הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים מרוויחים 2 ₪ בלבד לק''ג דבש - הצרכן משלם 40 ₪


משרד החקלאות קובע כי המחיר המומלץ לצרכן הוא לא יותר מ-34 שקלים ל-1 ק''ג של דבש. המחיר חושב על-פי שרשרת הערך בענף, לפיה עלות ייצור דבש לחקלאי נאמדת בכ-17 ₪ לק''ג והמחיר אותו הוא פודה נע בין 18 ל- 19 ₪, בהתאם להסכמים העסקיים עליו הוא חתום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-09-2016



 דבוראי בעבודת המכוורת באלון הגליל, צילום: אדוה אופיר

על פי תחשיב שנערך במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, המחיר ההוגן לצרכן לק"ג של דבש הוא עד 34 ₪, בדומה למחיר בראש השנה אשתקד. בדרך כלל הדבש נמכר באריזות קטנות יותר מ-1 ק"ג, ועל הצרכן לבחון האם המחיר הוגן לפי מחיר זה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המחיר לצרכן חושב על-פי שרשרת הערך בענף, לפיה עלות ייצור דבש לחקלאי נאמדת בכ-17 ₪ לק"ג. המחיר הממוצע אותו פודה החקלאי על כל ק"ג דבש נע בין 18 ל- 19 ₪, בהתאם להסכמים העסקיים עליו חתום. חלק מהדבש נמכר למשווקים, כדוגמת: "יד מרדכי", "עמק חפר" וכו', וחלקו ישירות לרשתות השיווק.

לדעת כלכלני המשרד, מחיר של עד  29 ₪ לק"ג דבש, לפני מע"מ, נחשב כמרווח קמעוני סביר. על פי תחשיב זה, בתוספת מע"מ, המחיר לצרכן לא צריך כאמור לעלות על 34 ₪ לק"ג דבש. על הציבור לשים לב, כי זהו המחיר המומלץ לאריזה המכילה קילוגרם וכי ישנן אריזות המכילות כ-500 גרם או כמויות קטנות יותר אשר מחירן בהתאם.

40% מהתצרוכת השנתית של דבש בישראל מתרכזת בתקופת חגי תשרי, ובעיקר בראש השנה. מדובר בכ- 1,600 טון של דבש. ישראלי צורך בחודש תשרי בממוצע כ-200 גרם דבש - לפי חישוב האוכלוסייה החוגגת את החגים. במהלך השנה כולה צורכים הישראלים כ-4,000 טון דבש - כחצי ק"ג דבש לנפש.

במועצת הדבש ממליצים לצרכנים רכוש דבש שעל אריזתו מוטבע סימן תו האיכות - "דבש איכות תוצרת ישראל" או חותמת היצרן. "הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות של מועצת הדבש, כי רכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק צבע ומתיקות מלאכותיים ואינו דבש טהור'' אומר מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''תו האיכות נותן את הערובה לכך, בזכות תהליך הבקרה והאיכות הקפדניים. מלבד הדבש המיובא על פי הסכמי הסחר, מתקיים יבוא לא חוקי של דבש באיכות ירודה מארצות המזרח ובעיקר מסין שאינו עומד בדרישות התקן וכן קיים, גם זיוף של דבש מקומי, בעיקר לפני ראש השנה ולכן על הצרכנים להיות ערניים בקניית דבש".