הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר פה אחד: גשר אקולוגי עילי לחיות-בר יוקם בכביש 6


צוות מלווה מטעם מינהל התכנון אישר היום את בקשת רשות הטבע והגנים לתכנון גשר אקולוגי מעל כביש 6 בקטע שבין מחלף מאחז למחלף בית שקמה. הגשר נועד לסייע בשמירה על רציפות אקולוגית של אוכלוסיית חיות הבר באזור ובראשן אוכלוסיית הצבי הארצישראלי, שנמצאת בסכנת הכחדה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-09-2016



צבי ארץ-ישראלי, צילום: דורון ניסים - רשות הטבע והגנים

צוות מלווה מטעם מינהל התכנון אישר היום (ד') פה אחד את בקשת רשות הטבע והגנים לתכנון גשר עילי אקולוגי מעל כביש 6 בקטע שבין מחלף מאחז למחלף בית קמה.

ההחלטה התקבלה במסגרת דיון מיוחד שהתקיים בנושא בירושלים בהשתתפות נציגי מינהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה, מועצות אזוריות ועוד. את רשות הטבע והגנים, הגוף המקצועי בישראל האחראי ואמון על שמירת הטבע והחי ייצג בדיון צוות אקולוגי בכיר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פניית רשות הטבע והגנים למינהל התכנון נבעה מתוקף סמכותה ולאור מצאים שאספה לאורך שנים, המצביעים על צורך במעבר לטובת אוכלוסיית הצבי הארצישראלי, שנמצאת בסכנת הכחדה.

ב-15 השנים האחרונות פחתה אוכלוסיית הצבי הארץ-ישראלי ב-70%, וירדה מ-10,000 פרטים ל-3000 בלבד. הסיבה המרכזית לכך, היא פגיעה ברציפות בתי הגידול של הצבי בשל פיתוח תשתיות כבישים, ערים, אזורי תעשיה ועוד.

יוזמה זו של הרשות היא חלק מפעולות שהיא מובילה מזה כעשור לקידום מעברים אקולוגיים עיליים מעל כבישים שהוכחו כיעילים בשמירה של רצף בין אוכלוסיות, זאת בשל אופיו החששני של הצבי שמונע ממנו לעבור מתחת לכבישים במעברים תחתיים.

גשרים עיליים כבר קיימים בכביש 6 בחלקו הצפוני בין מחלף עירון למחלף תות, בכביש 1, בכביש 70 ועוד. בחודשים האחרונים הושלמה בנייתו של גשר אקולוגי שמיועד למעבר בטוח של חיות-בר מעל כביש 85, סמוך לקיבוץ עמיעד בגליל העליון. הקמת הגשר נעשתה בשיתוף פעולה בין חברת נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים, והוא יאפשר מעבר טבעי ובטיחותי לבעלי החיים באזור.

על-פי תצפיות שנערכו במעברים אלה, הוכח כי צבאים וחיות בר רבות נוספות עוברות ומצליחות לקיים קשר בין האוכלוסיות משני צידי הכבישים כיוון שהשטח איננו מופרד.

עתה, עם קבלת ההחלטה לאשר את הנושא, ימשיכו הצוותים המלווים יחד עם נציגים מקצועיים של רשות הטבע והגנים לתכנן את הגשר על מנת להבטיח עד כמה שניתן את השמירה על חיות הבר בישראל ועל הצבאים בפרט.

יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים: "כגוף שתפקידו שמירה על אוכלוסיות חיות הבר בישראל ועל הצבאים בפרט, אנו שמחים על כך שהצוות המלווה מטעם מינהל התכנון אישר פה אחד את בקשתנו, מתוך הבנה של חשיבות הנושא ואחריות סביבתית שגילה. נציין כי כביש 6 הוכיח כבר בעבר רגישות סביבתית גבוהה בפעולותיו ואנו שמחים כי הוא שומר על קו זה גם כיום. מדובר בהישג משמעותי למען החי באזור בכלל והצבי הארצישראלי בפרט. נמשיך לפעול כמיטב יכולתנו ובמסגרת המשאבים העומדים לרשותנו על מנת להבטיח שמירה על ערכי הטבע בישראל".