הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''אישור התקן למחזור מים אפורים בישראל תקוע למעלה מ-3 שנים''


לקראת יום המים הבינלאומי שיחול מחר, קורא יו''ר חטיבת מחזור מים אפורים באיגוד לשכות המסחר למנכ''ל מכון התקנים להתערב אישית ולקדם את אישור התקן למחזור מים אפורים אחת ולתמיד. ''משרד הבריאות ומכון התקנים תוקעים מקלות בגלגלים לצעד חשוב שיחסוך למדינה כסף רב ויתרום לשמירה על הסביבה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-03-2016



פול שטיינר, יו''ר חטיבת מים אפורים באיגוד לשכת הסחר ומנכ''ל חברת 'חוליות', צילום: אורית שלזינגר

"למרות המלצות כל המומחים לאשר את התקן למחזור מים אפורים בישראל, צעד שיחסוך למדינה כ-150 מיליון קוב מים בשנה, משרד הבריאות ממשיך להכשיל את התקן פעם אחר פעם ומכון התקנים מסרב בשל כך לחתום עליו למעלה מ-3 שנים'' כך אמר היום פול שטיינר, יו"ר חטיבת מים אפורים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת חוליות, לקראת יום המים הבינלאומי שיצוין ב-22.3 בישראל ובעולם. ''כולי תקווה שהשכל הישר ינצח ובסופו של דבר תושבי מדינת ישראל יוכלו להתקלח עם מצפון נקי בידיעה שהמים בהם הם משתמשים מועברים להדחת אסלות והשקיית גינות" .

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מים אפורים הינם המים המגיעים ממי הרחצה שלנו באמבטיה וממכונת הכביסה והם בעלי רמת זיהום נמוכה יחסית בשונה מ"המים השחורים" המגיעים מהשירותים ומהמטבח ואשר כוללים שומנים ומלחים אותם לא ניתן למחזר ביעילות ובאיכות טובה. המים האפורים מהווים על פי ההערכות המקצועיות כ- 40 אחוזים מתצרוכת המים הביתית הממוצעת בישראל ומנתוני חטיבת מים אפורים שבלשכת המסחר עולה כי חיסכון של 40 אחוז בתצרוכת הביתית הממוצעת יתבטא במאות שקלים בשנה (כ-84 שקלים בחודש) ובכ-14 מיליארד שקלים למדינה עד 2050.

עוד להערכת החטיבה התפתחות הענף תיצור כ-1,500 מקומות עבודה בפעילות בשוק המקומי, בנוסף לחברות רבות שיקומו לאחר הסדרת הענף באופן חוקי, ואשר יהיו מכוונות ייצוא. פוטנציאל היצוא של ענף זה יכול להגיע לכ-100 מיליון דולר בתוך 5 שנים, והוא ימצב את ישראל כמעצמה טכנולוגית גם בתחום זה.

לדברי שטיינר, מדינות רבות דוגמת ארה"ב, גרמניה, אוסטרליה וקפריסין מתירות שימוש במים אפורים ותמוה הדבר שלמרות שעברו למעלה משלוש שנים מאז החל התקן להתגבש על ידי ועדות מומחים וועדות טכניות שונות, משרד הבריאות וכעת מכון התקנים תוקעים מקלות בגלגלים לצעד חשוב כל כך שיחסוך למדינה כסף רב ואף יתרום לשמירה על הסביבה. "לרגל ציון יום המים הבינלאומי בישראל ובעולם ב-22.3 אני קורא למנכ"ל מכון התקנים אלי שטיין להתערב אישית בנושא ולהביא לסיומה את סאגת אישור התקן לרווחת הציבור והסביבה."

לדבריו, אין כיום תקן למחזור מים אפורים בישראל ועל מנת להתקין את המערכות יש לקבל אישורים פרטניים ומסורבלים לכל מערכת ממשרד הבריאות. "בארץ פועלות מספר מערכות מחזור מים אפורים בהצלחה במקומות כמו גני תקווה עם פרויקט הבריכות הביולוגיות ובקריית אונו בה הותקנה בקאנטרי החדש בעיר מערכת למחזור מים אפורים, אך עדיין מדובר על כמות מערכות למחזור מים, הבטלה בשישים."