הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כחלון אישר את התקנות: שקיפות מלאה במכירת קרקעות חקלאיות


שר הכלכלה והאוצר משה כחלון חתם על התקנות להגברת השקיפות במכירת קרקעות חקלאיות. התקנות מחייבות בעל קרקע שאינה זמינה לבנייה להמציא מידע על סיכויי הפשרת הקרקע לבנייה ועל העלויות הצפויות במקרה של הפשרה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-08-2016



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

סוף להונאה בשיווק קרקעות חקלאיות: שר הכלכלה והאוצר משה כחלון חתם על תקנות הגנת הצרכן, שנועדו לקבוע חובת גילוי פרטים במכירת קרקע שאינה זמינה לבנייה - לרוב קרקעות חקלאיות, זאת בהתייעצות עם הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התקנות הוגשו לאישור וועדת הכלכלה בין היתר על רקע דיון שקיימה קבוצות הרכישה, לנוכח פרשת ענבל אור והפגיעה בציבור בעקבותיה, והן נועדו להגביר את השקיפות ולחייב לספק לרוכשים מידע על סיכויי הפשרת הקרקע לבנייה ומידע על העלויות הצפויות במקרה של הפשרה, זאת על מנת לאפשר לצרכנים לקבל החלטה מושכלת על בסיס כמה שיותר מידע ונתונים.

על פי התקנות החדשות, עוסק המפרסם או משווק קרקע שאינה קרקע זמינה לבניה, יגלה לצרכן באופן ברור ובולט בפרסומת או בפעולת השיווק, כי היא אינה זמינה לבניה.

בנוסף, עוסק המשווק קרקע חקלאית תוך הבטחה כי תופשר בעתיד, חייב להציג שומה שנערכה על ידי שמאי מוסמך על פי תקן 22, וזאת כדי להביא בפני הצרכן את כל המידע אשר יאפשר לו לקבל החלטה מושכלת כמו גם יכולת להעריך באופן מודע את סיכויי ההפשרה של הקרקע, המכשולים בדרך להפשרה, לוח הזמנים והעלויות הצפויות לו בדרך להפשרת הקרקע למגורים.

חובת גילוי הפרטים במהלך המכירה,תכלול מסירת שומה לרוכש עם הפרטים הבאים: האם סבירות מימוש תוכנית שינוי הייעוד היא קלושה או לא קלושה; ייעוד הקרקע נכון למועד עריכת השמאות וייעודו לאחר תוכנית שינוי הקרקע; שווי הקרקע הנוכחי; שווי הקרקע המשוער במקרה של שינוי הייעוד; משך הזמן הצפוי לשינוי הייעוד וכך כל ההוצאות שצפוי הרוכש לשלם במהלך שינוי ייעוד הקרקע. כמו כן נקבע כי המוכר ימסור את המידע הזה ללא תשלום ו-7 ימים לפני מועד החתימה על זיכרון הדברים או העסקה. התקנות יכנסו לתוקפן חודש לאחר פרסומן ברשומות ויחולו גם על פרסומות ושיווק שהחלו עוד לפני כניסת התקנות לתוקף בתנאי שהרוכש עדיין לא חתם על החוזה.

התקנות החדשות ייכנסו לתוקף חודש מיום פרסומן.

חה"כ איתן כבל, יו''ר ועדת הכלכלה שאישרה את התקנות בתחילת החודש, אמר בדיון : "כולם מכירים את מכירת החלום, את הפנטזיה שמוכרים לציבור כדי שירכוש קרקע חקלאית זולה ואוטוטו היא תופשר ואפשר יהיה לבנות עליה ולעשות קופה גדולה. אבל בלא מעט מקרים מתברר שהרוכש מקבל חלקה שהסיכוי שיראה עליה בית הוא כמעט ולא קיים, וכל מה שהוא נדרש זה רק להוסיף ולשלם מסים עבורה. מעשי המרמה האלה מתקיימים חדשות לבקרים ואין כמעט כביש בישראל שאין לידו שלט שמודיע על מגרשים למכירה. גם הרשתות החברתיות מלאות בהצעות כאלה, למרות שהדבר היחיד שקונה יכול לעשות זה לנקש בה עשבייה עד סוף ימי חייו, והתקנות תדענה לחסום את התופעה הזו".