הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכות בחיק הטבע: למעלה ממיליון ישראלים טיילו ברחבי הארץ


מזג האוויר הנוח הוציא למעלה ממיליון מטיילים אל שמורות הטבע והגנים הלאומיים, יערות קק''ל, חופי הכינרת ואתרי מים. רק היום, חג שמחת תורה, פקדו מעל מאה אלף מטיילים אתרים בכל רחבי הארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-10-2016



 מבקרים במצודת נמרוד, צילום: נעמה מנספלד - רשות הטבע והגנים

יותר ממיליון מטיילים יצאו במהלך חג הסוכות אל שמורות הטבע והגנים הלאומיים, יערות קק"ל וחופי הכנרת. רק היום (שמחת תורה) פקדו כמאה אלף מטיילים את שמורות הטבע והגנים הלאומיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תנועה ערה במיוחד של מטיילים נרשמה בגן לאומי קיסריה, שמורת טבע עין גדי, וגן לאומי חוף בית ינאי , שם נערכה זאת השנה ה-20, תחרות פיסול בחול לכל המשפחה בנושא בריאת העולם. פעילויות מיוחדות נוספות של הרשות היו היום בשמורת טבע תל דן עם פעילות ארכיאולוגים צעירים ובגן לאומי אפק וגן לאומי אשקלון עם תערוכת צילומים מרהיבים של טבע, חי ואתרי מורשת של אנשי רשות הטבע והגנים.


גן לאומי עבדת, צילום: שרון טל - רשות הטבע והגנים

מסיכום כולל שנערך על ידי רשות הטבע והגנים עולה כי במהלך חג סוכות, חול המועד וחג שמחת תורה למעלה ממיליון מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים. בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים לנו כ-30,000 מטיילים שהביאו לתפוסה מלאה בחלק מהחניונים באזור הדרום ובצפון הארץ.

האתרים הפופולריים ביותר במהלך החג וחול המועד היו גן לאומי קיסריה, שמורת האלמוגים באילת, מצדה, גן לאומי אפק –ירקון, גן לאומי בית גוברין ושמורת טבע עין גדי. אתרים בולטים נוספים היו ההרודיון, נחל פרת, גן לאומי ציפורי וגן לאומי בית שאן שם נערכה פעילות ערב למבקרים.

בזכות מזג האוויר הקייצי והנעים הגיעו המוני מטיילים גם לאתרי המים כמו שמורת טבע מג'רסה - הבטיחה, גן לאומי חורשת טל, שמורות הטבע נחל כזיב, נחל שניר, הבניאס, תל דן , שמורת עינות צוקים ולכל מקור מים אפשרי בשטחים הפתוחים.


פיסול בחול בחוף בית ינאי, צילום: אורית שטיינפלד - רשות הטבע והגנים

בגנים הלאומיים בית ינאי-נחל אלכסנדר, אשקלון, אכזיב, ופלמחים נרשמה תנועה ערה מאוד של מטיילים שהגיעו ליהנות מרצועות חוף ערכיות בהן גם התקיימו מגוון פעילויות וסיורים לכל המשפחה ביניהן פעילויות פיסול בחוף לכל המשפחה.

המטיילים בסוכות נעזרו גם ב-70 תחנות מידע והסברה שהציבה רשות הטבע והגנים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, באתרים ובמסלולי הטיול הפתוחים לקהל הרחב. בתחנות המידע חיכו למטיילים הרבים מדריכים של רשות הטבע והגנים עם הכוונה והדרכה ללא תשלום על מגוון מסלולי הטיול, כללים לטיול מהנה ובטוח בטבע וכן חולקו למטיילים עשרות אלפי שקיות אשפה לטובת שמירה על ניקיון הסביבה.


מבקרים בגן לאומי הרודיון, צילום: רעיה שורקי - רשות הטבע והגנים

במהלך החג וחול המועד בוצעו כ-20 טיסות פיקוח בשטח מחוז דרום, במטרה לאתר ולזהות מהאוויר תנועת מטיילים ולסייע בהכוונתם לחניוני הלילה המוסדרים, תוך ויסות מסודר של התנועה בשמורות הטבע.

פקחי ואנשי רשות הטבע והגנים ויחידות החילוץ בכל המחוזות, טיפלו בעשרות מקרי סיוע וחילוץ של מטיילים, כולל חילוץ מוסק של ילדה שנפצעה ואביה מנחל ערוגות. עיקר החילוצים היו בשל פציעות קלות בגפיים, התייבשות ואיבוד דרך. בנוסף טיפלו אנשי הרשות בשיתוף צוותי כיבוי האש ומטוסים במספר שריפות שפרצו בשמורות הטבע ברחבי הארץ, ביניהן שריפה נרחבת בנחל הבשור.

כמו כן, מזרחית לראש העין נתפסו שלושה ציידים כשברשותם צבי אשר ניצוד על ידם לכאורה. ברכבם נתפס נשק ונפתחה חקירה בנושא. במגדל צדק שבראש העין נתפסו חשודים אשר ריססו את שמם על קירות המצודה  וגם בעניין זה נפתחה חקירה. במבצע איסור נהיגה בחוף הים באזור פלמחים נרשמו קרוב ל-20 דוחו"ת כנגד כלי רכב אשר נסעו בחוף הים בניגוד לחוק.


השוק הנבטי בגן לאומי ממשית, צילום: שרון טל - רשות הטבע והגנים

רעיה שורקי מנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים: "מזג האוויר הנוח ושפע הפעילויות, ההמחזות והסיורים שקיימנו יחד עם הסוכות המקושטות שהצבנו בכל אתר, הביאו כחצי מיליון מבקרים לטייל בגנים הלאומיים ושמורות הטבע בתשלום במהלך ימי החג ומעל חצי מיליון נוספים טיילו בשמורות ובגנים שלא בתשלום. רשות הטבע והגנים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה השקיעו מאמץ רב השנה בפריסה של 70 עמדות הסברה לצבור הרחב בגנים ובשמורות שאינם בתשלום''.

''שמחנו לראות רבבות מטיילים צועדים בשבילים, נהנים מהמעיינות, זוחלים במערות, מטפסים בנקיקים וצופים בנדידת הציפורים או בפריחת החלמוניות ברחבי הארץ תוך הקפדה על שמירת כללי הטיול הנכון. לצערנו אנו עדין נתקלים בתופעות של השארת פסולת בשטח למרות חלוקת שקיות למבקרים והסברה נרחבת בנושא. עובדי הרשות פינו אלפי שקיות אשפה מהנחלים והחניונים. אנחנו מודים להמוני בית ישראל שבחרו לטייל בחג הזה בשמורות ובגנים ונהנו מערכי הנוף והמורשת של ארצנו". אמרה רעיה שורקי.


סוכות על המים, צילום: רשות הכינרת

מרשות הכנרת נמסר כי ב-15 החופי של איגוד ערים כנרת נרשמה תפוסה גבוהה. במהלך סוכות נפשו בחופי ם אלו כ-90 אלף מטיילים. גם באתרי השייט והאטרקציות בצפון נרשמה תפוסה גבוהה וכך גם בפעילויות השונות בנהר הירדן.

צוותי הסברה רבים הסתובבו בין הנופשים בחופים, חילקו שקיות לאיסוף אשפה והסבירו את חשיבות השמירה על ניקיון מקורות המים. פנחס ג'ינו, מי שזכה לתואר 'הפקח הלאומי' התייחס לשינוי שחל בקרב הנופשים הישראלים: "אפשר לראות שינוי ביחס למה שהיה כאן בפסח, הציבור מודע יותר ושומר הרבה יותר על הסביבה נקייה. אם נדאג לא לזרוק על הרצפה, גם לא נצטרך להרים לאחר מכן".

מקק"ל נמסר כי במהלך חול המועד הגיעו אלפי רוכבי אופניים מדי בוקר למסלולי הרכיבה ביערות הקרן הקיימת לישראל. ריכוזי רוכבים משמעותיים נרשמו בשבילי יער בית קשת, בסינגל יערות ציפורי וסינגל שוויץ בצפון.

כמו כן, כ-42 אלף מטיילים ביקרו באגמון החולה, בו נמצאים בימים אלה גם 20 אלף עגורים. לחגיגות מסיק הזיתים בכרמים שביערות קק"ל הגיעו בימי חול המועד כ-400 מטיילים ביער לביא, כ 450 בגילת וכ-1,000 בפארק קנדה. יערני הקרן סיפרו שרוב האתרים הושארו נקיים.


חופי תל-אביב היום, צילום: משה לוי