הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מו''פ צפון חושף: זני התפוח העתידיים שיכבשו את השווקים


על אף הפריחה בענף התפוחים, החקלאים והחוקרים בגליל מחפשים כל העת אחר זנים חדשים, טעימים ופוריים. לקראת ראש השנה חושף מו''פ צפון זני תפוח ואגס חדשים שעברו בהצלחה את שלבי הפיתוח והאקלום. ובתוך כך - בגליל ובגולן עובדים שעות נוספות כדי לעמוד בביקוש הרב לתפוחים בחג, בעזרת חיילים משוחררים שבחרו בעבודה מועדפת ובאו לסייע בקטיף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-09-2016



 ג'ולי בן שושן עם זני התפוחים החדשים, צילום: מו''פ צפון - החברה לפיתוח הגליל

ענף התפוחים בישראל ממשיך להתפתח ולהוביל את החקלאות הישראלית. על פי נתוני 'החברה לפיתוח הגליל' קטפו השנה החקלאים כמות שיא של מעל ל- 120 אלף טון תפוחים כשאזורי הגידול העיקריים הם הגליל והגולן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על אף הפריחה בענף והגידול ביבול התפוחים, מגדלי התפוחים והחוקרים במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון  של 'החברה לפיתוח הגליל' לא שוקטים על השמרים, ומחפשים כל העת אחר זנים חדשים, טעימים, יפים ופוריים.

לקראת ראש השנה חשף מו"פ צפון באירוע מיוחד זנים חדשים של תפוחים ואגסים שעברו בהצלחה את שלבי הפיתוח והאקלום הראשונים ובשנים הקרובות ייראו על המדפים. האירוע התקיים ב "חוות מתתיהו" בקיבוץ ברעם. הזנים החדשים מהווים שיפור של הזנים הקיימים, ובין היתרונות שלהם - קטיף מוקדם המאפשר התחלה מוקדמת של העונה, קטיף מאוחר המאפשר הארכת העונה גם לחורף, טעם משובח, מראה משופר ועסיסיות.


חשיפת זני התפוחים החדשים, צילום: מו''פ צפון - החברה לפיתוח הגליל

בישראל מגדלים כיום שני זני אגס כשהעיקרי הוא הספדונה - פרי ירוק, עסיסי ומתוק והשני הקוסציה - אגס קטן יותר, מעט צבעוני, מיצי ומתוק. יבול האגסים השנתי בישראל עומד על כ- 30,000 טון המשווקים לאורך כל השנה, ועל פי התוכנית בתוך כ-5 שנים ישווקו גם הזנים החדשים.

אלקנה בן ישר, מנהל מו"פ צפון:  "במחלקת המחקר והפיתוח של החברה לפיתוח הגליל עוסקים בפיתוח אקלום והחדרת זנים חדשים ואיכותיים מכל העולם, לשיווק בישראל, הפעילות משתרעת בכל חוות המחקר בצפון והיום חשפנו את הזנים החדשניים למגדלים אליהם נעביר את הידע לגידול עתידי של הפרי במטעי הפרי בגליל ובגולן".

עמוס לוין, סמנכ"ל פיתוח חקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים הוסיף: "ערב ראש השנה, שיא עונת התפוחים בגליל ובגולן. יש לנו תפוחים טעימים, איכותיים, עסיסיים, יפים ובריאים מאוד שגדלים בכמויות שיא. אנחנו גאים בחדשנות שמוצגת כאן ומביאה בשורה לענף בפרט ולחקלאות בכלל".

ובתוך כך, רגע לפני ראש השנה, במטעי התפוחים בגליל ובגולן עובדים שעות נוספות על מנת לעמוד בביקוש הרב לתפוחים שיוגשו לברכה, במרכז שולחן החג, לצידו של הדבש.  חיילים וחיילות משוחררים התגייסו גם השנה לסייע בקטיף הקדחתני של התפוחים, כעבודה מועדפת. 


עבודה מועדפת בקטיף התפוחים בגולן, צילום: החברה לפיתוח הגליל

נטע שרייר בת 20 מנס ציונה, יונתן שולט בן 21 מעצמון, ירדן שריקי בן 23 ממעונה ואדיר מלינק בן 23 מכפר הנשיא, ברובם דור שני לחקלאים, הגיעו ל'חוות מתיתיהו' שבצפון הארץ, על מנת לעבוד בקטיף התפוחים. "אנחנו מתחילים את הקטיף בסביבות השעה 04:30 לפנות בוקר, כדי להספיק לקטוף כמה שיותר לפני השעות החמות, עובדים כשמונה שעות מידי יום וקוטפים תפוחים ישראלים איכותיים אותם אתם תפגשו בשולחן החג" מספרת נטע.


זני התפוחים החדשים במטעי הגליל, צילום: מו''פ צפון - החברה לפיתוח הגליל

זני התפוחים הבולטים שהוצגו:
"אריאן"- זן צרפתי חדש, דומה לזן הוותיק "יונתן". בעל צבע אדום עז-וגם זן צהוב, בעל טעם ייחודי ומחודד חמוץ-מתוק. מבשיל במחצית השנייה של ספטמבר, נמצא בשנה השלישית של הבחינה.
"אורורה"- הזן במקורו מקנדה. צבעו צהוב-לבן ובעל ניחוח וטעם של הזן המתקתק גאלה. הבשלה במחצית השנייה של אוגוסט. זן הבשלה מוקדמת ייחודו זן בטעם של הזן גאלה, טעים ומתוק אבל בצבע צהוב לבן ולא בשני צבעים ורדרדים כמו הגאלה . הזן נבחן שנה שלישית. הזן המתוק ביותר שצבעו צהוב דווקא.
"ניקולאי"- המכונה "התפוח של שלגיה", זן מיוחד בעל פרי יפיפה, התגלה על ידי ניקולאי סילנדר ז"ל מקיבוץ מרום גולן. תפוח בצבע אדום כהה, טעים מתוק ועסיסי. דומה לזן סטרקינג אך ייחודי בטעם ובמראה. הזן נבחן זו השנה הרביעית.
"גאלה-ואל"- הגיע מצרפת. צבע אדום עז בכיסוי מלא ודיי אחיד. עסיסי ופציח במיוחד. מבשיל מוקדם ישווק רק בעוד 4-5 שנים.
"דאלינט"- זן צרפתי. פרי גדול, עסיסי, פציח ומתוק מאד. צבע סגול כהה. הבשלה במחצית הראשונה של אוקטובר. הזן נבחן שנה שלישית.

זני האגס החדשים הנמצאים בבחינה בארץ:
"Harrow sweet"- פרי גדול, מתוק, עסיסי מאד. צבע אדום-כהה, כיסוי 30-50%. פוריות טובה. הטעם טוב גם לאחר מספר ימים על המדף.
"Harrow 614"- פרי גדול, עסיסי, מעט חמצמץ. צבע אדום כיסוי 50%. בעל חיי מדף ארוכים.
"Harrow Bliss"- בגודל בינוני, בעל צבע אדום-כהה, לאחר השלמת הבשלה - עסיסי ובעל טעם עז וטוב.
"Harrow 623"- פרי גדול מאד, מאורך, מרקם עדין, מאד מיצי ועסיסי. צבע אדום-כהה.