הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עמק יזרעאל - מקק''ל עד נהלל


נהלל, מושב העובדים הראשון בישראל, חוגג השנה 95 שנים לעלייתו על הקרקע. במסגרת החגיגות לנהלל וחגיגות 115 שנים לקרן קיימת לישראל, נפתחה תערוכת צילומים מיוחדת במינה מראשית ההתיישבות בעמק, המתעדת את החקלאות, מאבקם העיקש של המתיישבים ליישוב האדמה ואישים בולטים מתקופה זו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-08-2016



כיבוש קש בשדות נהלל שנת 1936, צילום: באדיבות מועצה אזורית עמק יזרעאל

במסגרת חגיגות 95 שנים לנהלל וחגיגות 115 שנים לקרן קיימת לישראל, נפתחה בתחילת החודש תערוכת צילומים מיוחדת במינה הכוללת תמונות מארכיון הצילומים של ארכיון קק"ל ושל ארכיון נהלל. בתערוכה מוצגות תמונות מימי עלייתו לקרקע של הישוב, החקלאות בעמק, מאבקם העיקש של המתיישבים ליישוב האדמה ואישים בולטים מראשית ההתיישבות בנהלל ובעמק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נהלל, מושב העובדים הראשון בישראל, הוקם על אדמות קק''ל ב-ח' באלול תרפ"א - ספטמבר 1921. לאורך השנים חולקים נהלל וקרן קיימת ערכים משותפים של ציונות, שורשיות, חיבור לאדמה, חקלאות, ערכי סביבה וטבע וכל אלו לצד אהבת הארץ ואנשיה.. לאורך כל השנה יתקיימו אירועים וחגיגות שיציגו את התמורות והצמיחה שחווה המושב המיתולוגי לאורך השנים. המשך חיזוק הקשר עם קק''ל, באמצעות החגיגות הוא באופן טבעי המשכו של קשר חזק ורב שנים.


כיבוש קש בשדות נהלל שנת 1936, צילום: באדיבות מועצה אזורית עמק יזרעאל

התערוכה מוצגת במועדון במרכז נהלל וכוללת 30 צילומים הממחישים את חיי היום יום במהלך השנים בנהלל. התערוכה מעניקה ביטוי לנושאים אשר ליוו את קק"ל ונהלל במהלך השנים: התיישבות, חברה, חקלאות, עשייה ציבורית, חינוך ועוד. יש בה את תום העבר ואת מאבקם העיקש של הראשונים, השינויים שחלו במושב לאורך השנים, הנופים והאנשים של נהלל שהיוו השראה לעוד מושבים רבים שקמו בעקבות זאת, בעמק ובארץ.


נוער נהלל, תחילת שנות ה-40, צילום: באדיבות מועצה אזורית עמק יזרעאל

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: "החיבור האסטרטגי בין החלוצים לקרקע, הוא שאפשר לימים, את הקמת מדינת ישראל. גאולת הקרקע על ידי קרן קיימת לישראל, לפני 115 שנים, היא הבסיס להקמת נהלל ולעוד יישובים רבים שקמו בעקבותיו. אנו, יחד עם כל העם היהודי, חייבים את חיינו כאן, במדינה חופשית, לחיבור המופלא שבין גאולת הקרקע לפועלם של החלוצים".


ילדי נהלל, תחילת שנות ה-40, צילום: באדיבות מועצה אזורית עמק יזרעאל

יו"ר קק"ל, דני עטר: "נהלל ואנשיה הם סמל להגשמה ציונית מעוררת השראה. אני גאה שכיו"ר קק"ל אנו שותפים למפעל ההיסטורי הזה שמזכיר לכולנו את הימים בהם אנשים פעלו קודם כל לטובת הכלל ולמען הקמת הבית הלאומי שלנו. אני מקווה שהמסר שכל באי התערוכה יקחו איתם הביתה הוא מסר לפיו למרות כל חילוקי הדעות אנחנו עם אחד עם מטרה אחת משותפת לכולנו - חיזוקה וביסוסה של מדינת ישראל".

אוצרות התערוכה: אסנת כץ תמיר ומלכה ברקאי. צלמים: יוסף שוויג, אברהם מלבסקי, רובי ויסנשטיין, טים גידל, זולטן קלוגר, אריה שמואלי, מרינה פורמן לוי, עפר אבידב. הפקת התערוכה: ארכיון הצילומים, קק"ל וועד מקומי נהלל. הקמה: החלוץ - הקמות תפעול וציוד טכני לאירועים.