הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכספים תקדם פתרון להטבות מס ביישובי קו העימות


הועדה מבקשת לתקן עיוותים הנובעים מהפעלת הקריטריונים החדשים לחלוקת הטבות המס ליישובים. יו''ר ועדת הכספים חה''כ גפני דרש מהלמ''ס להציג בהקדם מדדים עדכניים של ישובים אלו. ''נפעל כך שכל יישוב סמוך לגדר הגבול יזכה למקסימום הטבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-10-2016



 מטעי קיבוץ יראון בגבול לבנון, צילום: משה לוי

על-מנת לתקן עיוותים שנוצרו במנגנון הטבות המס ליישובים סמוכי גדר בקו העימות בעת אישורן בשנת 2015, הודיע היום (ה') יו"ר ועדת הכספים חה"כ משה גפני (יהדות התורה) כי "הוועדה תקדם מנגנון שיאפשר לתקן עוולות בשיעורי ההטבות ליישובים אלה, לאחר שהופחתה להם ההטבה נוכח הגדלה במספרם  מ- 182 ל- 403.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גפני הורה לנציגי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) להשלים בהקדם את העבודה על קביעת מדדים עדכניים כלכליים-חברתיים, פריפריאליים ומדד הקרבה לגבול, כך שניתן יהיה לבצע תיקונים במתווה ללא צורך בתיקוני חקיקה. "נפעל ככל יכולתנו על-מנת לוודא שיישובים סמוכי גדר יקבלו את מקסימום ההטבה המגיעה להם בדין". אמר גפני.

בפתח הישיבה סקר היו''ר את עבודת הוועדה בנושא וציין, כי קיבל על עצמו את הטיפול בהטבות המס לאחר שנים של דחיות ע"י ממשלות ישראל וזאת נוכח האפשרות שבהתערבות בג"צ הן יבוטלו כליל. ''שרים אמרו לי שלא להיכנס לנושא, כי אני רק אכווה מהעיסוק בו, אבל כמי שגר 20 שנה בפריפריה אני יודע עד כמה הטבות המס זה נושא חשוב. לראשונה קבענו בחוק שלושה קריטריונים ברורים ואחידים ואת תקרת שיעור ההטבה ליישובים השונים - מידת הפריפריאליות, קרי הריחוק ממרכז הארץ, מצב סוציו-אקונומי וקרבה לגבול. דרשנו לקבוע מדד נוסף של קרבה או סמיכות לגדר הגבול, לצורך מתן מענה למקרים בהם, כמו במועצה אזורית מטה אשר, הגדולה מאוד בשטחה, שאחדים מהיישובים בתחומה על הגדר בגליל המערבי ואחרים, אף שהם עדיין בפריפריה סמוכים לעמק יזרעאל. לא דומה המצב של חניתה למצבם של יישובי המפרץ. על-כן דרשנו מהלמ"ס לקבוע את המדד של כל יישוב במועצה אזורית בנפרד. יישוב גדר חייב להיות בהטבות המס ובתקרה ההטבה או קרוב אליה".

חה"כ יצחק וקנין (ש"ס): "לגבי היישובים של מטה אשר המצב זועק לשמים. מגיע ליישובי הגדר לקבל את ההטבה המלאה, כלומר לקבל את תקרת ההטבה. היישובים האלה קיבלו כל השנים בדין ומגיע להם להמשיך לקבל, גם אם עתה העוגה מתחלקת להרבה יותר יישובים".

חה"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) ציין כי יש לשקול לקיים ועדת חריגים שפועלת עפ"י הרוח שהובילה לניסוח הקריטריונים הללו כאן בוועדת הכספים. נעשה עוול ליישובים האלו ויש למצוא מנגנון לתקן את המעוות.

ח"כ בני בגין (הליכוד): "נעשתה עבודה טובה והורחב תחום ההטבות ליישובים רבים, אך כמצופה כשקובעים אמות מידה מסתבר אח"כ שהן אינן תואמות את המציאות וזה דורש תיקון. טוב עשתה ועדת הכספים שקבעה כבר בחוק שיהיו תיקונים. יש להשביח את המנגנון לראות מה ניתן ליישם שלא ניוותר לאורך זמן עם תועפות שזועקות לשמים".

חה"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "נוצרה תקלה שצריך לתקן אותה. קבעו גבול שאינו קו העימות. הקווים נשארו פעילים. מי שנמצא עד 2 ק"מ מהגבול צריך לקבל את מלוא ההטבות ללא תלות במצבו הסוציו-אקונומי. המדד הסוציו-אקונומי של הממשלה לא עודכן ועל-כן אינו רלוונטי כבר הרבה זמן. שהיישובים האלה יקבלו 12% ו- 13%".

ח"כ מיק זוהר (הליכוד): "יש לי הצעת חוק בנושא שהתחלתי לקדם, רק צריך להביא עוד כסף לעניין הזה, כי מדובר בחיזוק הפריפריה. המענה התקציבי הנדרש הוא תוספת של 150 מיליון ₪. זה יפתור את כל העניין".

ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי: " הטבות המס נולדו על רקע הקרבה לגבולות בשנות ה- 90 ופתאום בקריטריונים האחרונים הקרבה לגבול ירד למקום השני והפריפריה נעשתה יותר חשובה מהקריטריון הביטחוני".

ראש המועצה המקומית כפר ורדים ויו"ר פורום יישובי קו העימות, סיון יחיאלי: "בסוף המציאות יותר מורכבת ממספר קריטריונים שנקבעו. הרציונל היה שיישובי קו עימות לא ייפגעו אך בפועל היישובים כן נפגעו. מעבר לתקרות יש לקבוע גם 'רצפות' שבאזור מסוים לא יפחת מרמה מסוימת ואז מבטיחים שלא לפגוע ביישובים סמוכי גדר".

מנהלת אגף בכיר בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לואיזה בורק: "ב- 1 בנובמבר נפרסם מדד חברתי חדש ויש החלטה שנפרסם מדד חברתי באופן קבוע, פעם בשנתיים. לגבי מדד של רשויות מקומיות נפרסם כבר בתחילת נובמבר".

יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון ואמר: "עפ"י החוק אתם חייבים להביא עד ינואר 2017 את המדד הפריפריאלי. חשובים לנו שלושת המדדים: הפריפריאלי, הכלכלי-חברתי והקרבה לגבול. אחרי זה נקבל חוות דעת משפטית אם זה יפתור את הבעיה שנוצרה ואם נוכל להתכנס לפתרון. צריך לזכור שלא הייתה לנו ברירה והיינו חייבים להכריע בנושא בחקיקה, אחרת בג"צ היה מבטל לחלוטין את הטבות המס וזה, כשהיה לי ויכוח אידיאולוגי בנושא עם רשות המיסים, שטענה שלא זו הדרך לסייע לפריפריה". גפני סיכם וקרא לגב' בורק לחזור לוועדה בהקדם, לא יאוחר מה- 1 בינואר עם המדדים על-מנת לקדם את הפתרון בנושא".