הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תיבות קינון לסיסים הוצבו על גג דירקטוריון חברת החשמל


הבנייה המודרנית פגעה באתרי הקינון הטבעיים של ציפורי הסיסים שמגיעות אלינו בתקופת האביב - ואוכלוסייתן פחתה באופן משמעותי. בכדי לסייע להן בתקופת הקינון הוצבו 36 תיבות קינון מעל המבנה ההיסטורי של חברת החשמל בתל-אביב. הסיסים צדים בתקופת הקינון כ-20,000 חרקים ביום, ונחשבים למדביר ביולוגי יעיל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2016



הצבת תיבות הקינון לסיסים על גג חברת החשמל, צילום: יוסי וייס - חברת החשמל

הסיסים, או בשמם המלא - סיסי החומות, הן ציפורים מיוחדות במינן, המגיעות אלינו בהמוניהן מיבשת אפריקה עם תחילת האביב למשך 100 ימים בלבד, במטרה לקנן ולגדל את דור ההמשך. ציפורים אלה, שמשחר ההיסטוריה אימצו את מגורי האדם כאתרי הקינון המועדפים עליהן, פיתחו בנו תלות להמשך קיומם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אוכלוסיית הסיסים המקננת באירופה, בתל אביב וביתר ערי ישראל, פחתה באופן משמעותי עקב מחסור באתרי הקינון - תוצאה ישירה של טכנולוגיות הבנייה המודרנית החלקה והאטומה. כדי לסייע להן בתקופת הקינון, הוצבו בימים האחרונים 36 תיבות קינון חדשות על גג המבנה ההיסטורי של דירקטוריון חברת החשמל - שלוקחת גם היא חלק במאמצי שימור אוכלוסיית ציפורים זו בישראל. התיבות הוצבו במסגרת פרויקט "צבא הגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", המשותף לצה"ל ולחברה להגנת הטבע, ובשיתוף עם רשות הטבע והגנים ובמימון של קרן הדוכיפת,. המיזם פועל כבר שנה שלישית ובמסגרתו נבחרו 24 יחידות שונות בצה"ל שלוקחות חלק בשמירת הטבע והסביבה במרחב פעילותן.


סיס החומות, צילום: אסף מירוז - באדיבות החברה להגנת הטבע

באירוע השתתפו אלוף במיל. יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, מנכ"ל החברה עופר בלוך, אנשי החברה להגנת הטבע, בכירים מצה"ל, אנשי רשות הטבע והגנים, האלוף נועם תיבון, אמנון האן, מנכ"ל עמותת ידידי הסיסים בישראל, פרופ' יוסי לשם, אנשי המועצה לשימור אתרים ועוד.

אלוף במיל. יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל: "חברת החשמל פועלת ללא לאות בתחום האחריות התאגידית והשמירה על הטבע והסביבה. כבר 20 שנה שאנו שותפים עם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, בפרויקט "פורשים כנף", במטרה להגן על אוכלוסיית הדורסים בישראל, לוקחים חלק בשמירה על הבז האדום, מתקינים מגנים על עמודי חשמל לטובת חסידות שמקננות בגבהים, וכעת שמחים לבנות בית חדש לסיסים המקננים במתחם העיר תל אביב. תיבות הקינון הותקנו על גג מבנה דירקטוריון חברת החשמל, מבנה היסטורי שהוקם בשנת 1870 והוכרז מבנה לשימור. השילוב של שמירה על המורשת ושמירה על ערכי טבע עירוני, המקופלות במבנה זה, הן עוד נדבך במהותה של חברת החשמל ובמדיניות ארוכת השנים שלה. מלבד ליבת העסקים שלה לאספקת חשמל זמין ואיכותי לאזרחים ולמשק הישראלי, זו חברה שמהווה סמן ימני לגורמים נוספים, לקחת חלק ואחריות בשמירה על הטבע והסביבה בה אנו חיים, ובכך לשפר את איכות החיים הכוללת במדינת ישראל".


הצבת תיבות הקינון לסיסים על גג חברת החשמל, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

הידעתם ?
• הסיסים נמנים על המעופפים הטובים ביותר בטבע, בעלי מהירות תעופה העולה על 120 קמ"ש
• מרגע צאתו של הגוזל מהקן לטיסת הבכורה, הוא יבלה 2-3 שנים רצופות באוויר, מבלי לנחות פעם אחת
• מושבת הקינון הוותיקה ביותר בעולם נמצאת בין אבני הכותל המערבי
• הסיסים צדים בתקופת הקינון כ - 20,000 חרקים מעופפים ביום, ונחשבים למדביר ביולוגי יעיל וידידותי ביותר
• במהלך חייו, יעוף הסיס כ - 3 מיליון ק"מ – מרחק המשול לטיסה לירח הלוך ושוב 4 פעמים
• בעת הנדידה גומא הסיס מרחק של 750 ק"מ ביום
• מספרם יורד באופן דראסטי והם נחשבים למין בסיכון קיומי