הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אורחים חדשים-ישנים בחופים: צבי הים מטילים


בתקופה זו של חודשי הקיץ, בשיא עונת ההטלה של צבי הים, נסו ליהנות מהבילוי בחופים אך תנו כבוד לאורחים - צבי הים הקטנים בוקעים עכשיו מהביצים הטמונות בחול ועושים את דרכם אל הים הפתוח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-08-2016



צילום: באדיבות החברה להגנת הטבע

צבי הים נתונים כבר שנים רבות בסכנת הכחדה. בארצות אחרות, מאז ומתמיד בשרם של הצבים היה מעדן מבוקש במסעדות והדייגים ביצעו בהם ציד אכזרי, בנוסף לזיהום מי הים שפגע בהם. בארץ, נתקלו צבי הים באיומים אחרים. גם שרשרת המזון הרגילה של הטבע הפכה אותם למעדן מבוקש על-ידי סרטני החולות, שקנאים, כרישים ואפילו שועלים שהחלו להסתובב בחופי הים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות הבניה המאסיבית של שוברי גלים בחופים אשר עוצרים את נדידת החולות, כמו גם בניית בתי מלון, מרינות ומגדלי יוקרה, נוצרת פגיעה נוספת ביכולת ההתרבות של נקבות הצבים שעולות לחוף בין החודשים מאי לאוגוסט על-מנת להטמין את ביציהן בחול. נקבת צב הים צריכה להטיל את הביצים רחוק מספיק מהמים המלוחים שכן הם עלולים להזיק לקליפת הביצה העדינה. היא חופרת גומה, מטילה בתוכה את הביצים ומקפידה לכסותן היטב בחול. הביצים מודגרות בתוך החול החמים והנעים של החוף באמצעות חום השמש במשך כחודשיים.

אחת מתופעות הטבע המרתקות ביותר שמתבטאת אצל הצבים היא שהם מנווטים את דרכם במים באמצעות השדה המגנטי של כדור הארץ. לכן, כאשר מגיע זמנה של נקבת צב הים להביא לעולם את הדור הבא, היא תנווט את עצמה בדיוק לאותו חוף בו היא עצמה נולדה, על-מנת להטיל שם את ביציה.תהליך הבקיעה של הצבים מתרחש במשך כמה לילות ומיד עם בקיעתן, מנווטים הצבונים את דרכם בזריזות למים. כדי לנווט את דרכם, נעזרים הצבונים באור הבהיר של קצף הגלים המוחזר לחוף ומכוון אותם למים.  וזו הסיבה שאנו כמטיילים ונופשים צריכים להקפיד על כללי התנהגות שלא יסכנו את הצבונים.

אורות המגיעים מכבישים קרובים לים, מסעדות ואפילו מדורות על החוף מבלבלים את הצבים שזה עתה בקעו מהביצה ומחפשים את האור המופץ מהגלים כדי למצוא את דרכם אל הים. נסיעה פרועה על החופים עלולה לפגוע בצבים ובקניהם וגם יוצרת בורות בחול שהצבים הצעירים נופלים אליהם ולא יכולים לצאת מהם. לכן, במיוחד בחודשי הקיץ, נסו ליהנות מהבילוי בחופים אך תנו כבוד לאורחים – צבי הים שעכשיו בוקעים.

בימים אלה אנו בשיא עונת ההטלה וכבר נצפו בחופי הארץ צבונים רכים מדדים בדרכם למים, ולכן בחברה להגנת הטבע מזמינים את הציבור הרחב להשתתף בסיור משפחות בעקבות "מסע הצבים אל הים הפתוח" שיתקיים ב-26/08/2016 בחוף דור.  לפרטים נוספים והרשמה במוקד טלטבע לחצו כאן.

החברה להגנת הטבע, פועלת רבות למען הגנה על החופים - זה הזמן להצטרף כחברים וביחד נוכל לשמור על החופים פתוחים ולהציל את צבי הים.