הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: סימנים לאוקיינוס קדום במזרח הים התיכון


ממחקרו של דר' רועי גרנות עולה כי אזור הים התיכון המזרחי, מערבית לקפריסין ומזרחית לכרתים, מכיל את הקרום האוקייני העתיק ביותר בעולם שגילו 340 מיליון שנה. ''ייתכן שהקרום הוא שריד של ים תטיס העתיק, אשר התקיים זמן רב לפני האוקיינוס''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-08-2016



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

מזרח אגן הים התיכון היה בעבר חלק מאוקיינוס קדום, כך עולה מנתונים גיאופייסים חדשים שנאספו במסגרת מחקר חדש שערך ד"ר רועי גרנות מהמחלקה למדעי הגיאולוגיה והסביבה באוניברסיטת בן−גוריון שבנגב. המחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת Nature Geoscience, מומן בתמיכת משרד המדע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הים התיכון המזרחי, מערבית לקפריסין ומזרחית לכרתים, מכיל את הקרום האוקייני העתיק ביותר בעולם, שעדיין נמצא במקומו בקרקעית האוקיינוס. כך מדווח החוקר במאמרו. בשל הצפיפות הגבוהה של הקרום האוקייני, באזורי ההפחתה הוא ממוחזר מהר יחסית בחזרה לתוך מעטפת כדור הארץ. משמעות הדבר היא שרוב הקרום האוקייני הוא בן פחות מ-200 מיליוני שנים. אף על פי שייתכן ששריד ישן יותר של קרום השתמר באגן הרודוטוס (Herodotus Basin) של הים התיכון המזרחי, האזור הזה מכוסה במשקעים עבים, כך שלא ברור מה גילו המדויק של הקרום ואם הוא בכלל אוקייני.


אזור מזרח הים התיכון, לפני 340 מיליון שנה, (הדמיה: אוניברסיטת בן גוריון

ד"ר רועי גרנות השתמש במחקרו בנתונים מגנטיים כדי לנתח את מבנה הקרום באגן הרודוטוס, וגילה שהסלעים מאופיינים בפסים מגנטיים – סימן ההיכר של קרום אוקייני שנוצר ברכס מרכז-אוקייני. כאשר המאגמה בציר רכס מרכז-אוקייני מתקררת, מינרלים מגנטיים בסלעים החדשים שנוצרו מתיישרים בהתאם לכיוון השדה המגנטי של כדור הארץ. שינויים החלים עם הזמן בכיוון השדה המגנטי נרשמים בקרקעיות האוקיינוס, ויוצרים "ברקוד" ייחודי המספק חותמת זמן להיווצרות הקרום. באמצעות שימוש בעיקרון הזה ובעזרת זיהוי של סטיות בתבניות של הפסים המגנטיים, המחבר מראה שהקרום האוקייני באגן הרודוטוס יכול להיות למעשה בן 340 מיליון שנים.

החוקר העלה את הסברה שייתכן שהקרום הוא שריד של ים תטיס העתיק, אשר התקיים זמן רב לפני האוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס ההודי. אם הסברה נכונה, היא מרמזת שהאוקיינוס נוצר מוקדם הרבה יותר ממה שחשבו בעבר.