הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות בנמל אשדוד: ''לא ניתן שום הנחות בנושא צער בעלי חיים''


השר אריאל ביקר היום בנמל אשדוד בכדי לעמוד מקרוב על משלוחי בעלי החיים מחו''ל לישראל. ''אנו בוחנים דרכים חדשות בכדי לצמצם את הפגיעה בבעלי החיים''. ארגוני בעלי החיים: ''הפתרון לסבל במשלוחים החיים ידוע - הפסקת מסעות הייסורים של בעלי החיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-08-2016



השר אורי אריאל בביקור בנמל אשדוד, צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

שר החקלאות אורי אריאל ביקר היום (ד') בנמל אשדוד, בכדי לעמוד מקרוב על תהליך יבוא בעלי-חיים לישראל. במהלך הביקורת עלה השר  יחד עם נציג השירותים הווטרינריים לאחת האניות שהובילה מפורטוגל  3,000 ראשי בקר ו-1,500 ראשי צאן.  השר קיבל סקירה מנציגי בעלי האנייה והיבואנים לגבי התנאים הניתנים לבעלי החיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתום הביקור אמר השר אריאל: "אנחנו פועלים כל הזמן בענין צער בעלי חיים. התנאים באניה היו נאותים, אך לא ניתן שום הנחות בנושא זה בכלל, ובתחום המשלוחים החיים בפרט. במקביל אנחנו בוחנים דרכים חדשות על מנת לראות מה עוד אפשר לעשות על מנת לצמצם את הפגיעה בבעלי החיים המיובאים לישראל."

בעשרים השנים האחרונות, ישראל מייבאת מידי שנה מאות אלפי ראשי צאן ובקר מאוסטרליה ומאירופה. יבוא העגלים כפוף להסכמי סחר בין לאומיים. ''משרד החקלאות אחראי לרווחת בעלי החיים ואנשי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות אכן בודקים את התהליך המתבצע בישראל משלב הפריקה ועד לשחיטה. כל מקרה חריג שנמצא, מדווח ומתוחקר מידית.'' נמסר ממשרד החקלאות.

"נושא צער בעלי חיים חשוב מאוד למשרד החקלאות ולי באופן אישי'' אמר אריאל. ''החלטנו לקיים ביקורת פתע במשלוח עגלים שמגיע לישראל, על מנת לראות את המציאות מקרוב. התנאים באניה היו נאותים. אנשי המקצוע בשירותים הווטרינריים עושים עבודת קודש לצמצום הפגיעה בבעלי החיים, ואנחנו בוחנים כל הזמן דרכים חדשות מה עוד אפשר לעשות על מנת לצמצם את הפגיעה בבעלי החיים המיובאים לישראל. צער בעלי חיים הוא איסור ידוע ביהדות, דוגמא לכך הוא הכלל "לא תחסום שור בדישו", שכבר נכתב בתורה לפני אלפי שנים. היהדות לימדה את האנושות שלא לפגוע בבעלי חיים ואנחנו כמדינה רואים בכך מחויבות מוסרית ומקצועית."

מהעמותת לזכויות בעלי-חיים  'אנונימוס ו'תנו לחיות לחיות' נמסר: "הביקור של השר אינו אלא תרגיל תקשורתי לנוכח המחאה הציבורית הגוברת נגד המשלוחים החיים. הפתרון לסבל במשלוחים החיים ידוע: לא ביקור באוניות אלא הפסקת מסעות הייסורים של בעלי החיים. המשלוחים החיים כרוכים מטבעם בהתעללות. אין שום הצדקה לדחיסת בעלי-חיים לאוניות צפופות, מתבוססים בהפרשותיהם, למסע שנמשך על פני יבשות וימים, רק כדי לשחוט אותם בישראל. שר החקלאות מדבר על החשיבות ההלכתית במניעת צער בעלי-חיים אך בפועל לא מטיל שום הגבלות על תעשיות מתעללות".


קמפיין נגד משלוחי בעלי-חיים, צילום: איתי אקנין - עמותת אנונימוס

ביום שני יצוין בעולם היום הבינלאומי נגד המשלוחים החיים. לקראת האירוע הושק בימים האחרונים קמפיין פרסומי ראשון מסוגו, שכולל מודעות על תחנות אוטובוס ואוטובוסים ברחבי הארץ. במרכז הקמפיין תמונתו של עגל המביט מבעד לסורגי משאית הובלה, לצד הכיתוב: "די למסעות המוות! עוצרים את המשלוחים החיים עכשיו".

ברקע הקמפיין עומדת עתירה לבג"ץ שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס, שדורשת לאסור על המשלוחים החיים, והצעת חוק בעניין שהגישו חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ) ומיקי זהר (ליכוד). בדיון בכנסת בחודש שעבר התחייב שר החקלאות לפעול לצמצום המשלוחים החיים, אולם טרם הציג תכנית אופרטיבית ליישום התחייבותו. יש לציין, כי במקביל אושר להגדיל את היבוא של בשר טרי, שלמעשה מייתר את הצורך ביבוא עגלים וטלאים בעודם בחיים.

לפי נתוני משרד הכלכלה, בשבעת החודשים הראשונים של 2016 יובאו לישראל 317,185 עגלים וטלאים. מדובר בעלייה חדה: בשנת 2015 כולה יובאו 292,274 בעלי-חיים. לאורך השנים עודדה הממשלה את יבוא העגלים באמצעות הקלות במכס, ובמאי 2014 הוחלט לבטל לחלוטין את המכס, בטענה שהדבר יביא להורדת מחירי הבשר – זאת על אף שבשר טרי המיובא בקירור נמכר במחיר זול יותר מאשר בשר מבעלי-חיים שנשחטים בישראל.

לפי נתוני מועצת החלב לשנת 2015, 59% מבשר הבקר שנמכר בישראל הוא בשר מיובא בהקפאה ובצינון. 18% הוא בשר בקר טרי מבעלי-חיים ילידי ישראל (מתעשיית החלב או מגידול במרעה). רק 23% מהבשר מקורו בעגלים מיובאים.