הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ענף שמן הזית - סקירת מגמות בייצור וסחר עולמי


בסקירה שבוצעה ע''י החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, ניתן לקרוא על מגמות הייצור והיצוא העולמי של שמן הזית, הייצור והתמיכות הניתנות למגדלי הזיתים באיחוד האירופי, הייצור בישראל והיבוא של שמן הזית לישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-11-2016



 מטעי זית בבקעת בית נטופה, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הייצור העולמי של שמן זית בעונת 2015/16 מוערך ב-3 מיליון טון, מתוכו מייצר האיחוד האירופי כשני שליש תוצרת בעוד שבישראל מייצרים כ-14 אלף טון, כך עולה מסקירה שנערכה בחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יצרניות שמן זית נוספות בשוק העולמי הן טוניס המייצרת 6.6% ביחס לסך הייצור העולמי, סוריה 4.5%, טורקיה 4.2% ומרוקו 2.8%. רוב התוצרת העולמית אינה נסחרת בסחר בינלאומי ומשמשת לצריכה בתוך המדינות הייצור.

התחזית ליצוא העולמי בעונת 2015/16 היא 774 אלף טון, מתוכה מהווה יצוא האיחוד האירופי למדינות מחוץ לאיחוד 68% מהכמות, היצוא מטוניס 15%, מסוריה 3%, מטורקיה ומרוקו 2.5% כל אחת.

במקביל, היבואנית הגדולה ביותר היא ארה"ב (34%), אחריה האיחוד האירופי, לא כולל סחר פנימי בין מדינות האיחוד (16%), ברזיל (8%), יפן (7%), קנדה (5%), סין (4%), אוסטרליה (3%) וערב הסעודית ורוסיה 2% כל אחת.

בסקירה המצורפת ניתן לקרוא על מגמות הייצור והיצוא העולמי של שמן הזית, הייצור והתמיכות הניתנות למגדלי הזיתים באיחוד האירופי, הייצור בישראל והיבוא של שמן הזית לישראל.

ענף שמן הזית - סקירת מגמות בייצור וסחר עולמי