הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המדינה תממן פינוי קרקעות חקלאיות לבניית יחידות דיור


כך הוחלט היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, שדנה בהצעת החוק של האוצר לפינוי קרקעות לצורך בניית יחידות דיור. המדינה תפנה את הקרקעות על חשבונה, והחקלאים יפונו רק בסמוך להתחלת הבנייה. הוסר מהחוק סעיף שאמור היה להפליל ולהעניש במאסר חקלאים שלא יתפנו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-03-2016



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

פינוי קרקעות בבעלות מדינה / רשות מקרקעי ישראל, שהוחכרו לחקלאים, והמדינה החליטה לשנות את יעודן לבנייה, ייעשה על חשבון המדינה, ובלבד שמדובר בעלויות מקובלות. כך החליטה היום ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דודי אמסלם, בדיון כהכנה לקריאה שניה ושלישית על הצעת חוק ממשלתית לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. ההצבעה על החוק תתקיים ביום ב'.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר באישור החלק הקנייני של הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור). הוועדה אושרה בממשלה הקודמת ומאשרת תוכניות לבניית יחידות דיור חדשות. כיום יכולה הוועדה לדון רק בתוכניות על קרקע מדינה, והחלק הקנייני של הותמ"ל אמור לאפשר לה לדון גם בתוכניות על קרקע שאיננה מופשרת עדיין, כמו קרקע חקלאית.

החוק שנדון היום בועדת הפנים והגנת הסביבה, נוגע לתוכניות בנוי הכוללות מעל 750 יחידות דיור, ונותן ברשות המדינה כלים חריגים לפנות קרקעות במהירות לצורך בנייה לדיור. הוחלט כי החקלאים יקבלו תמריץ מיוחד שיתחשב בשווי הזכויות שלהם ובערך ה"מחוברים" שעל הקרקע. הצעת החוק מצמצמת את הזמן שבין הפינוי לביצוע תוכניות הבינוי בפועל. תוך 4 שנים היזם יצטרך לבנות 25% מעבודות הפיתוח. התניה זו לא קיימת במסלול הרגיל, שהיה נהוג עד כה.

כמו כן, החליטה הוועדה למחוק מהצעת החוק סעיף שאמר כי מי שמחזיק בקרקע בניגוד לצו, דינו מאסר שנתיים. "לא יהיה דבר כזה", הודיע יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם ומחק את הסעיף מהצעת החוק. למרות הודעתו, סערו הרוחות על עצם העלאת הרעיון על ידי הממשלה. ח"כ חיים ילין: "הסעיף הזה אנטי ציוני. עוד פעם תולים את החקלאים, שמים אותו בכלא על זה שהוא רוצה להמשיך להיות חקלאי". ח"כ איתן ברושי: "הסעיף על הפללת החקלאים הוא אות קלון. נכון שהממשלה הקודמת יצרה את החוק הזה, אבל זו מובילה אותו עכשיו. הפללה לא נאמרה על הבדואים ולא על המתנחלים. כשפינו את בית-אל אף אחד לא נכנס לבית הסוהר. זה לא סביר. אני מברך את יו"ר הוועדה שמבין שזה לא הגיוני. צריך לגנות שממשלה בישראל כותבת דבר כזה בנייר של הממשלה. אריק שרון לא היה נותן לזה לקרות".

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם: "לנו יש אינטרס שהחקלאי יעביר את השרביט לשופליסט, אם הוא יכול להמשיך לעבד את הקרקע עד הרגע האחרון, הוא סוג של שומר".

ח"כ רחל עזריה: "אני מזכירה שלפני כמה שנים הייתה מחאה על מחירי הדיור, אמרו שהכי חשוב היצע. עכשיו עושים מהלך ואז זה אנטי ציוני. אני מושבניקית ויודעת מה קורה במושבים, אז אל תפנו אלי דברים על אנשים שיישבו את המדינה. יש פה מערכת איזונים שמאפשרת לבנות. אפשר לדבר על חוסר צדק לחקלאים אבל יש כאן דור שלם שאין לו יכולת לקנות דירה והוא נדון לעוני, ולנו יש אחריות לאיזונים".