הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החטיבה להתיישבות תחזור לפעילות במתכונת מלאה


לאחר שפעילותה הוקפאה חלקית בשנתיים האחרונות, צפויה הממשלה להחליט מחר על חידוש פעילות החטיבה להתיישבות במתכונת מלאה. שר החקלאות אורי אריאל: ''אני מאמין ומקווה שאחרי שהחטיבה להתיישבות תחזור לפעילות מלאה יוכלו המועצות והתושבים לקבל מענה לצרכים האדירים שקיימים בשטח''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-10-2016



 צילום: מוטי בוהדנא - באדיבות משרד החקלאות ופיתוח הכפר

בדרך להסדר: לאחר שפעילות החטיבה להתיישבות הוקפאה חלקית בשנתיים האחרונות, צפויה הממשלה להחליט מחר (א') על חידוש פעילותה במתכונת מלאה. לפני כשנתיים, בעקבות חוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, האוסרת על הממשלה להמשיך ולתקציב את החטיבה, פעילותה הוקפאה חלקית

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדיון בממשלה מתקיים לאחר שבשנים האחרונות התעוררה ביקורת ציבורית ופרלמנטרית עזה הנוגעת לחוסר השקיפות בפעילות החטיבה, ולהטיה שלה לכיוון מפלגות הימין הקיצוני. ההצעה החדשה מנסה לפתור את הסוגיה באמצעות יצירת מודל חדש לפעילות החטיבה.

החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית הוקמה בשנת 1971 כגוף ביצוע שתכליתו לפעול לפיתוח ההתיישבות. להסתדרות הציונית מעמד מיוחד המעוגן בחוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ ישראל, התשי"ג-1952. החטיבה פועלת בעשרות השנים האחרונות לפיתוח ההתיישבות בפריפריה הן בבניה והן בתמיכה קהליתית וחברתית.

את התיאום וניסוח ההחלטה שתוגש לשולחן הממשלה מחר, ריכזו במשך החודשים האחרונים אנשי משרד החקלאות בראשות השר אורי אריאל, בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ונציגים ממשרדי ממשלה נוספים.

לפי ההחלטה, הממשלה תסדיר את פעילות החטיבה להתיישבות ותאפשר לה לפעול במתכונת מלאה בכל רחבי הארץ, כולל ביהודה ושומרון. בדברי ההסבר נכתב: "החלטת הממשלה המוצעת, משמעה ביטול למעשה של המגבלה הטריטוריאלית על פעילות החטיבה רק בתחומי מועצות אזוריות והרחבתה לכלל המרחב הכפרי".

שר החקלאות אורי אריאל: "בשנים האחרונות היו ניסיונות שונים של גורמים משפטיים לסגור את החטיבה להתיישבות שפועלת לפתח את ישובי הפריפריה בכל חלקי הארץ. בעקבות חוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - דינה זילבר, הממשלה לא יכלה לפעול באמצעות החטיבה להתיישבות בכל חלקי הארץ. הן ביהודה ושומרון והן בעוטף עזה ובגבול הצפון. כמענה לכך פעלנו בתקופה האחרונה להשיב את החטיבה להתיישבות לתפקוד מלא עם גיבוי ממשלתי כך שההתיישבות בכל הארץ כולל ביהודה ושומרון תוכל להמשיך להתחדש ולהתפתח. אני מאמין ומקווה שאחרי שהחטיבה להתיישבות תחזור לפעילות מלאה יוכלו המועצות והתושבים לקבל מענה לצרכים האדירים שקיימים בשטח. בהקמת מבנים ותשתיות והן בחיזוק הקהילה והחברה בישובים. לשם כך נבחרנו ולשם כך הוקמה החטיבה לפני עשרות שנים."