הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים: ''חזרנו לימי חומה ומגדל. עובדים ביום שומרים בלילה''


אירוע הירי שהתרחש שלשום בבית אלעזרי לא הפתיע את החקלאים במועצה האזורית מרחבים, שמדווחים על פריצות לבתים ולמשקים חקלאיים מדי לילה. ''יש עליה חמורה בפשיעה הכפרית, בעבירות חקלאיות" אמר שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים. היום תתקיים הפגנת תמיכה ביורה מבית אלעזרי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-08-2016



חוות אבניר של אבינועם אביטן לאחר הפריצה, צילום: באדיבות מועצה אזורית מרחבים 

חקלאים מתייצבים לצד היורה מבית אלעזרי: היום (ג') בשעה שש בערב יתקיים מפגן תמיכה, יומיים לאחר תקרית הירי של תושב בית אלעזרי בגנב שניסה לגנוב רכוש מהחווה שלו.  היום החליטה המשטרה לשחרר את החשוד בן ה-64 שירה בפורץ  והחקירה בעניין נמשכת. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המועצה האזורית ברנר וארגון השומר החדש שמארגנים את העצרת קוראים לציבור להגיע למפגן התמיכה בזכות לביטחון אישי.  גם תנועת המושבים הודיעה כי היא תהיה שותפה לעצרת התמיכה.

אירוע הירי בבית אלעזרי לא הפתיע את החקלאים במועצה האזורית מרחבים, שמדווחים על פריצות לבתים ולמשקים חקלאיים מדי לילה. "יש עליה חמורה בפשיעה הכפרית, בעבירות חקלאיות" אמר שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים.

אבינועם אביטן, בעל חוות בודדים שנפל קורבן לגל הפשיעה החקלאית, כאשר לפני חודש נגנב מהחווה שלו עדר כבשים אמר היום: "אם אהיה במצב שבו אנשים נכנסים לשטח הפרטי שלי, כשאני עם המשפחה בחווה מבודדת, ואם אלה יהיו מחבלים? אנשים צריכים להגן על עצמם ועל הרכוש שלהם לעזאזל. אנשים נכנסים לשטחים פרטיים באמצע הלילה, אצלי במקרה לא נתקלתי איתם פנים מול פנים. אם הייתי רואה שלושה אנשים בתוך הבית בלילה לא הייתי חושב פעמיים",

אביטן מספר כי הגבנים הגיעו באמצע הלילה, לקחו את העדר, הובילו את הכבשים כשבעה קילומטרים, העלו אותן על משאית ומאז נעלמו עקבותיהם. ''לא משטרה, לא מודיעין. כל הכבשים נעלמו. בעבר פשוט התעוררנו בזמן. היו פעמים ששמרנו והברחנו את הגנבים. היו פעמים שתפסנו. לפני כעשור תפסנו גנב מהשטחים אצלנו בבית. אני לא יודע מה עשו לו. לפני חמש שנים גנבו לנו כמעט 60 טלאים שלא מצאנו אותם. מאז הביטוח החליט שהוא לא מבטח אותנו. יש עלויות מטורפות כדי להגן על הדיר שלי. אצלנו כבר קרה, וזה ימשיך לקרות. זה שהוא ירה בו זה לא בסדר?"

גונן אורן, תושב מושב קלחים שעבר מהמרכז לדרום לפני 10 שנים, סובל גם הוא מגל פריצות. לפני כחודש, השתתף בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, שדנה בפעם ה- 4 במצב הביטחון האישי במועצה האזורית מרחבים ויישובי הסביבה. גונן סיפר כי בשנה וחצי האחרונות פרצו לבית העסק שלו שבע פעמים. "מדובר בגניבות של ציוד בלמעלה מ 700,000 ש"ח. אני מעסיק 12 עובדים שגרים במועצה. אני במצב שאף חברת ביטוח לא מוכנה לבטח אותי. ההשתתפות העצמית גבוהה מאוד, ועוד אמרו לי שבפריצה הבאה לא יבטחו את העסק בכלל. המשמעות היא סגירת המקום. אנחנו מסתובבים כל לילה ביישוב ומאבטחים אותו. עובדים ביום שומרים בלילה. ממש כמו בימי חומה ומגדל. כדי לשמור על הבית. הגענו למצבים של מרדפים אחרי פורצים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה, אבל גם המשטרה מוגבלת באמצעים."

אורן הוסיף "זה רק עניין של זמן עד שזה יקרה פה. זה היה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. חוויתי פריצות אליי הביתה. רק בסוף השבוע חתכו את המנעולים של החנות שלי. הגענו והם ברחו. אבל זה יכול היה להיגמר אחרת. מדובר על ניסיונות פריצה ופריצה על בסיס יומיומי. זה מגיע למצב שאנשים כבר לא חושבים. כשמישהו נכנס אליך הביתה, אתה תשתמש במה שיש לך ביד באותו רגע. זה מצב הזוי לחלוטין. זה קורה כמעט כל לילה. טוב זה לא ייגמר."


החקלאי ניסים פרץ, צילום: באדיבות ארגון שומר החדש 

כזכור, בשנת 2007 ירה החקלאי שי דרומי בפורץ שחדר לחווה שלו, סמוך למיתר. בעקבות המקרה חוקק "חוק דרומי", המתיר לירות בפורץ ומסיר אחריות פלילית מהיורה. כמו כן, נקבע כי הירי צריך להיות סביר, ובנסיבות העניין. "לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף מי שמתפרץ או נכנס לבית המגורים, בית העסק או המשק החקלאי המגודר, שלו או של זולתו, בכוונה לבצע עבירה, או מי שמנסה להתפרץ או להיכנס כאמור", לשון החוק.

ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג' יזם דיונים בוועדת הפנים של הכנסת בנושא הביטחון האישי ביישובי מרחבים והסביבה. עד כה התקיימו ארבעה דיונים, בהשתתפות קצינים במשטרה. "תפקידה של המדינה הוא לדאוג לביטחון התושבים. לא ייתכן שילדים יחששו לחזור הביתה מבית- הספר כי הם חוששים שיש אצלם גנב בבית. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל והתקיימה ישיבת עבודה מסודרת עם המשטרה, שהציגו לי את תוכנית העבודה. יו"ר הוועדה, חה"כ דודי אמסלם, מגוייס לחלוטין למציאת פתרון ואני מאמין שאם תיושם התוכנית היא תביא לירידה משמעותית בפשיעה. בדיונים הצגנו למשתתפים נתונים מדוייקים על מצב הפריצות לבתים פרטיים ולמשקים חקלאיים. דרשנו אמצעים שיגבירו את הביטחון ביישובים.״ ציין חג׳ג׳ והוסיף ״מרכיבי הביטחון הכרחיים ביישובים: מוקד רואה, מצלמות אבטחה, גדרות ביטחון, אמצעי אתראה, כלי רכב לרכזי הביטחון המתנדבים, חסימת פרצות בגדר המערכת עם חברון ועוד. חשוב לציין שביישובים בהם הצלחנו לגייס תקציב למרכיבי הביטחון - נרשמה ירידה של למעלה מ 90% בפשיעה. קציני המשטרה הציגו לנו את התוכנית וכעת היא נמצאת על שולחן האוצר.״

חג'ג' מחה על הענישה הקלה לעבריינים שנתפסו. "ביטחון אישי זה הדבר הבסיסי ביותר שמדינה חייבת לספק לאזרחיה. חייבים להחמיר את הענישה. המשטרה מפעילה את כל האמצעים כדי לתפוס את הגנבים - ובסופו של דבר הענישה לעבריינים מסתכמת בכמה חודשי עבודות שירות. זה מגוחך ולא פרופורציונלי. החקלאים עומדים בקו הראשון בהגנה על גבולות המדינה ושמירה על הקרקעות - ועל המדינה לספק להם הגנה ראויה".