הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה תוכנית להפחתת מפגעי טפיל הלישמניה


המחלה המכונה 'שושנת יריחו' שהתפשטה כבר לאזורים רבים בארץ, מועברת לבני האדם על-ידי עקיצת זבוב החול, אשר שפני הסלע מהווים עבורו את בית הגידול. במסגרת התכנית יבוצעו ברשויות פעולות תשתית לצמצום ומניעה התחלואה. השר להגנת הסביבה זאב אלקין אמר כי החליט לטפל בנושא לאור דחיפותו וחשיבותו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-09-2016



 זבוב חול ניזון מטיפת סוכר, צילום: אורן בר -  המשרד להגנת הסביבה

ממשלת ישראל אישרה היום (ג') פה אחד את תוכניתו של השר להגנת הסביבה זאב אלקין, לעבודות תשתית להפחתת מפגעי לישמניה (שושנת יריחו). מדובר על מחלה שפוגעת בצורה קשה מאוד בילדים ובמבוגרים, ולאחרונה מתפשטת ביישובים רבים בישראל - כאשר הטיפול בה קשה, כאוב וממושך.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המחלה מועברת לבני אדם על-ידי עקיצת זבוב החול, אשר שפני הסלע משמשים להם את בית הגידול העיקרי. כדי למנוע את התפשטות המחלה יש לטפל בהרס בתי הגידול ולמנוע את הגעת שפני הסלע ליישובים באמצעות פירוק מסלעות, איטום חורים וגידור לפי הצורך – פעולות בעלות היקף תקציבי נכבד. ישנה דחיפות להתערבות לאור התפרצות המחלה במספר מוקדים רב, כדי לצמצם במהירות את התופעה.

התוכנית שאושרה כוללת סיוע תקציבי לרשויות המקומיות בהיקף כולל של 40 מיליון שקל לשלוש שנים, לצורך ביצוע פעולות לשם צמצום ומניעה של תחלואה והגנה על בריאות הציבור. החלטת ממשלה זו מגדילה באופן משמעותי את הסיוע שניתן עד כה לרשויות לטיפול בבעיה.

התחלואה כיום מתפשטת ליישובים ולאזורים נוספים בארץ, וקיים חשש כי היא תמשיך להתפשט. על כן, חיוני להמשיך בפעולות ההתערבות הניסיוניות ולהרחיב את היקפן, במטרה לבסס את הידע בדבר דרכי ההתמודדות בשאיפה למנוע ולצמצם את ההתפשטות התחלואה.

החלטת הממשלה כוללת בין השאר:
* סיוע תקציבי עבור הכנה וביצוע של תכנית ניסיונית לטיפול ולצמצום מפגעי לישמניה טרופיקה כבר ב-2016, בהיקף של 25 מיליון שקל.
* המשך סיוע כספי לרשויות לביצוע פעולות מניעה והפחתת המפגע בשנים 2017-2018 בסכום נוסף של 15 מיליון שקל.
* הפעולות ילוו בביצוע מעקבים ובקרה לבחינת יעילותן וכן ניטור אחר תוצאותיהן.

בשנים האחרונות ניכרת עלייה בתחלואה בלישמניה והתפשטות המחלה ליישובים חדשים. תופעה זו אינה ייחודית לישראל, ונצפית במקומות רבים בעולם. שינויים במערכות אקולוגיות כתוצאה מפיתוח, שינויים דמוגרפיים ושינויים בשימושי הקרקע - גרמו ליצירת תנאי מחיה עדיפים ובתי גידול מלאכותיים רבים לזבובי חול כמעביר המחלה ולשפני הסלע - המשמשים כחיות המאגר לטפיל הלישמניה.
הרחבת ישובים קיימים והקמת ישובים חדשים, מביאות להקטנת המרחק בין הישובים, ומאיצים ככל הנראה את קצב התפשטות המפגעים גם למקומות חדשים.

סכום חסר תקדים זה שיועבר כעת לרשויות נועד לצמצום התופעה ולמניעת נדבקים חדשים. ''המשרד להגנת הסביבה רואה זאת כחובתו להגיב על איומים סביבתיים לציבור בזמן הקצר ביותר שניתן, ולדאוג למעט עד כמה שאפשר את הפגיעה בתושבים'' אומרים היום במשרד.