הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות חקלאי ישראל: הייצוא החקלאי במשבר עמוק


בשנתיים האחרונות נרשמה ירידה משמעותית של 700 מיליון ₪ בערך הייצוא החקלאי. כך עולה מריכוז נתוני הענף לשנת 2015. עוד עולה מהנתונים, כי הוצאה משפחתית חודשית לתוצרת חקלאית - לרבות חלב, ביצים, פירות, ירקות, בשר ודגים מהווה 7.1% מההוצאה הכוללת ועומדת על סך של 1027 ₪ בלבד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-08-2016




צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ירידה משמעותית בערך הייצוא החקלאי בשנתיים האחרונות ופריון כולל שלילי בענף בשלוש השנים האחרונות, כך עולה מריכוז נתוני ענף החקלאות לשנת 2015 של התאחדות חקלאי ישראל שהוצג בפני הועד המנהל של ההתאחדות לפני מספר ימים. הנתונים מתבססים ברובם על ידי נתוני הלמ"ס ועובדו על ידי כלכלנית ההתאחדות, רחל בורושק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מהנתונים שהוצגו עולות שתי תופעות מטרידות בענף החקלאות: האחת, ירידה משמעותית בשנתיים האחרונות בערך הייצוא הטרי של 700 מיליון ₪. למרות שהייצוא קטן, השוק המקומי, אשר אמור לקבל את התוצרת החקלאית כתוצאה מהקטנת הייצוא, לא גדל. בהתאחדות מדגישים כי עיקר הירידה ביצוא היא בירקות (תפוחי אדמה ופלפל) ובפרחים.

התופעה השנייה היא פריון כולל שלילי בחקלאות בשלוש השנים האחרונות, שמצביע על משבר בחקלאות. על פי הנתונים ערך התפוקה החקלאית בשנת 2015 היה נמוך במעט מהשנה הקודמת ועמד על 29.5 מיליארדי שקלים. "ערך פדיון הענף מדשדש למעשה ברמה של 29-30 מיליארד ₪ כבר כחמש שנים" נכתב בדו''ח.

בורושק מסבירה את המגמה ואומרת כי בניגוד למגמה הרב שנתית, שהייתה קיימת עד לשנת 2015, במסגרתה קצב הגידול של ענפי הצומח היה משמעותית מענפי החי, בזכות גידול היצוא. השנה קיים צמצום בערך תפוקת ענפי הצומח אל מול גידול בענפי החי: "ענפי הצומח אופיינו בשיעורי גידול גבוהים יותר מאלו של ענפי בעלי החיים ולאורך לא מעט שנים, וזאת בזכות יכולת הרחבת היצוא החקלאי הטרי. זה היווה את מנוע הצמיחה העיקרי של הענף, בעוד השוק המקומי מוגבל, פחות או יותר, לביקוש השוק המקומי, קצב גידול האוכלוסייה ולעיתים יבוא מתחרה".

השנה, איבדו ענפי הצומח פדיון של כ- 1 מיליארד ₪ המיוחסים כולם להקטנת הכמויות המשווקות: "בצד הכספי כ- 500 מיליוני ש"ח בייצוא והיתרה נחלקת בין השוק המקומי הטרי והתעשייה". בורושק מדגישה במסמך "כי השינויים שחלו ביחס לתפוקת ענף הצומח לשוק המקומי, עשויים לכלול גם את השפעת שנת השמיטה ובהקשר זה יש לציין גם את העלייה הגדולה בייבוא של הירקות".

נתון חשוב שעולה הינו כי הוצאה משפחתית חודשית לתוצרת חקלאית - לרבות חלב, ביצים, פירות, ירקות, בשר ודגים מהווה 7.1% מההוצאה המשפחתית הכוללת החודשית ועומדת על סך 1027 ₪ בלבד לחודש מתוך 14501 ₪ לחודש מהתצרוכת.

עוד עולה מהנתונים כי השנה חלה עליה בגידול ההכנסות של החקלאים מהביטוח, כתוצאה מנזקי טבע הפוקדים את החקלאות. בנוסף כי בשנת 2015 חלה ירידה במספר החקלאים (הכולל גם חקלאים במשרה חלקית) מ- 16800 ב- 2014 ל- 16100 ב- 2015.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "הנתונים מדאיגים ומצביעים על תופעה אחת וברורה – המשבר שקיים בחקלאות עמוק ומסכן את המשך קיומו ואת המשק המשפחתי בפרט. הנתונים מחייבים את ממשלת ישראל להתעורר באופן מידי ולהבין את גודל המשבר ואת הצורך הקיומי בהצלת החקלאות. הייצוא שהיה למנוע הצמיחה המשמעותי ביותר בחקלאות הישראלית – במו"פ, בפיתוח מוצרים חדשים נמצא במשבר עמוק ואנחנו נמצאים על סף תהום שהקצה שלה שנמצא עצמינו ללא ייצוא של תוצרת חקלאית ישראלית לעולם".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "הנתונים החמורים של הדו"ח מהווים נורה אדומה לעתידה של החקלאות הישראלית. הירידה הגדולה ביצוא שהיווה עד לאחרונה הקטר המוביל של החקלאות קשה ובתוספת הירידה בפריון הדברים מהווים סיכון ממשי. אנחנו חיים על הישגי העבר. דרושה תוכנית חירום לאומית עם הממשלה כדי להחזיר את החקלאות למסלול צמיחה מידי".