הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


12 אלף שתילי בננות מסוג 'גראנד-נן' נשתלו בקיבוץ עין גב


מטעי הבננות בקיבוץ משתרעים על פני 950 דונם. השתילים החדשים טופחו בקפידה וכעת נשתלו ידנית באדמת הקיבוץ למרגלות הר סוסיתא. בישראל מגדלים מעל 20 אלף דונם של מטעי בננות המניבים 60 אלף טון של פרי בשנה. ישראל הינה מהחלוצות בטיפוח וריבוי שתילי בננה ונחשבת ליצואנית גדולה למטעים ברחבי העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-09-2016



 נטיעת שתילי בננה במטעי קיבוץ עין גב, צילום: אריאל צור

בשטחים החקלאיים של קיבוץ עין גב, למרגלות הר סוסיתא סמוך לכנרת, נשתלו לאחרונה ע''י צוות הענף בקיבוץ, 12 אלף שתילי בננות מזן 'גראנד-נן'. שטחי מטעי הבננות בעין גב משתרעים על פני 950 דונם - כולל המטע החדש, ורובם מטופחים בבתי רשת וחממות המגנים על הפרי העדין, הידוע כגידול הדגל של עמק הירדן - אזור בו פגיעת הקרה בחודשי החורף הינה נמוכה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השתילים טופחו במשתלה של הקיבוץ בקפידה וכעת נשתלו בשתילה ידנית עדינה באדמת הקיבוץ. המטע החדש שישתרע על פני 35 דונם, יכוסה ברשת להגנת הפרי. לדברי מיקי זעירא, מנהל ענף הבננות בקיבוץ, מטע בננות מניב פרי לאחר 14 חודשים בעונת הקיץ, ובאביב לאחר 12 חודשים.

הבננה (המכונה גם תְּאֵנַת חַוָּה) הינה צמח טרופי חד פסיגי השייך למשפחת המוזיים, להם 200 זנים בעולם. בננה מוגדרת מבחינה בוטנית כ"עשב", מאחר ולצמח גבעול מעובה שכבות ולא גזע מעוצה, כמו לכלל העצים. הגבעול בנוי משכבות של גלדים. לבננה סוגים רבים הגדלים בעיקר באזורים חמים בעולם כמו מרכז ודרום אמריקה, מזרח אפריקה ועוד. לא כל עצי הבננה מניבים פרי מתוק, חלקם מניב פרי חמצמץ וכן פירות בטעמים ניטראליים יחסית המאפשרים להם לשמש באזורים רבים בעולם כמזון בסיסי וכמרכיב עיקרי בבישול.


נטיעת שתילי בננה במטעי קיבוץ עין גב, צילום: אריאל צור

אורך חיי מטע בננות באותו שטח הינו לזמן מוגבל ותלוי בתנאי האקלים והקרקע. בדרום אמריקה ניתן לגדל מטע במשך כ-20 שנה. בישראל אורך חיי מטע בננות הינו 5-7 שנים. עד התקופה האחרונה נהגו להשתמש לנטיעה חדשה בחומר צמחי ממטע בוגר, נצרים צעירים או "עיקרים". כיום רוב המטעים המסחריים החדשים הנטועים מיוצרים בתנאים סטריליים ונקיים ממזיקים.

פרי הבננה ירוק אך עם הבשלתו הופך צבעו לצהוב ואחר כך משחיר. במטעים מסחריים נוהגים לקטוף את הפרי בעודו ירוק. הבננה הינה פרי המטופח מסחרית באזור עמק הירדן ובשפלת החוף. בישראל מגדלים מעל 20 אלף דונם של מטעים שמניבים 60 אלף טון בננות בשנה. השיווק נעשה באביב ובחורף, תלוי בזנים. רוב הבננות מיועדות לשוק המקומי.

ישראל הינה מהחלוצות בעולם בטיפוח וריבוי שתילי בננה ונחשבת ליצואנית גדולה של שתילים למטעים ברחבי העולם - עם יתרון של ניקיון ממחלות, מה שמציב אותה כאחת הספקיות החשובות בתחום.


נטיעת שתילי בננה במטעי קיבוץ עין גב, צילום: אריאל צור

מרבית גידולי הבננה בעולם אינם של הזנים הנאכלים כפרי טרי ומתוק, אלא משמשים כמזון בסיסי ומקור לפחמימות. בארצות מסוימות אוכלים גם את קליפת הפרי, פרח הפרי ואף מבשלים אוכל בעליו של העץ ואוכלים את לבת הגבעול. בארצות הטרופיות מסיבי צמח הבננה מפיקים סיבים חזקים ביותר המשמים חבלים "חבלי מנילה", שקים, סלים, מחצלות ועוד.

במדינות המזרח הרחוק וביניהן הודו, אוכלים גם את קליפת הבננה, המכילה ערכים גבוהים מאוד של ויטמיניםB6 ו- B12, מגנזיום ואשלגן, סיבים, פרוטאין ואנטי אוקסידנטים. הסיבים בקליפת הבננה גורמים לתחושת שובע, מעודדים חילוף חומרים ולכן דיאטניות ממליצות על צריכת קליפות בננה בדיאטה.

רוצים לגדל בננות? צמח הבננה מתפתח יפה בקרקע עשירה במצע אורגני שניתן להשיג בטוף מרום גולן ולשתול במקום חשוף לקרינת שמש ישירה בכל שעות היום, אך מוגן מרוחות .יש לספק השקיה בכמויות גדולות. במהלך גידול צמח הבננה, יש צורך לדלל את מספר הנצרים המתפתחים ליד צמח האם ולהשאיר לא יותר משני נצרים לדור הצמחים הבא (ליד צמח האם). אשכולות הבננה מגיעים למשקל של עשרות ק"ג ולכן יש צורך לתמוך את האשכול ולמנוע את קריסת הצמח.

בננה מטוגנת בדבש ומייפל
מתכון מסורתי בסגנון שנות ה-70 ממסעדת הדגים בקיבוץ עין גב
חומרים ל-2 מנות
4 בננות מקולפות וחתוכות לפלחים.
200 גרם קמח תופח
300 מ"ל מים
1 ביצה
אבקת סוכר
3 כפות סירופ מייפל
3 כפות דבש
גלידת וניל או שמנת מתוקה מוקצפת
שמן לטיגון

אופן ההכנה:
1. לחמם שמן בסיר עמוק.
2. לערבב בקערה את הקמח, הביצה והמים לבלילה חלקה ללא גושים.
3. לטבול את הבננות בבלילה ולטגן בשמן החם עד שגוון הבננות זהוב, אפשר גם לטגן אותן על שיפוד מעץ.
4. להניח את הבננות המטוגנות על נייר סופג לספיגת השמן.
5. לסדר את הבננות המטוגנות על צלחות הגשה. על פלחי הבננות לזלף בדבש ומייפל.
5. להוסיף ליד הבננות כדור גלידת וניל או שמנת מתוקה מוקצפת עם סוכר.


בננה מטוגנת, צילום: באדיבות מסעדת הדגים עין גב