הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחסור בעופות בראש השנה ? ''קנוניה של מי שמנסה לגזור קופון''


את הדברים אמר יו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל בדיון שהתקיים על מצב המשק והמגזר העסקי באיגוד לשכות המסחר. על מצב החקלאות אמר כבל: ''פאתטי שנתניהו מתפאר בפני העולם בהישגי החקלאות הישראלית ומנגד דורס אותה יום-יום עם החלטותיו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-09-2016



 ח"כ איתן כבל ועו"ד אוריאל לין בדיון.  צילום: ליאת מנדל

הנשיאות המורחבת של איגוד לשכות המסחר, בראשות עו"ד אוריאל לין, אירחה השבוע את יו''ר ועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל, לדיון שעסק בנושאים הבוערים שעל סדר יומו של המגזר העסקי ונמצאים תחת תחומי טיפולה של הוועדה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עו"ד לין, שפתח את הישיבה התייחס לצמיחת המשק ולקידום המגזר העסקי,ואמר כי "קיימת מידה מסוימת של עיוורון בכנסת, בממשלה ובבנק ישראל בכל הנוגע לתהליכים הפוגעים ושוחקים את המגזר העסקי. כל אחד נצמד לאג'נדה שבחשובה בעיניו מבלי להבין שהתפתחו תהליכים של שחיקת המגזר העסקי, בדרך של שטף חקיקה בלתי פוסק, הכבדות ודרישות, הפוגעות קשה במוטיבציה של יחידים לפתח ולבנות עסקים בישראל. על כנסת ישראל ומקבלי ההחלטות לראות את היער כולו, אחרת הליכי שחיקה אלה, שכבר הביאו להפסקת הצמיחה של המגזר העסקי, יגררו אותנו למשבר."

יו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל התייחס לגבי הידיעות בתקשורת על המחסור הצפוי במזון לקראת ראש השנה: "אין מחסור בעופות, יש עודף. מדובר בקנוניה של מי שמעוניינים לגזור קופון על גבם של האזרחים, ולמכור עוף קפוא שנשאר במלאי. השוחטים יעבדו כמה משמרות שידרשו, יש מספיק עופות למאכל".  

על מצב החקלאות אמר כבל: "פאתטי שנתניהו מתפאר בפני העולם בהישגי החקלאות הישראלית ומנגד דורס אותה יום-יום עם החלטותיו"

בעניין תחושתם של נציגי המגזר העסקי כי דיוני ועדת הכלכלה נגועים בפופוליזם ואינם מטים אוזן קשבת גם לבעיות המגזר העסקי אמר כבל: "בשנים האחרונות נוצרה בציבור תחושה של חוסר הוגנות ופערים גדולים מידי במחירים בארץ לעומת המחירים בחו"ל.  ייתכן שהרשתות הקמעונאיות אינן אשמות בכך, אך יש לרדת לעומק הסוגיה. אי לכך, במושב החורף הקרוב אקיים שימוע שיכלול סדרת דיונים מקיפה כדי להבין אחת ולתמיד מה הסיבות לפערים בדרישות היצרנים, היבואנים והצרכנים". לדבריו של ח"כ כבל, במקום בו אין תחרות, גם לפתיחת השוק לייבוא אין משמעות, לכן יש להבין אילו שינויים עוד נדרשים.

רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה, השיב לכבל בעניין זה באומרו כי ישנם מגוון מוצרים שהמדינה עודנה גובה עליהם מס גבוה מידי וכך מחירם נותר יקר, לדוגמה דגים מיובאים. עוד הוסיף לוי כי "חוק המזון החדש השיג את ההיפך ממטרתו, שהייתה להוריד את מחירי המזון". לוי ביקש לדעת "האם מיושם הסעיף בחוק שדורש דיווח של שר הכלכלה לוועדת הכלכלה אודות הצלחתו של החוק ביצירת תחרות שתטיב עם העסקים הקטנים והבינוניים".

ח"כ כבל השיב כי "אין אפילו שר לבוא איתו בדברים... ולכן לא הכרתי דרישה זו. עם זאת, עבר כבר מספיק זמן ולכן הוועדה תבקש עבודה בנושא ממכון המחקר של הכנסת על מנת לבחון האם החקיקה נתנה אותותיה ותוצאותיה".

חבר הנשיאות יוסי ויליגר אמר באותו נושא כי "חברי הכנסת מובלים ואינם מובילים. אין בדיקה של נושא המכס על מוצרים רבים שאינם מיוצרים בישראל ואין צורך במכס הגבוה שלהם – לדוגמה תירס בשימורים עליו חל מכס של 50-60%". ויליגר הוסיף כי "כאשר המכס כל כך גבוה היבואן מעדיף שלא לייבא, המדינה מפסידה מסים והציבור מפסיד מגוון של מוצרים, לכן נדרשת רביזיה". ח"כ כבל השיב לטענה זו כי ישמח לקבל רשימה של מוצרים בעלי מכס גבוה שאינם רלוונטיים לייצור ישראלי ולטפל בהם פרטנית.