הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הטבע הארצישראלי המקורי חוזר לשפך נחל שורק


השיקום שיוצא לדרך בימים אלו, נועד להשיב לגדות שפך נחל שורק מיני צומח ארצישראלי, עופות מים וציפורי סבך שהלכו ונעלמו עם השנים. שיקומו של שפך הנחל ישיב למקום עולם שלם של צומח וחי מקורי ונדיר, שאפיינו אותו במשך אלפי שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-08-2016



פרפור עקוד, צילום: יורם שפירר - באדיבות רשות הטבע והגנים

במסגרת פרויקט לאומי לשיקום נחלים ברחבי הארץ, תחל בקרוב רשות הטבע והגנים בשיקום עולם החי והצומח הארצישראלי באזור גן לאומי שורק. את הפרויקט מובילה רשות הטבע והגנים בשיתוף רשות ניקוז נחל שורק ובתיאום מלא עם המועצה האזורית גן רווה ואנשי המועצה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השיקום נועד להשיב לאורך גדות שפך נחל שורק שטחים לחים/בריכות, שאפיינו אותו בעבר. שיקומם של שטחים אלו יביא להשבתם של מיני צומח ארצישראלי שהלכו ונעלמו עם השנים, כגון: גומא, עב קנה, שנית, נענע משובלת, נופר, נימפיאה, סוף, צמחיית אחו-לח והרבה מאוד ירוק. בעולם החי נזכה לחזרתם של עופות מים וציפורי סבך, כגון: ברווזים, פרפורים, שלדגים, אנפות, לבניות, בזים, ניצים, קורמורנים ומינים רבים נוספים. שיקומו של נחל שורק ישיב עולם שלם של צומח וחי מקורי ונדיר, שאפיין את נחל שורק במשך אלפי שנים.


עיטם לבן זנב צעיר, צילום: יורם שפירר - באדיבות רשות הטבע והגנים

במסגרת הפרויקט ולמען הצלחתו של השיקום, תדולל באופן מתוכנן ומבוקר, כמות קטנה של עצי אקליפטוס במתחם המשוקם. מרשות הטבע והגנים נמסר, כי ''התוכנית בחנה את נושא דילול האקליפטוסים במקצועיות וברגישות מרבית ונחיצות הדילול נבחנה פרטנית עד לרמת העץ הבודד''.

עוד נמסר מרשות הטבע והגנים, כי כחלק ממחויבותה של הרשות לשימור הטבע והמורשת של הארץ, פועלת בשנים האחרונות הרשות לשיקום בתי גידול לחים (אזור מוצף במים המעצב את הרכב החי והצומח האופייניים לאזור) אשר הולכים ונכחדים מנופיה של הארץ. במסגרת זו, נערכת הרשות לקראת פרויקט שיקום בית הגידול הביצתי בשפך נחל שורק, ותבצע דילול, מתוכנן ובאופן מבוקר בגן הלאומי שורק, של כ-1000 עצים בוגרים בלבד מתוך כ- 15,000 עצים. עצים גדולים המיועדים לשימור, סומנו באופן ברור ומוקפד בשטח כך שלא ייפגעו במסגרת העבודות.


בז צוקים, צילום: יורם שפירר - באדיבות רשות הטבע והגנים

קודם להחלטה בדבר המיקום, בוצעה עבודת ניטור מעמיקה שנערכה בראשות אבי אוזן, אקולוג בתי גידול לחים ברשות הטבע והגנים אשר כללה בין היתר, עשרות קידוחי מחקר לאיתור השטח המיטבי הנדרש לפעולת השיקום, סקר הידרו-גיאולוגי וסקר צומח נרחב בכל אגן נחל שורק לתכנון השיקום הצמחי, תוך ליווי צמוד של אנשי מקצוע מומחים בתחום.

אבי אוזן, אקולוג בתי גידול לחים ברשות הטבע והגנים: "ביצות מישור החוף היוו קרקע פורייה לקיומו של עולם חי וצומח עשיר, הכולל מינים נדירים. הגן הלאומי שורק מתאפיין בשילוב של בתי גידול לחים כגון ערוץ הנחל, גדותיו ובריכות מים עם בית גידול של חולות מיוצבים. בתי הגידול הללו נדירים ועשירים בצמחים אשר חלקם נמצאים בסכנת הכחדה. עצי אקליפטוס הנטועים בצפיפות רבה מונעים את התאוששות הצומח הישראלי המקומי, בנוסף, יונקים עצי האקליפטוס את מי התהום המקומיים וגורמים לירידת המפלס וייבוש הביצה''.


שלדג גמדי, צילום: יורם שפירר - באדיבות רשות הטבע והגנים

עוד מוסיף אוזן: ''במסגרת הפעולות לשיקום בתי הגידול הביצתיים, גילינו כי ברגע שסיפקנו תנאים מתאימים ואופטימליים בשטח, היינו עדים להופעה ספונטנית של מיני צומח נדיר שהתקיימו באזורי ביצה בעבר. לדוגמא, הופעה ספונטנית של ורד צידוני ודוחנן קיפח שהם "מינים אדומים". כך קרה גם בשמורת טבע עיינות גבתון - לאחר פעולות שיקום שנערכו באזור, נצפה שם לראשונה קינון מוצלח של צולל ביצות, ברווז נדיר שקינן בהמוניו בעבר בארץ וכמעט נעלם. זוהי תגובה טבעית למהלך ואנו ניווכח במיני צומח וחי רבים שחוזרים להופיע כתוצאה מכך גם בנחל שורק".

בעקבות הסרת האקליפטוסים, כבר באביב הקרוב ניתן יהיה להבחין בתוצאות הפרויקט. באזור צפויים לצמוח ולהתחדש מיני צומח ארצישראלי האופיינים לבתי גידול לחים, צמחייה שופעת וירוקה.

במטרה להמשיך ולאפשר לטבע באזור לשגשג, ימשיכו להיערך פעולות שיקום ולאחר שהמקום יתאושש, תבוצע תכנית שבילים לקהל ושיקום בדגש אקולוגי. כל הפעולות תלווינה בפיקוח הדוק וצמוד של אנשי מקצוע מרשות הטבע והגנים.