הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פיתוח ישראלי חדשני יסייע בפתרון גידול מהיר של תוצרת חקלאית


השיטה שפותחה בישראל מאפשרת גידול מנותק-קרקע בקומות שיניב פי 9.5 תוצרת חקלאית משטח הזהה על הקרקע. השיטה מיועדת בעיקר לאוכלוסיות במצוקת רעב בארצות מוכות אסון. על פי דו''ח האו''ם שפורסם לאחרונה, כ-122 מיליון בני אדם נוספים בעולם עלולים לסבול מעוני קיצוני בשנת 2030

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-10-2016



 גידול של עד פי 9.5 בתוצרת החקלאית, צילום: אגרי זום

פיתוח חדשני ופורץ דרך של החברות הישראליות 'אגרי זום' ו'טוף מרום גולן' עבור מדינות מוכות רעב, הופך לבשורה העשויה לשנות את תחום הגידולים החקלאיים. בעוד שברוב העולם מטפחים גידולים חקלאיים צמודי קרקע או מנותקי קרקע בקומה אחת, מאפשרת השיטה החדשה מעבר לגידול מנותק-קרקע בקומות, או כפי שמכנים אותה - בצורת 'מפל'.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השיטה פותחה במהלך השנתיים וחצי האחרונות, בהשקעה של 1.5 מיליון שקלים, ועל פי ניסויים שהתבצעו במהלך זמן הפיתוח הושג יבול של עד פי 9.5 מהגידול המסורתי - כמעט 1,000% יותר.

הבשורה מגיעה במקביל לנתונים לא מעודדים שנחשפו בדו''ח שהוציא האו''ם במקביל לוועידה ה-43 בנושא ביטחון תזונתי עולמי. הממצאים העיקרים מדווחים על כך שכ-122 מיליון בני אדם נוספים בעולם עלולים לסבול מעוני קיצוני בשנת 2030 - בעיקר מהקהילות החקלאיות באפריקה ודרום הסהרה, וכי שינויי אקלים עלולים להפוך ייצור מזון לבלתי אפשרי.  מנכ"ל FAO ז'וזה גרסיאנו דה סילבה: "הטמפרטורות הגבוהות ודפוסי האקלים הלא יציבים מזיקים כבר עכשיו לקרקעות שבהן תלויים החקלאות והביטחון התזונתי. אנחנו עדים להתרבות מזיקים ועלייה במספרי התפרצויות המחלות בכל המקומות".

"לאחר שנתיים וחצי של פיתוח אנחנו יוצאים בימים אלו ממש לשוק" אומר אריק אבירם ממפתחי השיטה, "השיטה החדשה התפתחה במקור מצרכי מדינות באזורים מוכי אסון, אך מאפשרת כעת גם התייעלות של ממש בשטחים החקלאיים בכל מקום. אחרי צונמי נדרשיות שנים לניקוי הקרקע והכנתה לעבודה חקלאית. באזורי רעב או מלחמה ניתן תוך שבוע להקים את המבנה המדורג ולהעניק מענה למצוקת הרעב. מאחר והשיטה חסכונית, היא תועיל גם לענפי החקלאות בגידולי שדה" מסביר אבירם.

הגידול כאמור מתבצע במבנה של 5 קומות מדורגות היוצרות מעין צורת 'מפל', בתוך יריעות פלסטיק חזקות ואיכותיות שיוצרו על ידי חברות 'טוף מרום גולן' וחברת 'מפל' לייצור פלסטיק. מצע הקרקע הייחודי פותח במחלקת המו"פ (מחקר ופיתוח) בחברה 'טוף מרום גולן' על פי הזמנה והתאמה לגידול הספציפי לאורך זמן, כך שהמצע לא יהיה כבד מידי ויקרע את היריעות, או קל מידי שידעך ויצריך מילוי יום יומי של תאי הגידול. חשוב לציין, כי החומרים אינם יקרים ומעניקים פתרון גם למדינות עניות.

במהלך תקופת הפיתוח והבדיקות, שודרגה השיטה החדשנית. במהלך הניסוי שהתבצע בחלקות חקלאיות בתל מונד, גודלה חסה באופן המסורתי ובחלקות סמוכות טופחו חסות בשיטת הגידול החדשה. התוצאות הראו, כי על שטח הקרקע של 30 מ"ר בשיטה הרגילה התאפשר גידול של 720 יחידות של חסה בשנה, בעוד בשיטת 'אגרי-זום' התאפשר גידול של 6,900 חסות - פי 9.5. מלבד ניצול השטח התגלו יתרונות רבים נוספים: הפחתת השימוש במים, בדישון, תהליך גדילת השתילים מתקצר ואפשרות לחיסכון גם בכח אדם מאחר והשיטה קלה יותר לטיפול ולקטיף.

אבי מעוז, מחברת 'טוף מרום גולן: "השיטה החדשה מתאימה למגוון רחב של גידולים אך מתאימה במיוחד לגידולים קצרי טווח מסוגי העשב - חסה, כוסברה, שמיר, קולורבי, בצל ירוק וכדומה. הפיתוח הצריך איזון בין איכות מצע הקרקע למשקלה וכולל גם טוף שהינו חומר יציב המחזיק מעמד לאורך שנים וקל משקל". בנוסף מציינים ב'טוף מרום גולן', כי גידול בשיטה זו מצמצם באופן משמעותי את פגיעת מזיקי הקרקע בגידולים, מאחר ואין מגע ישיר עם הקרקע.