הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכה: מחירי הסחורות החקלאיות בעולם צפויים להישאר נמוכים


למרות אירועי מזג אוויר קיצוניים בעולם בשנתיים האחרונות, בחברת ביטוח האשראי הבינלאומית 'קופאס' מעריכים כי מחירי התוצרת החקלאית דווקא יירדו. מנכ''ל Coface ישראל כרמינה מנדולה: ''המחירים הנמוכים בעולם עלולים לפגוע ביצואנים הישראלים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-03-2016



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מחירי הסחורות החקלאיות בעולם צפויים להישאר נמוכים גם במהלך שנת 2016 - זאת למרות אירועי מזג אוויר קיצוניים בעולם אשר פוגעים ביבולים רבים. לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל חברת ביטוח האשראי הבינ"ל Coface ישראל, המחירים הנמוכים של הסחורות החקלאיות עלולים לפגוע ביצואנים הישראלים. השאלה הנשאלת היא, האם החקלאים ישכילו לצמצם את התפוקה והחשיפה שלהם בזמן - ובכך יוכלו להמנע ממשבר חריף שיכלול פשיטות רגל והסדרי חוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההערכה הרווחת על פי הארגון המטאורולוגי העולמי היא שב- 2015/2016 תהיה התגברות של סופות "אל ניניו" באיזור האוקיינוס ​​השקט באופן שירשמו שיאים מאז 1950. תופעה זו מצטרפת למצב אקלימי בעייתי בעולם, כשבשנה החולפת ראינו בצורות חמורות באוסטרליה וגשמי זעף בברזיל. עם זאת, על פי ההערכה, מדד מחירי המזון ירד בשיעור של 3% בחודש ינואר האחרון תוך שהוא משלים ירידה של 17% בשנה האחרונה.

בקופאס מבהירים כי למרות שפגעי מזג האוויר היו אמורים לפגוע בכושר הייצור החקלאי ובכך להביא עליית מחירי הסחורות, הרי שהמחירים צפויים להישאר נמוכים. האנליסטים של קופאס תולים את הסיבה לכך במספר גורמים. ראשית, ישנה רמה ענקית של מלאי סחורות חקלאיות בעולם. בתחום הדגנים למשל מחירי החיטה והתירס ירדו בשיעור של 17% בשנה החולפת על רקע גידול במלאי של סחורות אלו בשיעור של 9% ו -24% בהתאמה בין השנים 2013 ו 2015. בקופאס מדגישים כי מלאי תירס בעולם צפוי להגיע לרמה הגבוהה ביותר מזה 29 שנים.

מחירי שמן דקל וסויה ירדו בשנה האחרונה בשיעור של 12% בשל גידול שנתי ממוצע הגבוה ב- 20% מממוצע שלושת השנים האחרונות. המלאים של סויה ושמן דקלים היו גבוהים בשנים האחרונות מאשר הצריכה. מה שיצר עודף הצע והביא לירידת מחירים. בקופאס מסבירים כי למרות הירידה בצמיחת התמ"ג של סין הרי שצריכת הסויה בסין גדלה ב -14% בשנים האחרונות ולמרות זאת עדיין נותרו עודפי היצע.

גורם נוסף המשפיע על מחירי הסחורות הוא הדולר. בשנת 2015, הדולר האמריקאי התחזק בכ- 13.4% אל מול האירו, 6.1% לעומת רופי הודי, ו- 4.4% לעומת ליש"ט. דבר שהפעיל לחץ שלילי על מחירי חומרי גלם אשר נקובים בדולר.


מנכ"ל Coface ישראל כרמינה מנדולה. צילום: גיא אסאייג

לאור כל זאת, בקופאס מעריכים כי הרמה הנמוכה של מחירי חומרי גלם בעולם עלולה להשפיע לרעה על החברות השונות. דוגמא לכך נראתה כבר בפגיעה בהכנסות חברת פארמר שהושפעו לרעה מהמחירים הנמוכים של חומרי הגלם בשנת 2015. בקופאס מעריכים כי חברות בארה"ב עלולות להפגע קשה מהירידה במחירי התירס והסויה והתקבולים צפויים לרדת בשיעור של 15.6% ו -12.3% .

הירידה הממושכת במחירי הסחורות עלולה לגרור תוצאות חמורות יותר במדינות המתעוררות. ברזיל נחשבת לאחת מיצואניות הסויה הגדולה כשהמגזר החקלאי בה מהווה 5.5% מהתמ"ג. במלזיה תעשיית שמן הדקלים לבדה מהווה 3% מהתמ"ג. המשך ירידה של מחירי הסחורות עלולה לפגוע באופן גדול יותר במדינות אלו. פגיעה זו אף תועצם על רקע ההערכה כי הדולר ישאר ברמות הנוכחיות וזאת בהתחשב בביצועים הטובים של הצמיחה בארה"ב בשנת 2015 (2.4%), וצפיה לצמיחה בשיעור די דומה בשנת 2016 (2.2%).

Coface, מהחברות המובילות בעולם בתחום ביטוח האשראי, מציינת בימים אלה שנה לכניסתה לפעילות ישירה בישראל. הקבוצה מציעה לחברות ברחבי העולם פתרונות הגנה מפני חדלות פירעון של לקוחותיהם הן בשוק המקומי והן ליצואניות. עם נוכחות בכ- 100 מדינות, Coface מבטחת עסקאות של למעלה מ- 40,000 חברות בכ- 200 מדינות ברחבי העולם. בכל רבעון Coface מפרסמת הערכות סיכון לכ- 160 מדינות, המבוססות על הידע הייחודי שלה בנוגע למוסר התשלומים של החברות השונות והודות למומחיותם של 350 חתמי אשראי הנמצאים קרוב ללקוחות ולחייבים שלהם ברחבי העולם.