הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שימוע למפעל חיפה כימיקלים דרום: ''לא דיווח על דליפת חומצה''


בעלי המפעל זומנו לשימוע לאחר שהמפעל חרג מתקני הפליטה בארובות ולא דיווח כנדרש למשרד להגנת הסביבה על דליפת חומצה שאירעה בשטחו. במקביל, שלח המשרד התראה למפעל עקב הפרת תנאי רישיון העסק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-08-2016



מפעל חיפה כימיקלים דרום במישור רותם, צילום: עופר ארנון -  המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה זימן את בעלי מפעל חיפה כימיקלים דרום לשימוע שייערך ב-11 בספטמבר במשרדי מחוז דרום , ולאחריו יוחלט לגבי הפעולות הבאות מול המפעל - לרבות הטלת עיצום כספי, ביטול היתר הרעלים ופתיחה בחקירה פלילית. זאת, בעקבות אירוע של דליפת חומצה חנקתית שאירע במפעל הממוקם במישור רותם בתחילת החודש ולא דווח כנדרש למשרד להגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חיפה כימיקלים דרום מתמחה בייצור של דשנים וכימיקלים לתעשייה, וממוקמת במישור רותם. התראה נוספת נשלחה למפעל עקב חשד להפרת רישיון העסק, זאת בעקבות ממצאי דיגום פתע בארובות שבוצע בסוף 2015, המצביעים כי המפעל אינו ממלא אחר הוראות תנאי רישיון העסק במלואן. הפרת תנאים ברישיון עסק מהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק רישוי עסקים, שהינה עבירה פלילית. העונש המרבי בגין עבירה זו הוא 18 חודשי מאסר או קנס של 75,300 שקל וכן קנס של 1,400 שקל עבור כל יום שבו נמשכת העבירה לאחר מסירת ההתראה. הפרה זו תיבחן גם בשימוע שייערך בספטמבר ולאחריו תתקבל החלטה בעניין.

הדיווח על אירוע דליפת החומצה, שכתוצאה ממנו אף פונו שלושה עובדים לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה, התקבל במשרד להגנת הסביבה על-ידי משטרת ישראל ולא על-ידי המפעל. אי-הדיווח למוקד הסביבה של המשרד על דליפה זו, כפי שנדרש בתנאי היתר הרעלים של החברה, מהווה הפרה של תנאי ההיתר, ואף עבירה לכאורה על הוראות חוק חומרים מסוכנים.
העונש המרבי בגין עבירה זו הוא שלוש שנות מאסר או קנס כספי הנע בין 202 אלף שקל ל-1.6 מיליון שקל, וקנס נוסף בשיעור של 5% מסכום הקנס עבור כל יום שבו נמשכת העבירה לאחר מסירת ההתראה.
יצוין, כי אין זו הפעם הראשונה שבה נאלץ המשרד לנקוט בהליכים מנהליים כנגד המפעל: ב-13.5.2013 התקיים במשרדי מחוז דרום של המשרד שימוע בעניין המפעל בגין הפרת הוראות חוק חומרים מסוכנים.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין: "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות על מנת להפחית זיהומים וסיכונים לציבור. נמשיך לפעול ביד קשה כלפי המפעלים המזהמים שאינם פועלים כחוק, ובמיוחד נגד אלה שמנסים להסתיר תקלות מסוכנות מהמשרד ומהציבור. אנו רואים בחומרה רבה את המקרים, ונמצה את הדין עם המפעל"

ברוך ובר, מנהל מחוז דרום: "לא נאפשר לחברות לסכן את הסביבה תוך עבירה על החוק, ונפעל נגדן בכל הדרכים האפשריות העומדות לרשותנו, לרבות הטלת עיצום כספי, ביטול היתר הרעלים, הוצאת צו הפסקה או פתיחה בחקירה פלילית – אם יידרש"