הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שמן זית 'הנשיא': מסורת מסיק הזיתים בבית הנשיא נמשכת


נשיא המדינה ורעייתו ממשיכים את מסורת מסיק הזיתים בגינת בית הנשיא, והפעם עם בנות מכינת עלמה ומשק אחיה. מהזיתים שנמסקו יופק שמן זית 'הנשיא'. נשיא המדינה: ''זהו אירוע שמייחד אותנו ואת האופי החקלאי שלנו והקשר עם ארץ-ישראל בצורה הטובה ביותר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-10-2016



 מסיק הזיתים עם בנות מכינת עלמה ומשק אחיה, צילום: בית הנשיא

לאחר הפסקה של שנתיים בשל שנת השמיטה, נמשכת מסורת מסיק הזיתים בגינת מעון הנשיא בירושלים. אתמול (ה') ארחו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה ריבלין את צוות בית הבד 'משק אחיה' ובנות המכינה הקדם-צבאית 'מכינת עלמה', למסיק הזיתים המסורתי. מהזיתים שנמסקו יופק שמן זית "הנשיא".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"ברוכים המוסקים", אמר הנשיא לאורחים. "אני מאוד נרגש מעצם קיומו של מסיק הזיתים בחצר בית הנשיא. זהו אירוע שמייחד אותנו ואת האופי החקלאי שלנו והקשר עם ארץ ישראל בצורה הטובה ביותר. כאן בדיוק עמדה בחול המועד סוכות, הסוכה הפתוחה של בית הנשיא ובה הצגנו את כל פירות וירקות הארץ, והיכולת החקלאית שלנו כמו גם יכולות אחרות. נחמה ואני מאוד נרגשים". אמר הנשיא וסיפר על הקשר החזק של רעייתו נחמה לעבודת האדמה, כבתם של חלוצים שהיו ממקימי מושב חירות. רעיית הנשיא ברכה אף היא את המוסקות והמוסקים וסיפרה כי עצי הזית ניטעו בחצר הבית עוד לפני שהוקם בית הנשיא והובאו אליו במיוחד מכל רחבי הארץ. 
 
"המסיקה כאן הפכה למסורת בביתנו ואנחנו מתכבדים השנה בכבוד כפול לארח כאן את בנות המכינה עלמה, המנהיגות העתידיות של מדינת ישראל. אני רוצה לומר לכן ברוכות הבאות לכאן, למשימה מאוד מיוחדת. אני יודע שיש כאן בנות מכל מגזרי החיים, מכל העדות ומכל הגוונים שקיימים במדינת ישראל. ברוכות תהיו בבואכן לכאן, אנחנו צופים לכן עתיד גדול, לכל אחת ואחת מכן.

הנשיא ריבלין פנה אל אנשי 'משק אחיה' ואמר: ''אנו יודעים על יכולותיכם בתנובת הארץ ומברכים אתכם בבואכם. האירוע הזה מאוד מיוחד בארץ ישראל, במדינת ישראל ומיוחד מאוד גם לעם היהודי אשר הוא וארץ ישראל קשורים בקשר בלתי ניתק. אנו מקבלים אתכם בברכה ומודים לכם על כך שמצאתם לנכון להיות חלק ממסיק הזיתים המסורתי בחצר בית הנשיא. ברוכים תהיו, וברוכים הבאים."

איתמר וייס ממשק אחיה הודה לנשיא ורעייתו על האירוח ואמר: "זכינו שנבואתו של ירמיהו – "עוד תטעי כרמים בהרי שומרון" (ירמיהו ל"א, פס' ד') ממש מתגשמת על ידנו. זכינו גם לשתף פה את בנות המכינה ביום של מסיק. אנו מתרגשים להגיע לפה אחרי שנתיים שלא היה מסיק מכיוון שנשמרה שמיטה, כבוד גדול הוא לנו בכלל ולעם היהודי בפרט לקחת חלק במסיק הזיתים שאין דבר שמסמל יותר ממנו את הישראליות. שמן הזית שהדלקנו אתו את המנורה הוא אחד מהסמלים של מדינת ישראל".

אוראל בוזגלו, בת 18, מ"מכינת עלמה" סיפרה: "אנחנו רק בנות, יש פה גם חילוניות, גם דתיות, גם מהמרכז וגם מהפריפריה, אנחנו באמת מכל הקצוות של הארץ. באנו למכינה במטרה ללמוד על עצמנו ועל החברה ולהשיג תפקידים משמעותיים וטובים בצבא. באנו לכאן להעצים את הנשיות בארץ והלוואי וכל העם יצליח להיות מאוחד כמו שאנחנו כקבוצה ותודה לך על האירוח הנשיא".

'מכינת עלמה' - מכינה קדם צבאית למנהיגות נשית, משלבת צעירות חילוניות ודתיות מהמרכז והפריפריה החברתית, הגיאוגרפית והכלכלית של מדינת ישראל, זו השנה הראשונה שבה פועלת המכינה בירושלים. בכל מחזור שותפות כ30 צעירות הלומדות במכינה למשך חצי שנה לפני גיוסן לצה"ל לתפקידים משמעותיים.

'משק אחיה' הינו בית בד הממוקם במטה בנימין, בסמוך ליישוב שילה ומתמחה בייצור שמן זית מעצי הזית שבשומרון.