשפטיים עלה שמשנת 2013 כלל לא נפתחו תיקים משפטיים לפי הגדרת סעיפי אישום בגין הפרת תקנות בעבירות שעניינן חריגה מגודל דג מינימלי מותר, ובשנים קודמות נפתחו במידה אפסית. בעבירות על הנחיות תקנות הדיג בנושא ייבוא דגים כמעט שלא נפתחו תיקים משפטיים בשש השנים האחרונות.
לא נמצאה פעילות מתוכננת ויזומה לאכיפתה וצמצומה של פעילות כלי השיט הפועלים ללא רישיון דיג, והאכיפה בנושא זה אינה מנוהלת על סמך תכנית סדורה.

צי הדיג המורשה

על פי פקודת הדיג, אדם לא ישתמש בשום ספינה כדי לדוג דגים אלא על פי רישיון דיג. בניגוד להחלטות קודמות של משרד החקלאות ולהמלצת משרד מבקר המדינה בביקורת הקודמת לא קטן צי הדיג המורשה. מספרן של ספינות המכמורת המורשות פחת במעט מאז הביקורת הקודמת, אך עיקר הפעילות המסחרית הנעשית באמצעות ספינות המכמורת הגדולות נותר בעינו בעשור האחרון.

ניהול פעילותו של אגף הדיג בכינרת

בשנים האחרונות החל משרד החקלאות להשקיע משאבים בעריכת מחקרים בכינרת, בעיקר בנושאים הקשורים בדג אמנון הגליל. אולם, אף שחלף זמן רב ממועד החלטתה של הוועדה להכוונת ממשק הדיג ואכלוס הכינרת (להלן - ועדת האכלוס) בשנת 2009, טרם נערך סקר מחקרי ייעודי מתקדם לזיהוי הדינמיקה של מיני הדגים השונים בגוף המים, והסקר על הדגה במים רדודים הנעשֶה מסוף 2014 עדיין לא הושלם.

עדיין אין מידע ברור המבוסס על מחקרים שנשלמו על הקשר שבין אכלוס דגיגי אמנון בכינרת ובין שלל הדיג בעתיד.

הפיקוח הווטרינרי על דגים

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות פועלים למניעת הפצתן של מחלות בעלי חיים ושמירה על בריאות הציבור ורווחת בעלי חיים.

חרף המלצת משרד מבקר המדינה בביקורת הקודמת טרם השלים משרד החקלאות את הכנתן של תקנות המסדירות את נושא גידול הדגים ואת הפיקוח על תחנות מיון ואריזה, שעל הטיוטה שלהן שקד כבר בשנת 2009.

לאחר שבביקורת הקודמת נמצא כי לא היה וטרינר ראשי למחלות דגים נמצא במעקב כי הליקוי תוקן, וביולי 2014 מונה בשו"ט וטרינר ראשי למחלות דגים ותפקידו לרכז את נושא מניעת הפצתן של מחלות דגים.

טרם הושלמה ההסדרה בנושא בדיקת השלל שדייגים מעלים מהים ושל האיסור לדוג במים מזוהמים ואכיפתו - מצב המעלה חשש לבריאות הציבור.

ההמלצות העיקריות

1. נדרש כי מנהל אגף הדיג, מר ניר פרוימן, יכין תכנית מובנית הכוללת יעדים מדידים לאכיפת פקודת הדיג ולצורך הגנה על הים ומשאב הדגה. כמו כן, על מנהל אגף הדיג לפעול מעתה למעקב שוטף וקבוע אחר יישומה של התכנית, בשיתוף הגורמים המקצועיים באגף הדיג וביחידת האכיפה.

2. על מנהל יחידת האכיפה, מר רואי קליגר לפעול להסדרתן ולביסוסן של פעולות יחידת האכיפה בתחום הכשרת הפקחים. על משרד החקלאות לקבוע לאלתר סל הכשרות מחייב לפקחים האוכפים את פקודת הדיג בפועל, ועל יחידת האכיפה לנהל באופן סדור את המידע בנוגע להכשרה שעבר כל פקח.

3. על משרד החקלאות להבטיח כי הסירות עליהן דיווח בתשובתו יופעלו על פי תכנית עבודה מפורטת שתכלול בין היתר יעדים כמותיים לקיום משימות אכיפה. כמו כן, על מנהל יחידת האכיפה להקפיד ולרכז את כל נתוני הביצוע של היחידה בתחום האכיפה ולמסור, במידת השקיפות הראויה, לממונים וגורמי הבקרה ולמשרד מבקר המדינה מידע מלא על יישום תכנית העבודה שלה ועל פעילותה.

4. נדרשות פעולות נוספות מצדו של משרד החקלאות לטיפול יסודי בכל הקשור לפיקוח ולאכיפה בתחומי הדיג באמצעות יחידת האכיפה. על משרד החקלאות לפעול באופן שיטתי ומתוך תכנון מפורט מראש לצורך אכיפה סדירה של תקנות דיג שאינן נאכפות במידה מספיקה. בנושא זה מוצע שמשרד החקלאות ישקול בין השאר גם את האפשרות לכלול בפעילות האכיפה ביקורות במעגנות כדי לתפוס סירות, ציוד ושלל דיג בלתי חוקי.

5. ראוי שמשרד החקלאות ישקול לערוך מחקרים גם בתחום אוכלוסיות הדגים שאינם חיים במים רדודים וימשיך לפעול להשלמת הסקר על הדגה במים רדודים בהקדם.

6. משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה למשרד החקלאות כי ראוי שלאחר זמן כה רב, ולנוכח המלצותיו הקודמות, הוא ישלים בהקדם את המחקרים, ועל פי ממצאיהם יקבל החלטות בנוגע לסוגיית המשך אכלוס הכינרת בדגיגי אמנון.

7. לנוכח חלוף הזמן ולנוכח הערותיו בביקורת הקודמת בתחום זה, משרד מבקר המדינה שב ומעיר למשרד החקלאות כי עליו לפעול לזירוז הליך התקנת התקנות עבור השירותים הווטרינריים ולהשלימו בהקדם האפשרי.

8. על השירותים הווטרינריים לפעול לאלתר כדי לממש את סמכויות הפיקוח שהושמו בידם, ואם יידרש הדבר על משרד החקלאות לפעול להסדרת סמכויות נוספות בדגש על איסור דיג באזור מזוהם ואכיפתו בפועל ועל בדיקתו של השלל שמביאים הדייגים מהים.

סיכום

משרד החקלאות מופקד על תחום הדיג במדינת ישראל ועל אכיפת ההסדרים שנקבעו בדין. הדגה מהים היא משאב לאומי מתחדש שיש לשמור עליו ולפעול להתפתחותו המתמדת. נוסף להיותה מקור מזון מהטבע, מצבה של הדגה מלמד גם על בריאותו האקולוגית של הים.

ממצאי המעקב מלמדים על תופעה חמורה; ליקויים רבים שעלו בביקורת הקודמת טרם תוקנו. יתרה מזאת, מידע מפורט בכמה נושאים שמשרד מבקר המדינה ביקש לקבל מיחידת האכיפה לצורך ניהול המעקב לא נמסר לו.

לנוכח רגישות תחום הדגה בנוגע לבריאות הציבור ולהגנת הסביבה קיימת חשיבות יתרה לשמירה על סטנדרטים מקצועיים גבוהים בתחום האכיפה של הסדרי הדיג ולבחינה מתמדת של הצורך לעדכן ולרענן את ההסדרים הקיימים ולבצע פעילות פיקוח ואכיפה סדירה ומקיפה. משרד מבקר המדינה רואה בחומרה יתרה את העובדה כי ליקויים רבים לא תוקנו. על משרד החקלאות להשלים ללא דיחוי את תהליך קבלת ההחלטות הנוגע לתיקון הליקויים וליישום ההמלצות שהעלו דוחות אלה.

לקריאת הדו''ח המלא