הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בדרך לשווקים: זני פירות חדשים מהגליל ומהגולן


הכירו את האפרסמונים, האגסים ותפוחי העץ שיכבשו את השווקים בעולם - פרי פיתוח ומחקר של החברה לפיתוח הגליל ומו''פ צפון. מנהל המו''פ עמוס לוין: ''חשפנו את הזנים החדשניים למגדלים אליהם נעביר את הידע לגידול עתידי של הפרי במטעי הפרי בגליל ובגולן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-10-2016



 זני העתיד, צילום: החברה לפיתוח הגליל

בחברה לפיתוח הגליל ומו"פ צפון שוקדים על פיתוחי זנים חדשים ומשודרגים של פירות וירקות הצפויים בשנים הקרובות לכבוש את השווקים ולהציב את החקלאות הישראלית בכלל והצפונית בפרט בחזית העולמית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאחר שלבי סינון ובחינה דקדקנית של התאמת זנים חדשים לדרישות הצרכן הישראלי ולאקלים בארץ, הם עוברים מבחני טעימה ובחינת התאמת הגידול שלהם באזורים שונים בגליל ובגולן.

הזנים החדשים שחלקם מפותחים בארץ וחלקם מיובאים מחו''ל, מהווים שיפור של הזנים הקיימים ובעלי יתרונות ביניהם - קטיף מוקדם המאפשר התחלה מוקדמת של העונה, קטיף מאוחר המאפשר הארכת העונה גם לחורף, טעם משובח, מראה משופר, עסיסיות וכדומה.

בין הפיתוחים ניתן להבחין בשני זני אפרסמונים חדשים בשם  'שינשו'. הזן יובא לישראל מיפן ובמראהו דומה מאוד לאפרסמון הרגיל, אך האפרסמון החדש הינו בעל מרקם וטעם שונים - הוא רך יותר, מתוק יותר, ומתפצח היטב בפה.


זני אגסים חדשים, צילום: החברה לפיתוח הגליל

זני האגס החדשים שעברו בהצלחה את השלבים המוקדמים בניסוי:
"Harrow sweet"- פרי גדול, מתוק, עסיסי מאד. צבע אדום-כהה, כיסוי 30-50%. פוריות טובה. הטעם טוב גם לאחר מספר ימים על המדף.
"Harrow 614"- פרי גדול, עסיסי, מעט חמצמץ. צבע אדום כיסוי 50%. בעל חיי מדף ארוכים.
"Harrow Bliss"- בגודל בינוני, בעל צבע אדום-כהה, לאחר השלמת הבשלה - עסיסי ובעל טעם עז וטוב.
"Harrow 623"- פרי גדול מאד, מאורך, מרקם עדין, מאד מיצי ועסיסי. צבע אדום-כהה.


זני תפוחים חדשים, צילום: החברה לפיתוח הגליל

זני התפוחים הבולטים שעברו בהצלחה את השלבים המוקדמים בניסוי:
"אריאן"- זן צרפתי חדש, דומה לזן הוותיק "יונתן". בעל צבע אדום עז-וגם זן צהוב, בעל טעם ייחודי ומחודד חמוץ-מתוק. מבשיל במחצית השנייה של ספטמבר, נמצא בשנה השלישית של הבחינה.
"אורורה"- הזן במקורו מקנדה. צבעו צהוב-לבן ובעל ניחוח וטעם של הזן המתקתק גאלה. הבשלה במחצית השנייה של אוגוסט. זן הבשלה מוקדמת ייחודו זן בטעם של הזן גאלה, טעים ומתוק אבל בצבע צהוב לבן ולא בשני צבעים ורדרדים כמו הגאלה . הזן נבחן שנה שלישית. הזן המתוק ביותר שצבעו צהוב דווקא.
"ניקולאי"- המכונה "התפוח של שלגיה", זן מיוחד בעל פרי יפיפה, התגלה על ידי ניקולאי סילנדר ז"ל מקיבוץ מרום גולן. תפוח בצבע אדום כהה, טעים מתוק ועסיסי. דומה לזן סטרקינג אך ייחודי בטעם ובמראה. הזן נבחן זו השנה הרביעית.
"גאלה-ואל"- הגיע מצרפת. צבע אדום עז בכיסוי מלא ודיי אחיד. עסיסי ופציח במיוחד. מבשיל מוקדם וישווק בעוד 4-5 שנים.
"דאלינט"- זן צרפתי. פרי גדול, עסיסי, פציח ומתוק מאד. צבע סגול כהה. הבשלה במחצית הראשונה של אוקטובר. הזן נבחן שנה שלישית.

 "במחלקת המחקר והפיתוח של החברה לפיתוח הגליל עוסקים בפיתוח אקלום והחדרת זנים חדשים ואיכותיים של פירות מכל העולם לשיווק בישראל, הפעילות משתרעת בכל חוות המחקר בצפון'' אומר מנהל מו"פ צפון אלקנה בן ישר. ''חשפנו את הזנים החדשניים למגדלים אליהם נעביר את הידע לגידול עתידי של הפרי במטעי הפרי בגליל ובגולן".

עמוס לוין, סמנכ"ל פיתוח חקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים: "אנחנו נמצאים בשיאה של עונת התפוחים בגליל ובגולן. יש לנו תפוחים טעימים, איכותיים, עסיסיים, יפים ובריאים מאוד שגדלים בכמויות שיא של כ 130 אלף טון. בשנים הבאות יהיו לנו זנים נוספים של תפוחים. אנחנו גאים בחדשנות המגיעה מהגליל והגולן לענף התפוחים ולחקלאות כולה".