הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הבקר נגד כחלון: הייבוא יחסל אותנו


חברת תנובה תקבל מאוצר אישור למכסות ליבוא ללא מכס, למרות התנגדות הממונה על ההגבלים. החתימה על הצו הוציאה עשרות מגדלי בקר להפגנה בכפר יהושע ומול ביתו של שר האוצר. ''לא יתכן שכחלון דואג ליבואנים ולתנובה על חשבוננו. החקלאות הופקרה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-10-2016



 הפגנת החקלאים היום בכפר יהושע, צילום: באדיבות התאחדות חקלאי ישראל

האיומים שנשמעו מצדה של קבוצת תנובה כי תסגור את מפעל הבשר "אדום אדום" בבית שאן, עקב פתיחת השוק ליבוא בשר ללא מכס, נשאו פרי. ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר התקפל חלקית מתוכניתו לפתיחת השוק, כאשר המתווה המדורג שעליו סוכם עם ארגון מגדלי הבקר, ייפרס לתקופה ארוכה יותר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפי הצו המעודכן, שעליו חתם שר האוצר ביום חמישי האחרון, ההגעה למכסת יבוא של 17.5 אלף טונות פטורות ממכס תחול רק בשנת 2020 ולא בשנת 2017. המשמעות היא כי בכל שנה תקוצץ המכסה שתוכננה לרבות, התוספת של 2,500 טונות שתוכננו לשנה הנוכחית.

כמו כן, סוכם בין הצדדים כי תנובה תקבל מכסות ליבוא בשר ללא מכס, למרות התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים להתיר לחברה מכסות יבוא.

הסיכום עם תנובה ועם ארגון מגדלי הבקר, שהושג עוד קודם לכן, מותיר מחוץ לתמונה את מאות החקלאים המתפרנסים מגידול בקר, והבוקר (א') הם פתחו במאבק. עשרות חקלאים חסמו בשעות הבוקר את הכניסה לתחנת הרכבת כפר יהושוע באמצעות טרקטורים וטנדרים, זאת במחאה על על החלטת ממשלת ישראל לפתוח את גידול הבקר הטרי לייבוא חופשי וללא הגבלה.

המגדלים טוענים כי מהלך זה נעשה מבלי שמוצה המו''מ עימם ועם התאחדות חקלאי ישראל. ''המהלך צפוי לחסל את 460 המשקים החקלאיים בענף גידול הבקר הישראלי ולגרום לאלפי עובדים להפוך למובטלים, בעיקר מהפריפריה'' אומרים המגדלים.

אמש (מוצ''ש) הפגינו 50 חקלאים מגדלי בקר מול ביתו של שר האוצר משה כחלון זאת לאחר שנודע להם כי השר חתם על הצווים לפתיחת ייבוא חופשי של בשר בקר ללא הגבלה, ומנגד הגיע האוצר להסכמות עם תנובה, עם יבואני הבשר ויבואני העגלים  - כל זאת תוך השארת החקלאים, מגדלי הבקר מחוץ לתמונה. בנוסף הם טוענים, כי האוצר עושה מניפולציה עם כמה מגדלי בקר במרעה בעודו משלם להם פיצויים על חשבון כלל המגדלים.


הפגנת מגדלי הבקר מול ביתו של השר כחלון, צילום: באדיבות התאחדות חקלאי ישראל


החקלאים מתריעים כי במסגרת פתיחת הייבוא, צפוי להיות ייקור משמעותי במחיר מוצרי החלב, זאת בשל מנגנונים שקובעים את מחיר החלב.

אלון קמה, מגדל בקר וחבר בארגון אמפ"י (ארגון מגדלי הבקר) אומר היום: "כחלון מחסל אותנו. בשביל יבוא כחלון גורם באופן אישי גם לחיסול ענף הבקר הישראלי וגם לאלפי מובטלים המתפרנסים מהענף בכל רחבי הארץ, בעיקר מהפריפריה".

ישראל (טוטי) בלוך, יו"ר מועצת התאחדות מגדלי בקר: "כחלון דואג לחברים שלו הטייקונים על חשבוננו, מגדלי הבקר. לא יתכן שאנחנו המספקים את המזון הטרי במדינת ישראל נמצא עצמנו תחת פגיעה אנושה של סגירת המשקים שלנו. עליו לזכור שמשק שייסגר לא ייפתח מחדש".

יו"ר ארגון אמפ"י (ארגון מגדלי הבקר), דורון ביידץ: "לא יתכן שכחלון דואג ליבואנים ולתנובה על חשבוננו. החקלאות הופקרה . 460 מגדלי בקר מכל רחבי המדינה עומדים לפני כיליון. האוצר הכריז מלחמת חורמה נגד החקלאות בישראל".

כאמור, במדינת ישראל קיימים כיום כ- 460 משקים המגדלים כ- 140 אלף ראשי בקר בשנה, המקיימים מעגל של גידולי מספוא, מרכזי מזון ומכוני תערובת, אשר מעבר לשמירה על אדמות המדינה ושטחים ירוקים, מהווים מעגל המפרנס אלפי משפחות.