הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


90% מתיקי הפשיעה החקלאית נסגרים בשל חוסר עניין לציבור


יו''ר השדולה החקלאית בכנסת, חה''כ חיים ילין שערך עבודת מטה רחבה בנושא הגניבות החקלאיות, פנה השבוע אל יו''ר ועדת הכלכלה איתן איתן כבל ויו''ר ועדת הפנים והגנת הסביבה דודי אמסלם, בדרישה לקיים דיון משותף בנושא. ''הנתונים הקשים מובילים לאובדן אמון במערכת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-08-2016



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בארבע השנים האחרונות נפתחו במשטרה מעל 5,000 תיקים בגין גניבות חקלאיות, כאשר 90 אחוז מהם נסגרים בשל חוסר עניין לציבור, או משום שאין חשודים במקרה. כך עולה ממחקר של הממ"מ (מרכז המחקר והמידע של הכנסת.) בנושא גניבות חקלאיות אשר הוכן במהלך מושב הכנסת האחרון לבקשתו של יו''ר השדולה החקלאית בכנסת, חה"כ חיים ילין מסיעת יש עתיד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חה''כ ילין שערך עבודת מטה רחבה בנושא גניבות חקלאיות, פנה השבוע אל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל ויו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ דודי אמסלם, בדרישה לקיים דיון משותף של שתי הועדות בנושא הגניבות החקלאיות.

חשיבות הטיפול בתופעה אשר מזמן כבר הפכה למכת מדינה, הועלתה על ידי ח"כ חיים ילין כבר בדצמבר 2015 , ובעקבותיה התקיים דיון בנושא. לאחר הדיון העביר ח"כ ילין נייר עמדה המפרט הן את הנקודות המרכזיות שעלו בדיון והן את דרכי ההתמודדות עם הפשיעה החקלאית ודרש מחקר מקיף של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

מהמחקר עולה כי רק בכ-4% התיקים אשר דווחו למשטרה הוגש כתב אישום, וכי כ-80% מהעבירות כלל אינן מדווחות בשל תחושותיהם הקשות של החקלאים כי אין בידי המשטרה יכולת לסייע. על פי הדו"ח, בשנים 2015-2011 נפתחו במשטרת ישראל 5,239 תיקים בגין פשיעה חקלאית, וייתכן שבפועל המספר גבוה הרבה יותר בגלל שיעור גבוה של אירועים לא מדווחים. באותן שנים נגנזו 4,703 תיקים. ביותר ממחצית מכלל התיקים לא היו כלל חשודים, ולבית משפט הגיעו 95 תיקים בלבד. הנתונים הקשים, מצוין בדו"ח, מובילים לאובדן אמון במערכת.

ח"כ חיים ילין: "פשיעה חקלאית הנה תופעה המחייבת התערבות הן בשל היקף התופעה והן בשל הנזקים הגדולים שהיא גורמת. מקרה הירי בבית אלעזרי הינו רק קצה הקרחון בבעיה הרווחת של הגניבות חקלאיות. אני קורא לשר לביטחון פנים ושר החקלאות, אשר אמונים על ביטחון הפנים של הציבור ועל תחום החקלאות לפעול בהקדם וליישם את ההמלצות. מדובר בתופעה אשר עלולה לעלות בחיי חפים מפשע וחובתנו היא לעשות ככל שביכולתנו על מנת למגרה."