הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בחורף הקרוב: מלפפונים נקיים יותר מחומרי הדברה


חקלאי מושב אחיטוב, מעצמת המלפפונים של ישראל, יעברו בעונת החורף לגידול בשתילים מורכבים עמידים למחלות ובכך יצמצמו את השימוש בחומרי הדברה. מושב אחיטוב מספק כ-65% מצריכת המלפפונים של תושבי ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-09-2016



ניסוי במללפונים, מושב אחיטוב - צילום: אורי יפה

הסלט הישראלי יהיה בקרוב עוד יותר בריא:  חקלאי מושב אחיטוב, 'מעצמת המלפפונים של ישראל', החליטו לעבור בחורף הקרוב לגידול של מלפפונים מורכבים, נקיים יותר מחומרי הדברה. מושב אחיטוב מספק כ-65% מצריכת המלפפונים של תושבי ישראל והמשמעות היא ששניים מכל שלושה מלפפונים שנמכרים ברשתות ובשווקים גדלו בחממות המושב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תהליך ההרכבה של המלפפונים מבוצע בשלב הראשוני של הגידול במשתלות חישתיל שמספקת את השתילים, במסגרתו מורכב שתיל המלפפון על גבי מערכת שורשים חזקה יותר והתוצאה היא ירק עמיד למחלות ולמזיקים שמספק יבולים גבוהים ב-20% מהממוצע, צורך פחות מים וזקוק לפחות טיפולים.

עונת החורף היא עונה מאתגרת בגידול ירקות מאחר ומזג האויר הלח והקריר יוצר תנאים מיטביים להתפתחות של מזיקים ומחלות. המעבר לטכנולוגית הגידול המתקדמת יאפשר לחקלאים באחיטוב לחסוך את השימוש בכמויות רבות של חומרי הדברה מסוכנים לאדם ולמי התהום. המעבר לירקות מורכבים נבע גם משיקולים בריאותיים של החקלאים עצמם. במושב מעל 3000 דונם של חממות מלפפונים שחלקן נמצא בקרבה לבתי המגורים של החברים והריסוס עלול לסכן את בריאותם.

לדברי דודו מגל, מתאגיד משתלות חישתיל, מאז של האיסור על השימוש במתיל ברומיד נעשה מאמץ רב לפתח שתילים עמידים למחלות ופגעים כדי להבטיח את רצף האספקה של הירקות לצרכנים ואת מקור פרנסתם של החקלאים. ''אנחנו במרוץ מתמיד מול מחלות והמזיקים במציאת הדור הבא של כנות משופרות ברחבי העולם שיעמדו מול פגעי המחלות והוירוסים. בתחום המלפפונים נערכים ניסיונות רבים בשתילים מורכבים יחד עם מדריכי שה"מ במשרד החקלאות וכתוצאה מכך יש לרשות המגדלים מספר אפשרויות לבחירה''.