הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עמק יזרעאל: שעור מולדת 2016 - הדינוזאור בבית חנקין


במשך 20 שנה היה בית חנקין - מוזיאון לטבע וידיעת המולדת בכפר יהושע, סגור ומסוגר. שיתוף פעולה בין מספר גורמים, הביאו חיים חדשים למקום ולפני שבוע הוא נפתח מחדש למבקרים. ייחודו של המוזיאון בשנות פעילותו היה בטיפוח הקשר של ההתיישבות עם הסביבה ועם החקלאות בעמק ובשילוב מגוון המוצגים במוזיאון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-03-2016



תצוגת עופות במוזיאון בית חנקין, צילום: ישראל פרץ

אחרי 20 שנה בהן היה סגור ומסוגר, בית חנקין בכפר יהושע נפתח בשבוע שעבר מחדש כמרחב מוזיאלי רב תחומי לטבע, אדם וסביבה בעמק יזרעאל. בית חנקין, הנקרא על שם יהושע חנקין - 'גואל אדמות עמק יזרעאל', הוקם בשנת 1950 כחלק מהמכון האזורי לטבע ולידיעת המולדת ביוזמתו ובייסודו של מנחם זהרוני ובהתאם לצוואתו של יהושע חנקין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שנים רבות השתלב המוזיאון בקהילה ובמערכת החינוך המקומית והאזורית, ופעל רבות לטיפוח הקשר של ההתיישבות עם הסביבה ועם החקלאות בעמק. ייחודו של המוזיאון הוא בשילוב מגוון המוצגים שהוא מציג: עשרות פוחלצים ושלדים של עופות ויונקים הנפוצים בעמק ובארץ, מגוון עשיר של צמחים מיובשים, מוצגים ארכיאולוגיים מאזור עמק יזרעאל, מוצגים גיאולוגיים ופינה ייחודית עם חפציו של יהושע חנקין. בשנות השבעים עוצבה מחדש התצוגה הסובבת סביב תכנים אקולוגיים הנוגעים ביחסי האדם, החקלאות והטבע. המבנה והתצוגה נשתמרו ופתיחתו המחודשת תפתח צוהר לזמן שחלף.

בימים אלו פועלת העמותה לקידום בית חנקין לשימור ייחודו ההיסטורי והערכי ולפיתוח המקום ברוח הזמן, כמרחב מוזיאלי רב תחומי ייחודי להוראה, ללמידה ולתרבות. במקום יוצגו תערוכות מאוסף הקבע, שנאספו על-ידי תושבי המקום ועל-ידי מנחם זהרוני, אליהן יתווספו תערוכות אמנות מתחלפות, אשר יתייחסו באופן עכשווי ודינאמי למוצגים ולתכנים של המקום.

בית חנקין ישמש בבקרים את קהילות בתי הספר בעמק ובסופי שבוע ובחגים ישמש את הקהילה המקומית ואת הציבור הרחב. הפעילות בבית חנקין היא בשיתוף פעולה עם בית הספר ובהתנדבות מבורכת של הקהילה המקומית.


מימין: הצייר אלי שמיר, אוצרת התערוכה נטע הבר, תומר ספיר האמן, אורי בן ציוני מהמועצה לשימור אתרים ומזכיר כפר יהושע אמיר פורת, צילום: ישראל פרץ

התערוכה "מרכז ההסברה" שנפתחה במקום בשבוע שעבר, הנה תוצר עבודה מרתקת וממושכת של האמן תומר ספיר במרחב הגלריה לאמנות עכשווית בבית חנקין. במשך שנה עשה ספיר את דרכו מתל אביב, הלוך ושוב, חקר ולמד להכיר את בית חנקין על אוספיו המיוחדים ואת הסביבה הטבעית והאנושית שבה הוא מצוי. ספיר פתח כל מגרה, נבר בקרביים של המוזיאון, אלו החבויים לקהל מזה שנים רבות, למד להכיר את בית הספר - הצוות והתלמידים - ואת רוח המקום: כפר יהושע של שנות החמישים וזה של תחילת המאה העשרים ואחת. המקום הפך, לזמן שאול, למרחב הסטודיו הפרטי של ספיר. כחלק מאופי העבודה הייחודי במקום - סטודיו שהוא לעתים הכפר השלם, הורחב האוסף המקומי הישן על-ידי פעולת איסוף של קהילת בית הספר והקהילה המקומית. האמן שילב את האובייקטים שנאספו בתוך המיצב.

בטקס החנוכה החגיגי השתתפו נציגי המועצה האזורית, מנהלת בית הספר מרחבים בכפר יהושע – מרים איציק, אורי בן ציוני מנהל מרחב צפון של המועצה לשימור אתרי מורשת, מזכיר כפר יהושע – אמיר פורת, הצייר אלי שמיר ועוד אורחים רבים.

נטע הבר, אוצרת התערוכה, ברכה בפתיחת התערוכה ואמרה: "אני מאוד נרגשת לעמוד כאן היום, ומודה לכל השותפים שסייעו לנו לפתוח מחדש את בית חנקין ולהפוך את המקום לשוקק חיים ואמנות. בית חנקין עבר לאורך השנים גלגולים שונים והתערוכה של תומר ספיר מעניקה מבט חדש, ביקורתי ורענן על המקום. המבקרים יכולים להתרשם מהנראטיב האקולוגי והציוני של המוזיאון שהוא פנינה היסטורית, ובגלרייה העכשווית, נציג תערוכות אמנות מתחלפות כדי לתת מבט רענן על ההיסטוריה ועל התכנים הגלויים והסמויים של בית חנקין ".