הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הדבוראים בתגובה על כריתת האקליפטוסים: ''הורסים ענף שלם''


בעקבות כריתת 1070 עצי אקליפטוס באזור פלמחים אומרים במועצת הדבש: ''רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות פועלים בניגוד לסיכומים עמם, שלא לעקור עצים צופניים עד למציאת פתרונות חלופיים עבור הדבורים''. רשות הטבע והגנים: ''בוצע תיאום מלא עם ארגון מגדלי הדבורים וסיור בשטח שבו הוצג פרויקט השיקום''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2016



כריתת עצי אקליפטוס באזור פלמחים בשבוע שעבר, צילום: ארגון מגדלי הדבורים בישראל

כריתת 1070 עצי אקליפטוס שבוצעה בשבוע שעבר בהוראת רשות הטבע והגנים בנחל שורק באזור פלמחים, עוררה את זעמם של מגדלי הדבורים. יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל ודבוראים נוספים התייצבו באופן בהול במשרד החקלאות ודרשו להפסיק לאלתר את עבודות הכריתה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור שהגיע בדחיפות לאזור אמר: ''רק בשנה האחרונה הוציא חגי שניר, פקיד היערות היוצא במשרד החקלאות, הנחיה ברורה כי כל תכנית לכריתת עצים מטעם רשות הטבע והגנים תבחן שנית לפני ביצועה, והנה שוב כורתים עצים המשמשים מזון לדבורים ומכלים את מושבות הדבורים בסמיכות להם. הרשות פועלת בניגוד לסיכומים עמה לשינוי תכנית כריתת העצים הנחוצות כל כך להמשך קיום ענף הדבורים. לא יתכן כי גוף ממשלתי עושה בעצי המדינה כבשלו והורס ענף שלם" אומר אבידור.

רשות הטבע והגנים ביצעה בשנה האחרונה כריתות יזומות ונרחבות של מעל 2000 עצי אקליפטוס בוגרים באזור נחל אלכסנדר ובדרום רמת הגולן באזור המג'רסה. ''כתוצאה מכך נגרם נזק בלתי הפיך לענף'' אומרים במועצת הדבש. ''נפגעו מעל ל- 2,000 כוורות דבורים המוזנות מצוף עצי האקליפטוסים. עץ אחד של אקליפטוס מספק מזון צוף לכוורת שלמה שתפוקתה מגיעה לכמות דבש שבין 30-50 ק"ג! ההפסד כתוצאה מחוסר תפוקת דבש באזורים אלה בשנה האחרונה מוערך בכ- מיליון שקלים''.


כריתת עצי אקליפטוס בדרום רמת הגולן, צילום ארכיון: ארגון מגדלי הדבורים בישראל

בועז כנות יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל אמר בכעס: "לא יתכן שהממשלה תאשר כריתת עצים צופניים בתקופה בה מושבות דבורים שלמות נכחדות עקב מחסור במזון הדבורים - הצוף. בעולם כבר הבינו, כי חייבים לעודד את ענף הדבורים ההולך ונכחד ובאין דבורים לא יהיה מזון לבני האדם ולא לבעלי החיים מאחר והדבורים הן המאביקות העיקריות האחראיות על היקף האבקה של 80% מכלל הגידולים החקלאיים. זו בושה למדינה ההורסת את פרנסתם של חקלאים, הטבע והבר בהינף יד. גידול אקליפטוסים גדולים כאלה לאורך שנים רבות וכריתתם היא אסון גדול עבורנו".

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: ״לאחר מחקר ארוך שבוצע ע״י אקולוגים וביולוגים של רשות הטבע והגנים באזור הנחל וסביבותיו, הכנו תוכנית שיקום לבית הגידול שהיה קיים בעבר בנחל שורק ונעלם. בתהליך השיקום יוחזרו לנחל צמחים ובעח שהיו בעבר באזור ונכחדו ממנו. לצורך כך, הקציבה הרשות תקציבים גדולים לביצוע השיקום וכן פעלה וקיבלה את כל ההיתרים הנדרשים ע״פ חוק לביצוע העבודה. פניית הדבוראים מפתיעה שכן בוצע תיאום מלא עם ארגון מגדלי הדבורים וסיור בשטח שבו הוצג פרויקט השיקום לאנשי מועצת הדבש״.

מארגון מגדלי הדבורים מגיבים על דברי רט''ג ועומדים בתוקף על כך כי ''לא נעשה כל תיאום עם הדבוראים לפני כריתת האקליפטוסים''

במועצת הדבש מציינים, כי השנה יפחת ייצור הדבש המקומי ויעמוד על היקף של כ-2,500 טון דבש איכותי ישראלי בהשוואה לממוצע רב שנתי של כ-3,000 טון, החורף השחון וצמצום שטחי המרעה הצופני ברחבי הארץ, הביא לירידה חריפה בייצור הדבש. בנוסף, תופעת היעלמות דבורי הדבש בכל העולם וגם בארץ מתרחבת ונותנת אותותיה בשטח.

בישראל ישנם כיום כ-500 דבוראים. דבורת הדבש תורמת לתל"ג החקלאי באמצעות האבקת הגידולים החקלאיים כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה.