הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התקציב המיועד לניקיון חופי הים יגדל ב-5 מיליון שקלים


בשנת 2017 יגדל התקציב ב-5 מיליון ₪, זאת בנוסף ל-2.3 מיליון ₪ לשנה המוענקים לרשויות ע''י המשרד להגנת הסביבה. סגן השר להגנת הסביבה: ''אנו רוצים שכל החופים יהיו נקיים. על ידי תמיכה מוגברת ברשויות החלשות, נוודא שכל הציבור יוכל ליהנות מהים''. היום צוין בישראל יום ניקיון החופים הבינלאומי ה-31

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-09-2016



 שמורת חוף גלים, צילום: שלומית קידר- הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

תקציב ניקיון החופים יגדל בשנת 2017 ב-5 מליון שקלים, זאת בנוסף ל-2.3 מיליון שקלים לשנה המוענקים על-ידי המשרד להגנת הסביבה לרשויות החוף מהקרן לזיהום חופים. כך מסר הבוקר (ה') סגן השר להגנת הסביבה חה''כ ירון מזוז, שהשתתף במבצע ניקיון חופים בחוף פולג, במסגרת יום ניקיון החופים הבינלאומי ה-31.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

״הפסולת בים ובחופים גורמת לנזקים כלכליים, חברתיים, בריאותיים וסביבתיים כבדים. אנחנו רוצים שכל החופים בישראל יהיו נקיים. על ידי תמיכה מוגברת ברשויות החלשות, נוודא שכל הציבור יוכל ליהנות מהים. השר להגנת הסביבה זאב אלקין ניהל את דיוני התקציב מול האוצר, הבהיר להם את חשיבות הנושא והצליח בסופו של דבר להגדיל את תקציב ניקוי החופים''. אמר סגן השר מזוז.

הפסולת בים ובחופים (marine litter) פוגעת בחופי העולם כולו. לפי הערכות שונות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיאנוסים כ-20 מיליון טונות של פסולת, שרובה הגדול פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה. הים התיכון בכללו וחופי מדינת ישראל בפרט סובלים אף הם מבעיה זו.

יום ניקיון החופים הבינלאומי ה-31 צויין היום בפעילות משותפת עם שגרירות ארה"ב, עיריית נתניה ורשות הטבע והגנים. בפעילות המיוחדת השתתפו יועץ השגריר האמריקאי בישראל לענייני כלכלה ג'ונתן שרייר; סמנכ"ל בכיר לאכיפה במשרד להגנת הסביבה יצחק בן דוד; מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית רני עמיר וסגנו פרד ארזואן; סגנית ראשת העיר ד"ר אביטל לאופר; מנהלת אגף איכות הסביבה בעיריית נתניה עירית אנגלקו, וראש מינהלת החופים ציון שדה.


הפעילות בחוף פולג היום, צילום: דוד אזגורי - צלם השגרירות האמריקאית

הפעילות החינוכית בה השתתפו תלמידי בית הספר אלדד מנתניה ועובדי שגרירות ארה"ב, כללה איסוף פסולת המגיעה לחופים בעיקר על ידי נופשים. בשנה שעברה השתתפו ביום ניקיון החופים הבינלאומי בכל העולם, למעלה 800 אלף מתנדבים שאספו מעל 8 טונות של פסולת - כמות המקבילה למשקל של 10 מטוסי בואינג 737.

״דרוש שינוי להעלאת המודעות לניקיון החופים'' הוסיף סגן השר מזוז. ''הגדלת הסיוע של המשרד להגנת הסביבה לרשויות היא רק חלק מהתהליך הזה. יש לנו רצועת חוף מדהימה, ומוטלת על כולנו האחריות לדאוג שהיא תהיה נקייה. אני מודה לשגרירות ארצות הברית בישראל על ההירתמות והתרומה לפרויקט. שיתוף פעולה זה עם ארה"ב הוא נדבך נוסף בקשר המיוחד בין העמים. חשוב לזכור שהשותפות הזו היא מגוונת ומבוססת על אידיאולוגיה וערכים שאנו חולקים ולא רק בנושאים ביטחוניים. הגעתי היום לקחת חלק בפרויקט הסביבתי המדהים הזה, לנקות את החוף, להגביר את המודעות ולצמצום הפגיעה בסביבה. אני בטוח שנגיע ליעדים המיוחלים״, סיכם מזוז.".

מדד "חוף נקי": שיפור במצב ניקיון החופים

מנתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה שפורסמו היום לתאריכים 4-13 בספטמבר, עולה כי נרשם שיפור במצב ניקיון החופים: 53.1% מהחופים נמצאו נקיים, לעומת 41.5% בתקופה המקבילה בשנה שעברה ו-47.4% במדד האחרון.

יש לציין, כי האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות.

הרשויות החופיות המלוכלכות ביותר הן גן רווה, ג'יסר א-זרקא ועמק חפר; ואילו הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד הן אילת, בת ים, תל אביב והרצליה.

החופים הנקיים ביותר בישראל הם: בצת, גדר תע"ש סידני עלי, הרצליה דרום, חוף הצוק, חוף תל ברוך, בת ים, גן לאומי שפך נחל שורק, גן לאומי פלמחים, חולות פלמחים שטח אש, ניצנים אשדוד דרום ובאילת – חופי דג סוף, מפרץ השמש וחברת החשמל. החופים המלוכלכים ביותר הם: נהריה מרכז וחולות פלמחים. במדד זה לא נמדדו חופי אילת הדרומיים עקב עומס נופשים ומכוניות בחופים.

מדד "חוף נקי" מתפרסם אחת לשבועיים כחלק מתוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, במסגרתו נשלחים מפקחי המשרד לבדוק 66 רצועות חוף לא מוכרזות ובודקים את ניקיונן. תוכנית "חוף נקי" היא יוזמה ייחודית של המשרד להגנת הסביבה, שמטרתה למזער את מפגע הפסולת הימית בישראל ולהביא לניקיונם של החופים והים בהתאם למחויבות הבינלאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל. התוכנית בנויה ממספר עמודי תווך המשולבים זה בזה – ניקוי; אכיפה; הסברה, חינוך ופרסום; ניטור פסולת ימית; והפחתה במקור.

המעוניינים לקחת חלק בניקיון החופים  על ידי מעשה קטן הדורש 2 דקות בלבד, יכולים לאסוף פסולת, לצלם, ולהעלות את התמונה עם התג 2minutebeachclean# לאינסטגרם ולפייסבוק. התמונות יפורסמו בעמוד האינטרנט הבינלאומי וכן בעמוד הפייסבוק "2 דקות לים נקי”.

לפירוט וצפייה ברשימת החופים המלאה - לחצו כאן