הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר האנרגיה הודיע על סגירת 4 יחידות פחמיות בתחנת הכח בחדרה


השר שטייניץ החליט לסגור את יחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין, ולבטל את פרויקט הסולקנים של חברת החשמל. השר להגנת הסביבה זאב אלקין: ''החלטה הסטורית''. יו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל: ''ההחלטה תציל את חייהם של מאות אנשים מדי שנה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-08-2016



תחנת הכוח אורות רבין בחדרה צילום: אילן מלסטר

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הודיע היום (ד') כי החליט להשבית את ייצור החשמל ביחידות 1-4 בתחנת הכוח הפחמית אורות רבין שבחדרה, אשר אחראיות לשלישמייצור החשמל בפחם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההחלטה תקבלה לאחר מאבק של המשרד להגנת הסביבה וארגוני סביבה ובראשם גרינפיס, זאת לאחר שהתברר כי המסננים שהתקינה חברת החשמל על גבי יתר הארובות הפחמיות על פיי דרישת המשרד להגנת הסביבה -  לא עמדו בתחזיות, והוקמו תוך חריגות בלוחות הזמנים ובתקציב.

"המדיניות החדשה שלפיה פועל משרד האנרגיה היא מינימום פחם ומקסימום ביטחון אנרגטי", אמר שטייניץ. "גיבשתי את ההחלטה רק לאחר שהשתכנעתי לחלוטין כי החלופות שהוצגו מאפשרות להגיע לאותה רמת ביטחון אספקה, תוך הפחתה דרמטית בפחם. אנחנו לא מודיעים על החלטה עד שאנחנו בטוחים בה", הוסיף שטייניץ  "אמרתי תמיד שהוראתי מתחילת השנה להפחית ב-15% את ייצור החשמל בפחם היא ראשונית. המטרה שלי כשר אנרגיה היא להשתמש יותר ויותר בגז טבעי. לכשמתווה הגז יצא לפועל והתחיל לזוז, אפשר היה לקבל החלטה, כי אפשר להסתמך על כמה מאגרים ולא רק על אחד".

השר להגנת הסביבה זאב אלקין, ברך היום את שר האנרגיה יובל שטייניץ על אימוץ עמדת המשרד להגנת הסביבה וקבלת ''החלטה היסטורית בדבר סגירת ארבע היחידות הפחמיות באורות רבין. החלטה אמיצה זו תוביל בעוד מספר שנים להפסקה מוחלטת של הזיהום וכן התחלואה והתמותה כתוצאה מיחידות מזהמות אלו; ותצעיד את משק החשמל למאה ה-21 כפי שנעשה במדינות המפותחות בעולם." אמר אלקין.

"ההחלטה, כפי שהראו העבודה והדוח שהמשרד להגנת הסביבה פרסם והציג בוועדת הכלכלה בכנסת לאחרונה, תוביל לחיסכון משקי של מיליארדי שקלים רבים. זהו צעד קריטי ראשון וחשוב, וכעת יש לעגן את ההחלטה באופן שיובטח לציבור כי אכן תופסק הפעלת היחידות הפחמיות בלוח זמנים קצר ככל האפשר. אני מברך את אנשי המשרד להגנת הסביבה, בראשות המנכ"ל, ישראל דנציגר, על תרומתם להשגת הפתרון הנוכחי. סיכמתי עם השר שטייניץ על שיתוף פעולה אסטרטגי בין המשרדים, למען תושבי מדינת ישראל והמשק. בשבועות הקרובים נעבוד בשיתוף פעולה כדי לתרגם את ההחלטה לפעולות אופרטיביות הנדרשות לקראת שימור היחידות 5-2 והוצאתן המדורגת מפעילות, על מנת שרמות הזיהום באזור יפחתו". אמר אלקין.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל: "כפי שנחשף בדיון בוועדה בתחילת החודש, ההחלטה תציל את חייהם של מאות אנשים מדי שנה". היו"ר כבל אף הזכיר כי בדיון נחשפה גם חלופת שימור היחידות לשעת חירום, שלא הייתה ידועה עד אז למשרד האנרגיה.